Ujevn gjæringstemperatur.

Hei!

Har bestilt meg 2stk STC-1000 som jeg tenker å benytte til temperaturkontroll på gjæringsspann. Noen form for kjøling utenom kjøleskap som er lett tilgjengelig? Tenker da å bygge en kasse som rommer 2 gjæringsspann. Slik at jeg kan holde de relativt kaldt.
Så får jeg heller benytte meg av en STC på utsiden av denne kassen og holde resten av rommet stabilt varmt.

Noen som har noen gode DIY løsninger på gjæringskasser eller lignende? Uten kjøleskap? Har et lite kjøleskap tilgjengelig, og hvis jeg ikke finner ut noe annet vurderer jeg rett og slett å "bygge" på dette, dvs fjerne døra, lage mer plass ved hjelp av planker og isopor.

Men til jeg får orden på dette så har jeg en lager på gjæring i kjelleren som holder 10-14 grader, noe som jo er ganske ujevnt. Det samme gjelder 2 spann som står på soverommet der tempen varierer fra 20-22 grader.
Hvor mye har dette å si? Jeg er ingen ølkjenner enda, vil jeg merke vesentlig forskjell på en øl som har gjæret på stabil temp og en som har gjæret på ujevn temp?

Takker!

Var noe slikt jeg tenkte å lage, ser det kanskje blir penere uten plank :p
Har ikke luksusen av nok kjøleskap til dette enda :/ Så får gjøre det beste ut av det, finne en grei møtetemp dersom jeg brygger to forskjellige ting må da fortsatt være bedre en å la naturen bestemme :p

AlexanderD skrev:
Takker!

Var noe slikt jeg tenkte å lage, ser det kanskje blir penere uten plank :p
Har ikke luksusen av nok kjøleskap til dette enda :/ Så får gjøre det beste ut av det, finne en grei møtetemp dersom jeg brygger to forskjellige ting må da fortsatt være bedre en å la naturen bestemme :p

Hvis du har plass, men av andre årsaker ikke kjøleskap til gjæring så blir det jo gitt bort hauger med kjøleskap hver dag på finn.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Sant det Miguel, er bare sjeldent noen på sørlandet :p
Skal jeg kjøre til Oslo, blir det fort like dyrt som å kjøpe noe billig skvip :D

Men, fortsetter letinga :)

Tror nok du finner noe på Sørlandet og. Et tips kan være å laste ned finn-appen og lage et auto søk så får du beskjed på telefonen med en gang noen har lagt ut noe.

AlexanderD skrev:
Skal jeg kjøre til Oslo, blir det fort like dyrt som å kjøpe noe billig skvip :D

Hva er det med sørlendingene? Ingen kjøleskap gis bort på Finn, avfallsstasjonen hadde ingen inne på fredag, ingen rimelige til salgs heller...
Er på jakt etter kjøleskap (minst et), så om du finner en betydelig kilde, Alexander, må du gjerne gi beskjed her :)
skal si ifra om jeg kommer over et lager...

Miguel skrev:
Tror nok du finner noe på Sørlandet og. Et tips kan være å laste ned finn-appen og lage et auto søk så får du beskjed på telefonen med en gang noen har lagt ut noe.

Det er jo absolutt mulig! :)

Leho skrev:
AlexanderD skrev:

Hva er det med sørlendingene? Ingen kjøleskap gis bort på Finn, avfallsstasjonen hadde ingen inne på fredag, ingen rimelige til salgs heller...
Er på jakt etter kjøleskap (minst et), så om du finner en betydelig kilde, Alexander, må du gjerne gi beskjed her :)

Hvem vet, noe er det i allefall! Var på jakt etter en fryser for noen mnd siden så vi kunne fryse ned hundemat ala våtfor, måtte bare gi det opp etter en stund. Trengte litt størrelse på det, og jeg nektet å investere så mye penger i en ny fryser :p Så da er det tørrfor!

Skal si i fra hvis jeg finner noe! Hender det er noe billig ute på facebook gruppene for salg osv, men det er sjeldent :/

Prøvde et longshot med å ringe Elkjøp for å sjekke om det var mulig å få (kjøpt) et som var returnert, men de har ikke lov å avhende slikt, ikke en gang gi det bor :( (henviste til evt. elektriske feil med dramatiske konsekvenser, som selvsagt er et godt poeng.

PS driver du med hunder?

AlexanderD skrev:
Leho skrev:
AlexanderD skrev:

Hvem vet, noe er det i allefall! Var på jakt etter en fryser for noen mnd siden så vi kunne fryse ned hundemat ala våtfor, måtte bare gi det opp etter en stund. Trengte litt størrelse på det, og jeg nektet å investere så mye penger i en ny fryser :p Så da er det tørrfor!

Skal si i fra hvis jeg finner noe! Hender det er noe billig ute på facebook gruppene for salg osv, men det er sjeldent :/

Kan jeg spørre hvor mange hunder du har?

For øyeblikket har jeg en Dogo Canario hannhund på 7mnd og en halv mnd, og en Boerboel tispe på 3 og en halv mnd. Når disse er mer voksne skal vi også ha en engelsk mastiff.

Planen var å handle 20kg blokker med vom og hundemat, og siden den rimeligste butikken i nærheten har sporadisk levering måtte vi ha kjøpt noen hundre kilo i slengen :)

Leho skrev:
Prøvde et longshot med å ringe Elkjøp for å sjekke om det var mulig å få (kjøpt) et som var returnert, men de har ikke lov å avhende slikt, ikke en gang gi det bor :( (henviste til evt. elektriske feil med dramatiske konsekvenser, som selvsagt er et godt poeng.

