Urweisse

Noen her inne som har god kunnskap om tyske ølstiler?

Har lett en del rund på nett og finner ikke så alt for mye om det som selges som Urweisse.
Er veldig glad i Grunbacker sin og kunne tenke meg og gjøre et forsøk på og brygge noe som ligner.

Noen av dere som har noen gode forslag på oppskrift evt vet hvor man kan finne mer info om denne type øl og hva slags malt/Humle og gjær som brukes?
 
Fra produsenten har man OG: 1.050, ABV: 5.3%, IBU: 14, og siden dette er en urweisse, vil man ha münchnermalt inne i bildet. Et utkast vil da være:

OG: 1.050, FG: 1.010, IBU: 14
Malt:
  • 60% hvetemalt
  • 40% lys münchnermalt
Humle:
  • 14 IBU med en tysk edelhumle (f.eks. mittelfrüh) ved 60 min
  • Kanskje 1 g/L ved 10 min (trekk produsert IBU fra bitterhumlen)
Mesking:
  • 65C i 60 min
  • 73C i 30 min
  • 78C i 10 min (utmesk)
Gjæring:
WLP300, pitch 0.5 M celler / P / ml ved 16C, la stige til ~20-22C
EDIT: flaskekarboner til 3.5 vol
 
Fra produsenten har man OG: 1.050, ABV: 5.3%, IBU: 14, og siden dette er en urweisse, vil man ha münchnermalt inne i bildet. Et utkast vil da være:

OG: 1.050, FG: 1.010, IBU: 14
Malt:
  • 60% hvetemalt
  • 40% lys münchnermalt
Humle:
  • 14 IBU med en tysk edelhumle (f.eks. mittelfrüh) ved 60 min
  • Kanskje 1 g/L ved 10 min (trekk produsert IBU fra bitterhumlen)
Mesking:
  • 65C i 60 min
  • 73C i 30 min
  • 78C i 10 min (utmesk)
Gjæring:
WLP300, pitch 0.5 M celler / P / ml ved 16C, la stige til ~20-22C
EDIT: flaskekarboner til 3.5 vol
Jeg kjenner ikke Urweisse, men om du ønsker nellikpreget som WLP300 er kjent for (i tillegg til banan, selvsagt) bør du legge til en syrerest på ca 43 grader. Den fungerer best ved relativt høy pH, så det er god praksis å tilsette annen syre (evt. syremalt) etter dette steget. (En såpass lys maltbase trenger endel syre.) Chris Colby har skrevet om prosessen her: German Wheat Beer: III (Mashing and the Ferulic Acid Rest)
 
Sist redigert:
Urweisse er som regel litt mørkere enn vanlige hefeweizen og karamellmalt er ikke en uting å bruke. Muligens for å emulere de (sannsynligvis) lange koketidene/dekoksjonen fra gammelt av.
 
Tilbake
Topp