Uønskede små vesen - Hjelp!

Jeg og to kamerater begynte i januar å brygge litt forskjellige øl. Vi driver med maltbrygging med kapasitet på 25 liter per batch. Øl'et har blitt gradvis bedre og vi har begynt å få god kontroll på prosessen. Våre tre siste brygg derimot, har ikke blitt bra.

Vi satte for en tid tilbake (hadde da brygget 200l på utstyret) en tripel med 1 kg Demerara sukker og en Stout med 1 kg molassis inspirert av Moshers Radical Brewing bok.

Trippelen gjæret fint og ble satt til sekundærgjæring ved hjelp av hevert (vasket med krystallsoda og renset med iodophor). En uke etterpå ved tapping på flasker hadde den fått en vond lukt og smakte ikke i det hele tatt slik som den hadde for to uker siden. Den var rett og slett sur og udrikkelig. I samme omgang ble vår Stout vha hevert satt til sekundærgjæring. Noen dager senere var ikke lukten å ta feil av. Stout'en var også blitt infisert av unønskede små vesen. Som en følge av dette ble alt som kunne tenkes å vært i kontakt med det infiserte ølet kastet og vi kjøpte nye plastdunker og slanger med mer. Vi monterte på kraner på dunkene slik at heverten kunne skrinlegges en gang for alle. Da dette var fellesnevneren for de infiserte øl.

Vi satte for en liten uke siden en ny Stout med 1 kg molassis, det ble satt en gjærstarter (denne er ikke gått sur, den står ennå på en liten dunk) men vi valgte å bruke 4pk Nottingham tørrgjær, for ikke å ta noen sjangser med brygget. Renholdet ble også gjort mye grundigere enn tidligere, slik som det ofte er når man går på en smell. Da forsøker man å gjøre alt mye, mye grundigere. Alt av nye dunker ble vasket med krystallsoda og grundig renset med iodophor i flere minutter. Nye slanger og lignende ble kokt. Bryggingen gikk veldig bra og vi gledet oss til å kunne sette en ny og "ren" stout på flasker. I dag skulle den over på sekundærgjæring, da skummet hadde lagt seg. FG var lav, men fortsatt et par trinn over endelig mål....

Når jeg åpnet den ene dunken kunne jeg lukte den grusomme lukt jeg hadde kjent ved de to tidligere brygg. Dette ølet var også infisert av bakterier! Tiltross for at ølet ikke hadde vært i kontakt det vi trodde var "smittekilden"; heverten. Noe utstyr som vaskekoster og lignende, ble kokt. Dette var også i samme lokale som de tidligere infiserte brygg, men vi regnet ikke med at dette var bakterier som ville overleve koking...

Vår bryggesetup er som følger. Vi kjøler ned med en kobberspiral som blir kokt i 10-15 minutt i den ene gryten. Videre så siles vørteren i en silduk som er kokt på forhånd. Vørteren blir først ristet i den ene dunken for så helt frem og tilbake et par ganger mellom to dunker som er vasket og renset som beskrevet over. Vi bruker to bøtter på vår første gjæring. Disse har kran som er forbundet med en slange som er kokt, for å unngå at kranene står "i det åpne". 

Jeg håper dette er mulig å forstå. Mine tanker er som følger. I de to første tilfeller er det ingen tvil i mitt hode, at smittekilden var heverten. Begge bryggene ble sure etter kontakt med denne. Jeg tenker også at det høye sukkerinnhold gjør bryggene ekstra sårbare. I det siste tilfeller er jeg og mine kolleger mer rådville. Vi har aldri vært så grundige, renholdsmessig. Alt ble enten vasket med krystall soda og ballongvask, samt renset med iodophor. Noen ting som slanger, koster og lignende ble kokt.

Vi er for øyeblikket oppgitte, vi har 25 liter med tripel, som var utmerket etter to ukers gjæring på flasker, vi har helt ut 25 liter stout og må helle ut 25 liter til... Altså 75 liter til sammen. Vi vet ikke hvilken bakterie det er snakk om, men jeg aner at det er noe som produserer melkesyre eller lignende. Øl'et lukter ihvertfall surt og er helt udrikkelig. Surheten blir bare sterkere jo lengre brygget står og gjærer.