PS driver du med hunder?

Har en bekjent som jobber på expert, kan høre med han om det er mulig å tøye reglene bittelitt. Men som de sier så er det jo fort litt farlig hvis det er noe drastisk feil med de :/
Så spørs om det er verdt det.

Driver ikke med hunder, selv om det er noe vi vil en eller annen gang (når vi har plassen og erfaringen). Så akkurat nå bare eier vi dem :p

AlexanderD skrev:
For øyeblikket har jeg en Dogo Canario hannhund på 7mnd og en halv mnd, og en Boerboel tispe på 3 og en halv mnd. Når disse er mer voksne skal vi også ha en engelsk mastiff.

Planen var å handle 20kg blokker med vom og hundemat, og siden den rimeligste butikken i nærheten har sporadisk levering måtte vi ha kjøpt noen hundre kilo i slengen :)

Aha. Skjønner. Ja da er det greit med en enorm fryser.

Sitter selv med tre huskys men vet heldigvis om en fyr som leverer våtfor en gang i måneden 10 minutter unna.

Arendal er jo et stykke unna men hvis du skal nordover en gang han har levering så kan jeg tipse deg om en fyr som kaller seg for kjøttnils, han holder til i Østfold og tar en kjørerunde en gang i måneden. 135kr pr 15kg.

Miguel skrev:
AlexanderD skrev:

Sitter selv med tre huskys men vet heldigvis om en fyr som leverer våtfor en gang i måneden 10 minutter unna.

Arendal er jo et stykke unna men hvis du skal nordover en gang han har levering så kan jeg tipse deg om en fyr som kaller seg for kjøttnils, han holder til i Østfold og tar en kjørerunde en gang i måneden. 135kr pr 15kg.

Takker så mye for det! Hehe, en del energi i heimen din da? :D
Nå hadde det seg sånn at hannhunden aldri ble helt god i magen av våtfor da, så må eventuelt prøve noe annet våtfor neste gang da i såfall. Akkurat nå er det pro plan sensitive puppy på foravtale. :p
Veldig greit med stødig levering da, så slipper man å sitte på enorme mengder! Var billig da, her er det ca 360kr pr 20kg. Men er kanskje ikke samme våtforet eller?

AlexanderD skrev:
Miguel skrev:
AlexanderD skrev:

Takker så mye for det! Hehe, en del energi i heimen din da? :D
Nå hadde det seg sånn at hannhunden aldri ble helt god i magen av våtfor da, så må eventuelt prøve noe annet våtfor neste gang da i såfall. Akkurat nå er det pro plan sensitive puppy på foravtale. :p
Veldig greit med stødig levering da, så slipper man å sitte på enorme mengder! Var billig da, her er det ca 360kr pr 20kg. Men er kanskje ikke samme våtforet eller?

Vel. De er ganske rolige. To av de er skikkelige sofadrog før de får på seg trekkselen. Må nærmest reise de opp og dytte de ut i hundegården om morgenen.

Det er ikke det samme. Han kjøttnils får fra gilde, v & h får vel et annet sted fra eller lager det selv.

Blander du ut med tørrfor?

Vi lager en delikat cocktail av tørrfor våtfor og fett. Bikkjene elsker det. Du trenger vel kanskje ikke fettet.

Hehe, det er jo litt deilig det da. Bedre med rolige hunder (synes jeg) og hvis de i tillegg regulerer det selv så er det enda bedre. Merker det er litt slitsomt med 2 valper til tider, litt lite impulskontroll ute å går :d

I see! Nei, nå forer vi bare med tørrfor, mest fordi eldste hunden hadde veldig løs mage i 14-16 dager, byttet fra sensitive puppy til robust large puppy, og så prøvde vi råforing rett etter det. Dvs rått kjøtt og våtfor, dette funket dårlig og valgte da og droppe det helt. Kan være at han bare ikke er så "altetende", noe som er ganske kjedelig, men men :p

Får heller prøve igjen når vi skal over til voksenfor :)

Det går seg nok til med magen.

Rolige bikkjer er hyggelig ja. Er bare en vi har hatt siden valp og da var ikke ordet rolig i vokabularet hans. Kom hjem til 5kg ris utover hele stua, seng som hadde et utspist krater i madrassen, møbler som var vræka, dører som var blitt degradert til tennved etc.

De hilser forøvrig. Prøvesmaking av saison i sola.

9a5y2aty.jpg

Satser på det ja :D

Heahea, ja det skal ikke være lett med hunder som spiser\drar utover alt som er mulig og dra utover. Her går det utover sofaen, lakener på senga, alt som er av tre får fine dekorative merker etter tenner osv. Men roer seg jo når tannfellinga er ferdig, er yngste som er verst nå! :)

Så deilig ut med prøvesmaking i sola, med hyggelig og fint selskap!

Har ikke noe eget å prøvesmake (enda) så får ta meg en wit fra nøgne ø i steden, "tiggerbanden" hilser tilbake!
Hunder_zpsfdadf000.jpg

Ikke for å spore av eller kuppe tråden, men nyeste familiemedlemmet hilser også. Har to til stående i hundegården og de lurte på om våtfor var noe for dem? Til vanlig spiser de god, gammeldags Labb fra felleskjøpet.

Vedlegg

• IMAG1644.jpg
    IMAG1644.jpg
    1,3 MB · Sett: 260
Tilbake
Topp