Uønsket rester fra sukkerdropsa.

Hei.
Har flasket et par øl i det siste og brukt sukkerdrops. Det ene ølet var en berliner w, så da gikk jeg ut fra biofilm etter litt snakking med kyndig personer. Så flasket jeg en øl jeg har malte kornet til selv. Ser i dag at denne også har noe som ser ut som øyevippe hår som flyter i toppen av flaskehalsen. Når ølet blir helt i glasset er det en slags voks lignende konsistens på fremmedlegeme.

Noen som har opplevd dette før?
Drops er av typen Muntons kjøpt på brygg selv.

https://m.bryggselv.no/annet/102545/karbonerings-drops-muntons
 
Aldri hatt problemer med
hvorfor skulle de det, inneholder jo bare sukker og glukosesirup
 
Jeg gjetter på at det er et slags mel av billigste sort som skal hjelpe dropsen å slippe formen den er smeltet i.
 
Jeg har hatt 'lava-vulkan' / infeksjon i flasker med denne dropsen. Kan vanskelig se andre kilder...
Har ikke sett bio-film, men har heller ikke sett etter
 
En liten update. Jeg sendte som sagt mail til Muntons. Han lurte på om det var biologisk, eller hvis det var "solid", jeg beskrev det som står her. Han har aldri sett det før. Regner med at det blir litt frem og tilbake og evt spørsmål om batch på posene som er brukt. @msevland , fikk du også sånne "tråder"?
 
Har ikke den første posen jeg brukte men ser at den jeg brukte sist og den siste posen jeg ikke har brukt har samme bitch nummer.

DSC_0038.JPG
 
Interessant! Jeg hadde aldri sett eller hørt om dette problemet før jeg brukte karboneringsdrops før første gang på siste batch, en tysk pils. Muntons innkjøpt på Bryggselv for ca fire uker siden, kanskje.

Hvite øyevipper er en god beskrivelse. Ligger og vaker i toppen av ølet i flaskehalsen.
 
Dobbeltposting siden denne diskusjonen også foregår her:
https://forum.norbrygg.no/threads/flaskebomber-som-resultat-av-infiserte-karboneringsdrops.36932/

TEST
Kontroll av infeksjonskilde. Drops eller tappestav. Når jeg har tappet på både fat og flaske, er dette de to eneste kildene som endrer seg

Ny dropspose
Begge flaskene skrubbet + StarSan.
Kokende vann i flaskene
Vanlig sukker i flaske # 1
Midlertidig StarSan'et kork (brukt / ikke helt tett)
Flasker (inkl. vann og sukker i fl. 1) varmebehandlet på 97 ℃ @ 15 min
Nedkjøling til 20,8 ℃
Tilsatt tappestav i flaske # 1 @ 30 min
Tilsatt drops i flaske # 2
Korking (tett / StarSan'et)
e40a58518958902751833fb1c4f46bdc.jpg
 
Skal sies at jeg ikke har merket noe tegn til infeksjon enda. Nå har ikke den siste ølen stått lenger en siden lørdag og den første ølen med dette problemet er så sur å tørr at den tror jeg ikke det er mulig å få infeksjon i.
Blir veldig skuffet hvis det blir infeksjon i den siste ølen som var malte selv prosjektet mitt.
 
Oppdatering :

Sendte en e-post til bryggselv med beskrivelse av problemet. Personen i kundeservice hadde ikke hørt om dette før og lurte på om jeg kunne sende bilder av det. Det har jeg gjort, men har ikke hørt noe mer etterpå.

Her er bilde av hvordan det ser ut i flasken også. Ikke veldig lett å få til men hvis det er av interesse så er det her.
DSC_0041.JPG
 
Jeg flasket 23. april og satte ølet kaldt 5. mai. Ingen tegn til infeksjon eller usmaker, men de "avklipte neglene" er fremdeles veldig synlige. Imidlertid er det kun visuelt - det merkes ikke når du drikker ølet. Men det er jo ikke noe særlig å levere inn slike øl til konkurranser, for eksempel.
 
Jeg fikk e-post av bryggselv her om dagen der de skrev at de hadde fått svar fra leverandøren.

Svare var så kjedelig som "det er ikke farlig å drikke ølen,men vi har ikke fått noe svar på hva det er"

Så da får alle som har brukt dette i øl e.l bare være fornøyd med at vi har visuelt tatt liv av produkter vårt, men det kan drikkes.
 
Tilbake
Topp