Unngå skum ved tvangskarbonering

Sitter å leser litt om tvangskarbonering siden jeg hater å vente på naturlig karbonering.
Raskeste måten er som jeg forstår er å sette på trykk på fatet, og deretter riste godt på fatet.
Men det er da fare for at det blir mye skum når man tapper.
Men jeg fant et intressant tips på hvordan å unngå søl/skum etter å ha ristet en boks med brus her : https://www.stevespanglerscience.com/lab/experiments/soda-can-shake-up-experiment Greien med det trikset her var når du rister boksen med brus, så frigjør gassen seg fra brusen og fester seg til sidene og bunnen på brus boksen.
Når man da åpner boksen, tvinger gassen seg igjennom vesken og det blir masse skum.
Men vist man knipser på sidene slik at co2 boblene løsner og får flyte til toppen, unngår man at det skummer over når man åpner.
Så da er spørsmålet mitt: Er det noen som har prøvd dette trikset ved tvangskarbonering "shakestyle" for å unngå masse skum ?
Skulle gjerne testet dette selv, men har ikke fått bevilgning til fat fra kjerringa enda :p

Sitter å leser litt om tvangskarbonering siden jeg hater å vente på naturlig karbonering.
Raskeste måten er som jeg forstår er å sette på trykk på fatet, og deretter riste godt på fatet.

Hmm. jeg rister ikke på fatet. Setter på 0.9-1.0 bars trykk på fatet når det står kaldt i kjøleskapet, og etter ett par-tre dager har ølet blitt karbonert. Fint skum, uten problem. Så etter at den har stått kaldt ett par dager, er det bare å la den stå til lagring, er det bare å sette igang med å tappe :)

Greien med det trikset her var når du rister boksen med brus, så frigjør gassen seg fra brusen og fester seg til sidene og bunnen på brus boksen.
Når man da åpner boksen, tvinger gassen seg igjennom vesken og det blir masse skum.
Men vist man knipser på sidene slik at CO₂ boblene løsner og får flyte til toppen, unngår man at det skummer over når man åpner.

Har sett det trikset på cola bokser ol selv, men om dette lar seg gjøre på Cornelius fatene det veit jeg ikke. Kan hende det er noen som har forsøkt det, men jeg skal ikke svare på det  ;)

Slik jeg forstod det som sto i en dansk artikkel, kunne man få karbonert fatet etter 15min med et trykk på 4 bar.. Så det var til den metoden jeg tenkte på.. glemte å nevne det i posten  :bank2:
Men takker for svar  :skitbra:

Edit: Er en lite tolmodig type som vil at ting skal skje raskest mulig  ;D

Akkurat. Jeg har ikke karbonert med så mye trykk før. Kan jo hende at det karboneres fortere, men jeg syns at ett par dagers tid med 1 bars trykk er tilstrekkelig. Jeg er heller ingen tålmodig type, men to dager klarer jeg ;-) og slik jeg er blitt fortalt, når ølet har tatt til seg den CO2'en den trenger, så får du ikke pressa inn mer.

Men det er garantert noen som har mer peiling på dette enn jeg, så jeg skal ikke spekulere på noe utenfor min erfaring eller viten :)

Det blir jo ikke mer skum av å riste et cornyfat? Om du har det travelt setter du trykket høyere enn normalt, ruller og sjekker om det er greit karbonert. Gjenta etter behov, men sjekk at du ikke overkarbonerer.

Har du litt mer enn tre minutter lar du trykket være normalt og ruller fatet til det slutter å sige inn CO2. Da blir det akkurat passe karbonert på bittelitt mer tid, men fortsatt under en halvtime.

Da er det sikkert jeg som har misforstått det jeg har lest  :)
Gleder med til budsjettet strekker til fat og co2  ;D
Takker for svar  :ilike:

Tilbake
Topp