Unormal gjæring?

Bjørn

Norbrygg-medlem
Hei, er nokså ny med brygging og håper at noen av dere vil dele sin erfaring med meg
Har brygget en 'Rød ale' sett fra Ølbrygging.no på fredag, gjæring begynte på lørdag og tok av søndag ( null bobling/ingenting), målte SG mandag etter 3 dager på 1.008. virker veldig unormalt for meg. Hva mener dere?
Gjæring skjer i en temp kontrollert kjøleskap/gjære skap på 20 grader.
Gjær' liberty bell ale m36' OG var på 1050, måle temperaturen 20 grader.
 
Hvor måler du temperaturen? Hvis du har stilt skapet til å holde en tenperatur inne i skapet på 20 grader, vil du få en flere grader høyere temperatur i ølet, og da kan det gjøre seg ferdig veldig fort. Om ølet blir godt, er en annen sak. Jeg kjenner ikke den gjæren, og aner ikke hvordan den helst vil ha det.

For sikkerhets skyld: Alle referanser til temperatur under gjæring er til temperaturen i det gjærende ølet, ikke til temperaturen i omgivelsene - med mindre noe annet er spesifisert, sjølsagt.
 
Hvor måler du temperaturen? Hvis du har stilt skapet til å holde en tenperatur inne i skapet på 20 grader, vil du få en flere grader høyere temperatur i ølet, og da kan det gjøre seg ferdig veldig fort. Om ølet blir godt, er en annen sak. Jeg kjenner ikke den gjæren, og aner ikke hvordan den helst vil ha det.

For sikkerhets skyld: Alle referanser til temperatur under gjæring er til temperaturen i det gjærende ølet, ikke til temperaturen i omgivelsene - med mindre noe annet er spesifisert, sjølsagt.
Temp føler er teipet til gjærings kar, og da mener jeg det skal være nok så riktig. Tenkte å kjøpe en ny hydrometer idag for ta ny måling.

Nå er det bare å vente å se om det blir øl ut av det
få se om det er noen andre som har opplevd noe lignende.
 
Hei, er nokså ny med brygging og håper at noen av dere vil dele sin erfaring med meg
Har brygget en 'Rød ale' sett fra Ølbrygging.no på fredag, gjæring begynte på lørdag og tok av søndag ( null bobling/ingenting), målte SG mandag etter 3 dager på 1.008. virker veldig unormalt for meg. Hva mener dere?
Gjæring skjer i en temp kontrollert kjøleskap/gjære skap på 20 grader.
Gjær' liberty bell ale m36' OG var på 1050, måle temperaturen 20 grader.
Det mest unormale er den høye utgjæringen – om målingene er riktige. MJ sier 74-78 % tilsynelatende utgjæring er det man kan forvente av denne stammen. 1008 fra 1050 er jo 84 %, og det virker absolutt unormalt. Rask utgjæring er egentlig ikke så uvanlig.
 
Mål det med et instrument du stoler på, og smak på det. Enkelt og greit. Smaker det greit, og instrumentet du stoler på viser det det viser, så er det det det er.
 
Kjøpte ny hydrometer idag og målinger stemmer. Den lå på 1006 i to dager nå.

Har noen av dere erfaring med infisert øl, hva er 'symptomer'?

Når det gjelder smaken så smaker ølet litt som dårlig eplejus som har stått i solen litt for lenge . Skal vente litt til men hvis smaken ikke forandrer seg da må den ut i vasken ☹️
 
Kjøpte ny hydrometer idag og målinger stemmer. Den lå på 1006 i to dager nå.

Har noen av dere erfaring med infisert øl, hva er 'symptomer'?

Når det gjelder smaken så smaker ølet litt som dårlig eplejus som har stått i solen litt for lenge . Skal vente litt til men hvis smaken ikke forandrer seg da må den ut i vasken ☹️
Høres ut som et rimelig resultat av altfor heftig gjæring.

Noen infeksjoner gir synlige symptomer, men de kommer neppe så fort. Det virker lite sannsynlig at det skulle være en infeksjon som har skylda. En grunn til det er at du veldig raskt har fått mye alkohol, som jo hemmer infeksjoner ganske effektivt. (Det er jo en viktig grunn til å få gjæringa fort i gang, sånn at organismer som konkurrerer med gjæren ikke skal rekke å komme i gang.) Og jeg kjenner ikke til noen infeksjon som jobber så raskt.
 
Kan ettergjæring hvis jeg skal flaske ølet rette litt opp i smaken? Eller er det håpløst å redde ølet min nå?
 
Tilbake
Topp