Uformelt Kretsmesterskap i hjemmebrygging i Oslo

Bedømminga foregikk i grove trekk slik:

Ølene ble delt i tro grupper, der den ene var pale ale og den andre alt annet. Pale ale ble så bedømt av Attila Thuroczy og Henrik Svalheim fra Norbrygg med hjelp fra Alto i GSF. De øvrige ølene ble bedømt av Henrik Svalheim og Per Øyvind Arnesen fra Norbrygg.

Så ble de tre beste fra hver dommerguppe tatt videre til en finale, der alle dommerne ble bedt om å gi ølene fra 1 til 6 poeng ("terningkast"). Da var det tre øl som skilte seg ut og etter en diskusjon ble det en delt førsteplass og en tredejeplass. De tre andre ble ikke videre diskutert. I finalerunden ble det ikke tatt hensyn til poeng fra innledende runde.
 
Bård skrev:
Jeg har ikke noen slik oversikt, men den som tar seg jobben med å gå gjennom skjemaene blir sikkert belønnet med takknemlighet :)
Da er jobben gjort, det var vår første konkuranse :) .Her er lista basert bare på dommerpoeng. Jeg har tatt gjennomsnittlig score for hvert brygg. Det er interessant å se at dommerne stort sett er svært enige. Variasjonen er overraskende lav. 

Plassering Brygg nr Poeng
1 37 44,0
2 35 43,5
3 1 43,0
4 17 43,0
5 15 42,3
6 38 42,3
7 42 41,3
8 11 40,7
9 2 39,5
10 6 37,5
11 18 37,5
12 3 36,3
13 4 36,0
14 23 35,7
15 28 35,7
16 13 34,0
17 12 33,7
18 24 33,0
19 30 32,0
20 36 31,0
21 9 30,7
22 10 30,7
23 25 26,3
24 29 26,0
25 22 22,5
26 7 21,0
27 19 21,0
28 21 20,5
29 5 19,0
30 8 18,7
31 27 18,5
32 34 18,3
33 20 17,0
34 16 16,0
35 26 14,5
 
Tusen millioner takk for den jobben! Jeg stusser ved en liten ting: Ble ikke brygg nr 42 bedømt?
 
Hvis ølet ikke ble bedømt synes jeg det er veldig pinlig, og jeg tar selvfølgelig det fulle ansvaret som arrangør. Jeg håper å finne noe som evt kan plaster såret.
 
erik skrev:
Da er jobben gjort, det var vår første konkuranse :) .Her er lista basert bare på dommerpoeng. Jeg har tatt gjennomsnittlig score for hvert brygg. Det er interessant å se at dommerne stort sett er svært enige. Variasjonen er overraskende lav.

Jeg tok med meg oversikten over plasseringene i finalen, men klarer ikke å finne den igjen. Skal lete litt ekstra i dag.

Dommerne diskuterer seg gjerne fram til enighet om omtrent hvor mange poeng et øl skal ha, så det er ikke overraskende at de er forholdsvis enige. Der du finner store avvik har dommerne vanligvis vært reelt uenige om hvordan et øl skal bedømmes.
 
Jeg vil bare få påpeke at man ikke uten videre kan slå sammen resultatlistene fra to dommerpaneler. Det vil alltid være litt forskjeller på hvordan skalaen brukes, og det er derfor vi gjennomfører en finalerunde i stedet for å bare kåre den med mest poeng til vinner.
 
gustavf skrev:
Pale ale ble så bedømt av Attila Thuroczy og Henrik Svalheim fra Norbrygg med hjelp fra Alto i GSF. De øvrige ølene ble bedømt av Henrik Svalheim og Per Øyvind Arnesen fra Norbrygg.

En travel kveld for Henrik Svalheim ;-)
 
Hrmf.

Pale ale ble så bedømt av Attila Thuroczy og Tom Young fra Norbrygg med hjelp fra Alto i GSF. De øvrige ølene ble bedømt av Henrik Svalheim og Per Øyvind Arnesen fra Norbrygg.
 
gustavf skrev:
Jeg vil bare få påpeke at man ikke uten videre kan slå sammen resultatlistene fra to dommerpaneler. Det vil alltid være litt forskjeller på hvordan skalaen brukes, og det er derfor vi gjennomfører en finalerunde i stedet for å bare kåre den med mest poeng til vinner.
Det ante meg at jeg ville få kommentarer på den resultatlista. Uansett for oss som er nye i konkurransesammenheng var det veldig interessant å se hvor vi ligger sammenliknet med andre bryggere. Heldigvis ikke helt ute å kjøre, dvs midt på treet :)
 
erik skrev:
Det ante meg at jeg ville få kommentarer på den resultatlista. Uansett for oss som er nye i konkurransesammenheng var det veldig interessant å se hvor vi ligger sammenliknet med andre bryggere. Heldigvis ikke helt ute å kjøre, dvs midt på treet :)

Så lenge man leser den med litt grove briller, så er det uproblematisk. Et øl som er midt på treet hos et set med dommere skal være midt på treet også hos noen andre, men om det er 31 eller 33 poeng kan variere med dagsform.
 
Er det satt noe dato for tilsvarende event i 2013?  Dette var så gøy at det kan godt gjentas.  ;D
 
Ja vi må få vite mer om GSF 2013 da der må brygges spesifikt mot gamlebyens kresne ganer  :)  GSF er bare et sykt morsomt og hyggelig arrangement. Jeg avventer dato og holder av denne - uansett !
 
Kanskje lurt å legge arrangement et par uker tidligere enn siste helga i september, pga vær og temperatur. (og pga at jeg drar på ølsmaking i California siste helga i september.... 8)
 
GSF og GHB tar alle tilbakemeldinger til etteretning. Da Anders er en avgjørende faktor for at arrangementet igjen skal bli en suksess (og bittelitt av hensyn til været) vil vi flytte festen et par-tre-kanskje fire uker fremover. Endelig dato er ikke satt, men ultimo august-primo september en gang blir det. Mao... husk å brygge i god tid, for rett etter ferien kan det bli litt stutt med tid!
 
Tilbake
Topp