Us 05 på lav temperatur

sircus

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk!

Jeg har googla og søkt på forumet, men kun funnet enkelte difuse svar/påstander.

Trivselstemp for Us05 er vel 15-24 grader. Går det bra med gjæring på ca 12 grader? Eller beveger jeg meg på knivseggen da, med tanke på måleunøyaktighet etc (1-2 grader) pitcher 2 pakker for 25 liter, OG 1055.

Takk for svar;-)
 
Det står vel i produktarket at den klarer 12-25, men ideelt 15-22, så burde i utgangspunktet går bra. Regner med de har marginer med i regnestykket.
 
Tror det går men den vil bli ganske treg. Har forsøkt nede på vel 10C men var tilsynelatende for lavt.
Ved 13C får jeg den til å gå greit om enn noe rolig. Løfter alltid temperaturen etter ca tre dager for å få litt mer fart på den.
-Har ikke målt SG underveis og har heller ikke noe kalibrert termometer.
 
Risikoen for usmaker når man er utenfor primært temp område er stor. Bruker mye us-05 og da på 17-18 grader hvor jeg synes det leverer rent og fint resultat
 
Hvis det er nød som gjør at du må prøve -- prøv!
Tilsett gjæren på 15-18 grader, sett karet på plass,
og pakk det inn i alle pledd, liggeunderlag og dyner du kan avse.
Tar et par uker.
Du kan vel fryse litt på nettene når du vet at gjæren har det bra i to uker? :)

Gjæren produserer litt varme så om du isolerer godt så går det sikkert bra.
 
Grunnen til at jeg spør, er ikke at jeg absolutt vil gjære på så lav temp. Det er det at kjellerboden hvor også øleskapet står, holder konstant 12 grader for tida og ellers i huset er det fort mangeogtjue.. Setter opp døra og prøver å balansere til 15 grader på den måten. Takk for svar folkens;-)


Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Isolerer du undersiden kommer du langt - varmetapet er større fra tank til gulv enn fra tank til luft.
Men - pakk den inn! Du vil bli overrasket over hvor godt det går!

Har du en Fjellduk er du garantert berget! :)
 
Ahh;) fjellduk, soveposer og liggeunderlag er stort sett det boden består av så da går dette bare godt:)

Jeg gleder meg allerede til bryggedag i morgen!

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Oppdatering: nedkjølingen gikk vel fort, så endte med å pitche 2 pakker rehydrert gjær på 12 grader. Fikk opp tempen i kjelkeren til ca 15 grader, og det begynte å storme etter ca 20 timer. Nå er dunken pakket inn, så håper dette går sin gang!

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp