Uklar IPA på fat, klar på flaske.

Pedersen

Norbrygg-medlem
Har ett fat med IPA brygget på ekstrakt, dette har stått til lagring i kjellertemperatur i to uker nå, tenkte jeg skulle ta en prøvesmaking av det i kveld men ble veldig skuffet når jeg så hvor grumsete å uklart det var :rasende: har samme brygget på noen flasker også som ble karbonert med sukker, dette har bare litt kjøletåke men blir klart når det får litt temperatur, snodig at samme brygget er så forskjellig, smaken er også det samme, kanskje litt mere humlesmak på det som står på fat.
Når ølet som er på fat får stå ei stund i glass så samler det seg en del lyst grums på bunn.
Hva kan dette være? Infeksjon?
 
Pedersen skrev:
Har ett fat med IPA brygget på ekstrakt, dette har stått til lagring i kjellertemperatur i to uker nå, tenkte jeg skulle ta en prøvesmaking av det i kveld men ble veldig skuffet når jeg så hvor grumsete å uklart det var :rasende: har samme brygget på noen flasker også som ble karbonert med sukker, dette har bare litt kjøletåke men blir klart når det får litt temperatur, snodig at samme brygget er så forskjellig, smaken er også det samme, kanskje litt mere humlesmak på det som står på fat.
Når ølet som er på fat får stå ei stund i glass så samler det seg en del lyst grums på bunn.
Hva kan dette være? Infeksjon?

De første glassene er ofte litt grumsete :). Drikk opp og fyll glasset igjen  :biersmile:
 
Tappa ut 3 halvlitere før glasset til prøvesmaking, samme fargen på alle 4. Burde ha fått opp det meste av grums da?
 
Fatet er stort og høyt, mens flaskene er små og lave. Det tar lengre tid for humlepartikler osv å bunnfelle seg i fatet, og det vil også være mye mer av det.
 
Samma her! Støtter teorien om større volum/høyere ølsøyle. Regner med at ølet er klart & fint i den øverste delen, og gradvis mer uklart nedover i fatet.

Har også opplevd at ølet plutselig blir klart midtveis i fatet. Kanskje det dannes termosjikt i øl på samme måte som i saltvann?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp