Uklart øl med Beer brew.

Vi har nå satt 4 brygg med lys pils med Beer brew. Alle med nesten samme oppskrift, siden den ble overraskende god :)

Problemet er at øllet blir uklart... Den første av de fire var brygget på ferdig knust malt fra leverandøren vi har, så skal ikke ha så mye å si med hvor dårlig vi knuste til de tre andre. Selvom jeg vet at det ble ganske dårlig siden vi ble nødt til å bruke en kjøkkenmaskin som klarte å gjøre jobben. Den første dunken er like uklart som de tre andre.
Er det noen andre grunner til at ølllet kan bli uklart?

Takker for svar.

Gjær, proteiner og annet rask, med tiden vil den nok bli klar. Du kan vurdere å bruke f.eks protafloctabletter under koking for å framskynde klarningen.

Bruk en halv tablett Protafloc til 25 liter. Har brukt det på de siste to bryggene og de ble klare og fine etter 14 dager på flaske.

De fleste lager-gjær er ganske "powdery" og bruker du fat blir de nok aldri helt klare før siste halvliter kommer ut.

Andre ting som kan hjelpe på klarhet:
- Klar Urt eller protafloc
- Ordentlig hot & cold-break
- Lang og grundig utgjæring (3 uker)
- Sette gjæringskar et døgn eller to i kjøleskap før tapping på fat eller flasker
- Isenglass i fatet

I tillegg til det de andre har sagt: pH under mesk. For min del hadde jeg alltid problemer med tåke i helt lyse øl basert på Maris Otter, frem til jeg leste Gahrs artikkel om vann i medlemsseksjonen på nytt og tilsatte en teskje kalsiumkarbonat i mesken. Men du bruker nok pilsnermalt, og har derfor neppe problemer med for lav pH.

Haugis skrev:
Bruk en halv tablett Protafloc til 25 liter. Har brukt det på de siste to bryggene og de ble klare og fine etter 14 dager på flaske.

Bryggselv har skiftet til Wirlfloc.
Har noen erfaringer på at disse er like gode?

Jeg bruker en kvart protafloc på 20-25l, der ser også ut til å holde. På IPA så overser jeg hele protaflocken.

StoreMy skrev:
Bryggselv har skiftet til Wirlfloc.
Har noen erfaringer på at disse er like gode?

Det er samme stoff i alt sammen: Karragenan i mer eller mindre ren form. Om det selges som protafloc, whirlfloc eller supermoss er i grunnen mindre viktig.

matsmyrholt skrev:
Vi har nå satt 4 brygg med lys pils med Beer brew. Alle med nesten samme oppskrift, siden den ble overraskende god :)

Problemet er at øllet blir uklart... Den første av de fire var brygget på ferdig knust malt fra leverandøren vi har, så skal ikke ha så mye å si med hvor dårlig vi knuste til de tre andre. Selvom jeg vet at det ble ganske dårlig siden vi ble nødt til å bruke en kjøkkenmaskin som klarte å gjøre jobben. Den første dunken er like uklart som de tre andre.
Er det noen andre grunner til at ølllet kan bli uklart?

Takker for svar.

Jeg fikk et tips av en vis mann om ta en proteinrast på 30 min ved 50'c, når det brukes pilsnermalt,. Dette kunne gi klarere øl, og hjelpe mot kjøletåke...

Siden vi er inne på protafloc o.l. har det noen som helst nytte ved brygging med kit? Dvs at man løser opp en halv protafloc i oppkoksvannet som skal blandes med ølkitet? Eller hjelper det ingenting iom at tabletten egentlig aldri kokes med selve vørteren?

Bård skrev:
Tok et lite googlesøk på karragenan. Har alltid tenkt at "alger må da bare være sunt" men sjekk selv.

Ser slett ikke sunt ut nei. :)
Jeg bruker supermoss, og den er laget av det samme.
En kvart teskje på 25-30 liter ifølge annbefaling på boksen. Lurer på hvor mye av dritten som blir med til glasset til slutt.....

Nei store mengdene er det nok ikke om man sammenlikner med de mengdene som er i iskrem, pølser, bacon osv..

Håper og tror at karragenan binder seg til proteiner i ølet og bunfeller, slik at ikke de store mengdene blir med ned gapet.

anrande skrev:
Siden vi er inne på protafloc o.l. har det noen som helst nytte ved brygging med kit? Dvs at man løser opp en halv protafloc i oppkoksvannet som skal blandes med ølkitet? Eller hjelper det ingenting iom at tabletten egentlig aldri kokes med selve vørteren?

Lurer jeg og på

Eg vil tru at (kit)ekstrakt, som ikkje bør koke i 60 minutt fordi du då kokar vekk smak og aroma frå tilsett humle, ikkje har proteiner som trengs bli skilt ut under kok. Men om de tilset ekstra humle så vil det vere behov for tilsettingsmidler for å bunnfelle denne for ikkje å få med for mykje humletrub til gjæringskaret.

Tilbake
Topp