Er det noen som kan se en annen sammenheng enn den jeg gjør her, eller har vært utsatt for det samme og blitt kvitt dette problem. Vi har gått fra å brygge med mål om å lage fantastisk øl til å bare håpe at vi kan sette 25l drikkelig øl...

Vi trenger hjelp!

Still gjerne oppfølgende og utdypende spørsmål, det er vanskelig å få beskrevet alt. Så jeg har kanskje glemt noe i farten.

Har nå satt de to dunker som ble tømt for det infiserte øl i dag, i en sterk klorblanding. Alle tips og råd angående rensing av vårt utstyr for å "bli helt sikker" på at bakteriene er vekk tas i mot med åpne armer. Alt fra bakterie type til om klor er den rette vei å gå for å bli kvitt de uønskede små vesen. Man begynner nesten å tro at dette er vesen som kan overleve koking og at de har vinger.  ::)

På forhånd takk.
 
Hei og takk for utfyllende forklaring. Det er litt vanskelig å sette finger på hvor smittekilden befinner seg, men vi kan gjøre noen forsøk.  :biersmile:

Først og fremst: krystallsoda. Du kan gå enda kraftigere til verks og bruke kaustisk soda. Jeg brukte det sist på et gjæringskar med rester etter gjærskum, dette forsvant totalt bare ved å være i kontakt med kaustisk soda (med litt klor oppi). Det bør ihvertfall ta knekken på det som finnes i dunkene fra før. Pass opp, kaustisk soda er farlig og man trenger vernebriller og hansker!

Ellers så skjønte jeg det ikke helt det med å bruke to dunker og helle vørteren frem og tilbake. Da er jo sjansen tilstedet at vørteren plukker opp et eller annet fra luften. Tryggere ville vært å gå bort fra dette og bruke en akvariepumpe + sterilfilter slik Petit selger dem. Da har du kontroll over hva du belufter vørteren med. Og kanskje noe går galt under filtreringen med duk? Man kan også se bort fra denne filtreringen og heller bli kvitt humle- og proteinrester ved omstikking, når alt har lagt seg i bunnen uansett.

Nå vet jeg ikke i hva slags omgivelse ølet ble brygget, men prøv å brygge hos noen annen. Se om det kan hjelpe. Dersom ikke det er mulig, sørg for å gjøre bryggerommet ordentlig rent.

Dette var noen mer generelle tips. Evt så kan du legge ut noen bilder som gjør detaljene litt klarere.  :idea:
 
Takk for gode synspunkter.

Krystallsoda er ikke akkurat  det beste vaskemiddel, derfor er vi i ferd med å gå vekk fra dette og over till noe som heter Grundrens som ikke skal behøve skrubbing. Jeg vil nok sette de dunkene som er litt brukt nå sist med kaustisk sofa og klor. For å få disse helt rene.

Vår bruk av to dunker kommer vel egentlig av at det en del ganger har skummet over av gjær når vi brukte en dunk på 25 liter:D

Vi brygger på et gammelt kjøkken (brukes bare til brygging) som kunne vært mer renslig. Det kan kanskje tenkes at det er noe i luften der nå når det har blitt varmere. Rommet ble vasket ekstra foran siste bryggerunde, men det er klart at vi nå nok vil gå grundigere tilverks. Alt som ikke brukes direkte i bryggingen vil bli tatt helt vekk.

Det kan jo tenkes at det er noe maltstøv i luften, dog så kvernes det i et annet hus langt borte fra der vi brygger. Jeg tror som du skriver Eduard at vi burde arbeide enda mer med å få lukket vårt bryggesystem, det er ganske åpent. Ved helling frem og tilbake mellom to dunker, som er prøvd de siste tre ganger og silduken som vi har holdt på med siden vi startet. Men det som startet vårt bakterieproblem var overføring med en hevert som nok ikke var ren nok..

