Unitank: overføring til fat på øl ut koblingen

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hva benytter folk av utstyr mellom racking port og fat? Jeg har følgende utstyr:

1,5" Tri-Clamp til 1/4" MFL - Ss Brewtech

Videre har jeg en silikonslange som jeg har festet på en slangenippel med mutter mellom denne og ølkoblingen til fatet. Det jeg liker med silikon er at man kan koke den.

Det jeg imidlertid lurer på nå er om det ikke kanskje er enklere å kjøre en sløyfe med push fit koblinger i stede. Er det noen som har noen erfaring med det? Hvilke slangedimensjon er å anbefale (3/8" vs. 5/16"?). Jeg tenkte da følgende med utgangspunkt i den jeg linket til over:

John Guest overgang 3/8" - 1/4" FFL

2 stykk av denne og en 3/8" slange i mellom. Det er veldig fleksibelt, forholdsvis lett å rengjøre, men ulempen er at man ikke kan koke dette. Blir dette stivt og uhåndterlig, eller er det bra saker?

Innspill?
 
Hvorfor vil du koke silikonslangene dine?

Jeg bruker push fit fra Kegland med en ventil på. De er diffusjonstette, så de slipper ikke gjennom oksygen, som silikon gjør. Ventilen bruker jeg til å purge slangen til gjæringskaret. Etter bruk skyller jeg de med en gang i varmt og kaldt vann og legger de i star san. Hvis det i fremtiden skulle dukke opp en infeksjon bytter jeg slangen, jeg har en rull på mange meter liggende.
 
Hvorfor vil du koke silikonslangene dine?

Jeg bruker push fit fra Kegland med en ventil på. De er diffusjonstette, så de slipper ikke gjennom oksygen, som silikon gjør. Ventilen bruker jeg til å purge slangen til gjæringskaret. Etter bruk skyller jeg de med en gang i varmt og kaldt vann og legger de i star san. Hvis det i fremtiden skulle dukke opp en infeksjon bytter jeg slangen, jeg har en

Tja, som en ekstra forsikring. Men, vet det ikke er nødvendig. Litt derfor jeg ser på andre muligheter som er mer fleksible, som f.eks. push fit koblinger.

Vet ikke om jeg helt klarer å se for meg oppsettet ditt. Har du mulighet til å knipse et bilde, eventuelt legge ved link til hvilke deler du benytter?

Tolker deg dithen at du kjører et rent push fit oppsett? Hva slags slangedimensjon benytter du? Jeg funderer på 5/16".
 
Jeg har dette oppsettet kobla til et speidel gjæringskar, men prinsippet blir det samme for deg. Jeg bruker 5/16 ja, men å bruke større dimensjon hadde heller ikke gjort noe. Jeg kjøpte 5/16 for å kunne bruke til gasslinjer fra regulator også, så slipper jeg å ha flere dimensjoner liggende.

For å koble til kranen har jeg en stump med silikonslange som jeg har festa til 5/16-slangen fra Kegland med slangeklemme. Her kan vel du bruke en sånn i begge ender (mot fat og tank) US $0.8 |DUOTIGHT 8MM(5/16) X FFL (TO FIT MFL DISCONNECTS)|Other Bar Accessories| | - AliExpress.

Så er det slange mot et t-kryss med ventil ut i T-en og slange videre til fatet. For å purge slangen mot gjæringskaret åpner jeg ventilen med litt trykk på fatet. Slangen er da festa på krana, så at det blir purget i et lukka system.

Deler:
US $5.0 |Home brew high quality EVABARRIER 4MM*8MM/5mm*8mm/6.3mm*9.5mm /6mm*10mmDOUBLE WALL EVA (12METER ROLL) BEER LINE / GAS LINE|Other Bar Accessories| | - AliExpress
US $0.8 |DUOTIGHT 8MM(5/16) X FFL (TO FIT MFL DISCONNECTS)|Other Bar Accessories| | - AliExpress
US $0.2 |Equal Tee Push in Fitting 8mm for brewing accessories|push in|push push|push fitting - AliExpress
US $0.88 |DUOTIGHT 8MM(5/16) BALL VALVE SHUT OFF VALVE|Other Bar Accessories| | - AliExpress
 
Jeg har dette oppsettet kobla til et speidel gjæringskar, men prinsippet blir det samme for deg. Jeg bruker 5/16 ja, men å bruke større dimensjon hadde heller ikke gjort noe. Jeg kjøpte 5/16 for å kunne bruke til gasslinjer fra regulator også, så slipper jeg å ha flere dimensjoner liggende.

For å koble til kranen har jeg en stump med silikonslange som jeg har festa til 5/16-slangen fra Kegland med slangeklemme. Her kan vel du bruke en sånn i begge ender (mot fat og tank) US $0.8 |DUOTIGHT 8MM(5/16) X FFL (TO FIT MFL DISCONNECTS)|Other Bar Accessories| | - AliExpress.

Så er det slange mot et t-kryss med ventil ut i T-en og slange videre til fatet. For å purge slangen mot gjæringskaret åpner jeg ventilen med litt trykk på fatet. Slangen er da festa på krana, så at det blir purget i et lukka system.

Deler:
US $5.0 |Home brew high quality EVABARRIER 4MM*8MM/5mm*8mm/6.3mm*9.5mm /6mm*10mmDOUBLE WALL EVA (12METER ROLL) BEER LINE / GAS LINE|Other Bar Accessories| | - AliExpress
US $0.8 |DUOTIGHT 8MM(5/16) X FFL (TO FIT MFL DISCONNECTS)|Other Bar Accessories| | - AliExpress
US $0.2 |Equal Tee Push in Fitting 8mm for brewing accessories|push in|push push|push fitting - AliExpress
US $0.88 |DUOTIGHT 8MM(5/16) BALL VALVE SHUT OFF VALVE|Other Bar Accessories| | - AliExpress

Kan også legge til at jeg egentlig har slutta å legge slangene mine og delene i starsan, da det ikke er bra for plastikken. Jeg bruker nå å bare skylle de rett etter bruk og henge de til tørk, så bruker jeg oppsettet til å tømme fatet for star-san vann under purging av det.
 
Tilbake
Topp