Tyttebær IPA fra Ekstrakt

Gøy å prøve seg frem!
Jeg smakte en kjempe god øl fra Aja bryggeri. Jokna-IPA. Den hadde blitt brygget med tyttebær og grapefrukt juice, noe jeg syntes var ganske gøy å drikke! En ny favoritt for meg hvertfall, anbefales å prøve!

Så jeg ønsket å "brygge" min egen tyttebær øl fra et ekstrakt fra Europris, boksen heter Geordie Bitter.

Hvorfor ekstrakt sett spør du i fortvilelse?

Jo fordi det er ganske lettvint og billig.. jeg Synts det er en enkel og billig måte å utvikle seg videre på! Så til dere som har lyst å brygge et enkelt øl med en tvist så kan dette være noe for deg.

(Noen uker siden brygget jeg en Bringebær øl av samme settet, Georgie Bitter med ca 1600g bær. Denne ligger nå til karbonering.)


Kjøpte 1200gram Frosen tyttebær, "600g smoothie pose" med Annanas, Mango og Papaya, samt noen kg sukker på butikken.

Fremgangsmåten:
• Jeg varmet bare 600gram tyttebær i en kjele i 10 minutter og laget en slags puree.
(Resterende 600g og "smoothie-posen" etterfylles etter stormgjæringen.)

• Jeg tok maltekstrakt boksen i varmt vann for å få løst opp sirrupet.

• Varmet opp 2 og halv liter vann og tilsatte 1,4kg sukker til å bli sukkerlake.

• Tømte sukkerlaken i gjærkaret, etterfulgt av Ekstrakt sirrupet og Tyttebærene puree.

• Rørte godt karet for å få løst opp sirrupet. Etterfylte karet med kaldt vann til 20Liter.

• Tilsatte gjæren som fulgte med, i tilleg til gjænæring som de også solgte på Europris. (Jeg har aldri hatt bruk for det men jeg ville teste det ut)

(OG ble på 1.051) Håper på å få en øl på 5,5%

Da var det bare å sette på lokket, plugge i gjærlåsen og vente til stormgjæringen er ferdig så jeg får tilsette resten av Tyttebærene og en liten cocktail av ananas, mango og papaya som også blir en puree tenker jeg.

Skal også tørhumle men jeg har ikke kjøpt humle enda, så om det er noen som har et tips til humle valgt til denne type øl så setter jeg stor pris på det

IMG_0471.JPG IMG_0474.JPG IMG_0475.JPGIMG_0476.JPG IMG_0479.JPG IMG_0481.JPG IMG_0483.JPG IMG_0485.JPG IMG_0486.JPG IMG_0488.JPG
 
Sist redigert:
Mener å huske at tyttebær var veldig kilen å få til å gjære. Ikke testet selv, men Nøgne Ø snakket om det i forbindelse med tyttebærølet sitt.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Mener å huske at tyttebær var veldig kilen å få til å gjære. Ikke testet selv, men Nøgne Ø snakket om det i forbindelse med tyttebærølet sitt.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Jaha? Ikke her i tilfelle, her startet det å gjære noe ekstremt etter en liten dag ;) mulig fordi jeg har 1400g sukker i karet? Hehe..
 
Sist redigert:
Noen dager siden varmet jeg opp smoothie posen som inneholdt annanas, mango og papaya og brukte stavmikseren til å lage en puree, som jeg puttet i en frysepose.

Varmet også opp tyttebærene, men denne gangen brukte jeg ikke stavmikseren som jeg brukte i begynnelsen av brygget.. jeg varmet den opp forsiktig og rørte gjevnlig, slik at bærene var någelunne hele, men frigjorte mye smak og aroma.
Så puttet jeg de også i en frysepose hvor alt blei fryst.

Igår 22-4-17 tilsatte jeg de fryste pureen og bærene i gjærkaret. Skal tørhumle om få dager.
IMG_0500.JPG
IMG_0503.JPG
 
Ut ifra ekstrakt boksen leser jeg at det blir en fruktig bitter øl - hvilken gjær brukte du?
Har du gjort noe slikt før eller bare eksperimenterer du blindt?

Uansett, show å lese!
 
Ut ifra ekstrakt boksen leser jeg at det blir en fruktig bitter øl - hvilken gjær brukte du?
Har du gjort noe slikt før eller bare eksperimenterer du blindt?

Uansett, show å lese!

Det stemmer, men jeg bruker denne ekstrakt boksen som base. Kommer til å tørhumle en del så dette blir en slags bær ipa. ( håper jeg ) og i dette brygget brukte jeg tørrgjæren som fulgte med, samt gjærnæring. Ble raskt aktivitet i karet.

Jeg har nylig laget en bringebær øl av dette ekstraktet, og den ble kjempe god! Har også laget en "Black" ipa fra et porter maltekstrakt sett. Dær tilsatte jeg bare en haug med humle. Denne ble også vellykket. Så her er det bare å prøve seg fem.
 
Har et spørsmål til den som gidder å svare.
Laget ølet for 11 dager siden. Og tørrhunlet for 3 dager siden.
Når kan jeg stikke om til nytt kar og eventuelt flaske? :)
 
Jeg bor i Molde. Er litt langt til bryggselv butikken :)
Du har jo Gharo brygg i Kristiansund. De har kanskje ikke det største utvalget i humle, men bestiller sikkert det du vil ha. Greie folk og god service. Tror de stenger 6 på hverdager.
 
Tilbake
Topp