Skal se om vi ikke kan få lagt ved noen bilder etterhvert...

Vi brygger med to gryter på 19l hver, og en mulighet kunne jo være å gå over til en elgryte på 30l med tappekran.
 
Hei,

Synes alle vaskrutinene dine ser meget gode ut samt at du har byttet hevert og andre kilder.

Mitt store spørsmål er da: Hvordan er beskaffenheten der du brygger, brygger du i en gammel kjeller? Gamle kjellergulv i betong og murvegger er et yndet sted for de små vesen. Si at du brygger i en kjeller som aldri har vært brukt til det, da går det fint en stund helt til noe setter seg i vegger eller gulv.

Alle overflater i et bryggrom bør være glatte og vaskbare.

Har selv brygget ute på gårdsplassen med godt resultat, nå brygger jeg inne i et eget rom med vinyl på gulvet og glatte gipsvegger og tak.
 
Eduard skrev:
Først og fremst: krystallsoda. Du kan gå enda kraftigere til verks og bruke kaustisk soda. Jeg brukte det sist på et gjæringskar med rester etter gjærskum, dette forsvant totalt bare ved å være i kontakt med kaustisk soda (med litt klor oppi). Det bør ihvertfall ta knekken på det som finnes i dunkene fra før. Pass opp, kaustisk soda er farlig og man trenger vernebriller og hansker!

Eduard.. Hvilket blandingsforhold brukte du på dette?? Klor v.s kaustisk soda?  Det må vell skylles med stoooore mengder vann etterpå??
 
Tja, det er vel varierende blandingsforhold som jeg bruker. Si at jeg på det ene fatet har brukt et shot-glass (ca 5 cl) på 5 liter vann. Og dette var sterk nok til at det 'spiste' opp hardnakkede gjærrester. Hvis alt er optisk rent til å begynne med, så trenger man nok ikke blande det så konsentrert. Og Richard har et bra poeng her også, når det gjelder tilstanden til vegger, tak og gulv. Derfor bør man prøve å brygge et annet sted, selv om det bare er for å se om brygget blir bra da.
 
Vi brygger som sagt på et gammel kjøkken, det står en del ting som ikke brukes til brygging der. Alle vegger og tak er i lakkert tre. Det kan hende noe har satt seg i veggene....

Vi skal avholde vaskedag hvor alt utstyr enten blir kokt eller lagt i kaustisk soda og deretter klor. Samt alt som ikke brukes i bryggingen blir pakket vekk i skap. Vegger og tak vil bli vasket. Med andre ord en nedvasking av absolutt alt.

Jeg håper dette vil gjøre at vi neste gang ikke vil få et infisert brygg, hvis så er tilfelle vil vi forsøke å brygge en annen plass. Er mulig vi setter et ekstrakt test brygg på 12,5 liter som testkjøring...


Jeg har tenkt litt på hvilken type bakterie det er vi har med å gjøre. Jeg , det hadde vært interessert å finne dette ut, har ikke fått noe bilde av øl'et, men det ser helt normalt ut. Får det ikke helt til å passe i forhold til tabell under (det er ingenting som tilsier at øl'et er ødelagt utenom lukt, som er hentet fra det danske Håndbrygforum og BYO.

Profiling_the_perps.jpg




Jeg takker for alle innspill så langt, flere mottas fortsatt med åpne armer..
 
Lukter det litt sånn fuktig og ufrisk i kjelleren? Og er det trebjelker i taket som muligens inneholder sopp? Bare noen ting jeg kommer på. Det er bra at veggene er lakkerte, de lar seg forholdsvis lett vaske. Uansett så ville jeg nok prøvd å skjerme vørteren mest mulig for luft. Altså, ingen bruk av (kokt) duk, hopp heller over denne filtreringen. Evt så kan man røre kraftig i kjelen slik at all grums setter seg i midten av bunnen, med mindre det er nettopp derfra dere tapper vørteren.

Fra det du nevner, så mistenker jeg at det er melke- eller eddiksyrebakterier du har å gjøre med. Merk at disse finnes i mange varianter, og at symptomene derfor ikke nødvendigvis må stemme overens med det som står i tabellen.
 
Det er på et loft i en bygning som vi alltid har kalt Pakkhus, den befinner seg på min fars planteskole. I denne andre etasje er det en hel leilighet som nå er dedikert vårt bryggeri. Det er ikke som vi har sett noen form for sopp i taket eller lignende.

Luftskjerming av vørteren vil være et fokuspunkt. Vi skal til DK en tur å kjøpe noe ingredienser og lignende. Kan fort være at vi kjøper oss en slik med falskbunn til koking... http://brygland.dk/store/product.php?productid=16319&cat=287&page=1  Da slipper man å bruke hevert, som var plassen hvor det hele startet.
 
Vi bruker også en falsk bunn i kokekjelen, dette fungerer svært godt i kombinasjon med bruk av humleblomst (hel). Ellers så finnes det også andre metoder som godt lar seg bruke. Bare sjekk nettet for 'Panzerschlauch' og 'Würze', så vil du sikkert finne noen opplysende bilder :).
 
Prøv å brygge ute en dag det er fint vær, og så lar du den gjære et annet sted. Dersom alt går bra, ja da vet du at det stedet du brygger som er problemet. Små Vesen koser seg sikkert i veggene dersom det er trevegger, eller mellom andre steder. Du få gjøre som Mr.Bean, mal alt glatt :)

Uff, håper det løser seg for dere snart.
 
Da var hele rommet vasket, deinfisert og vasket med vann. Alt utstyr er vasket med kaustisk soda med en dasj klor, skylt og kokt :)

Vårt bryggerilokale renere enn noensinne. Vi gjorde en interessant oppdagelse under vaskingen og det handler om noen plastslanger som ble lagt i en soda/klor blanding for så å bli skylt godt og kokt opp. Disse luktet ennå surt når vi luktet på det. Det samme gjorde plastdunkene. Så vi kastet alt alle disse dunkene også sammen med alt av plast.

Disse slangene har antakelig vært en kilde til bakteriesmitte. Det er også litt overraskende at bakteriene ikke forsvinner etter den rengjøring de ble utsatt for. Jeg lurer på hvilken bakterie det kan være....


Så nå er det studietur til Århus søndag til tirsdag (går dessverre glipp av den store øl messen der nede) med tur på alle mine tidligere stamsteder. Skal også kjøpe en del utstyr og ingredienser i Skive.

Nå krysser vi fingrene for at vår planlagte Witbier ender ut bra. Alle forutsetninger vil ihvertfall være til stede for igjen å kunne brygge vellykkede øl. Vi har nå kastet 50 liter med stout, men har fortsatt 25l tripel på flasker. Den smakte jeg på i dag og den er faktisk ikke så verst, surheten er meget svak. Så kanskje den kan utvikle seg til en Orval lignende drikk. :) Surheten var ihvertfall mye mindre nå enn ved flasking. Den har bare blitt lagret i noen uker, så vi får ta tiden til hjelp og håpe den blir mulig å drikke.

Takk for alle tips her. Det er greit å lufte ideer og tenke litt høyt av og til.

Neste bryggerunde skjer på 30l el kjele og minst mulig kontakt med luft fra rommet. Selv om man nå kan spise middag av gulvet. Vi krysser fingrene.  :)
 
Etter en tur i Danmark for en god uke siden, hvor vi smakte på en del gode øl i Århus og fikk kjøpt med oss opp i mot 100kg malt, 1 kg humle, X antall pakker gjær, ny elektrisk kokekjele med tilbehør som gjør at vi nå kan kjøre alt igjennom rør med minst mulig kontakt med omverdenen fikk vi endelig satt en dunk med ny øl, en belgisk Wit.


Var oppe i vårt bryggerilokale i dag og konstaterte at gjæringen var godt i gang og lukten av frisk gjær og estere var en sann nytelse.

Så vi håper nå å ha ryddet unna våre problemer med de uønskede små vesen.

Igjen takk for alle nyttige innspill.  :skaal2:
 
Tilbake
Topp