US-05s egen tråd

Holder på å teste det ut. Flasking i morgen. Begynte på 15grd. Etter endt stormgjæring gikk jeg opp til 18. Så tok jeg den opp til 20grd på tørrhumling. Så 22. Holder på å coldcrashe nå. Tar det sakte men sikkert nedover. 2grd morgen og kveld. Spent på resultatet.

Gjerne avgi rapport her. Smaker det fruktig?
 
Gjerne avgi rapport her. Smaker det fruktig?

Var meget fornøyd med resultatet, var en Nelson Pale Ale. Er enda en uke før karbonering er ferdig, vil ikke si at det smakte fruktig. Men friskt å deilig? Jeg er ikke noe flink på å registrere fruktige smaker i øl, kun banan :p
 
Jeg kan skrive under på at denne gjæren blir fruktig ved overpitching! Da jeg lagde en Blonde som det siste ølet etter en 18 timers bryggedag, og hadde glemt å rehydrere gjæren,- pitchet jeg mer enn nok US-05 rett i vørteren. Det ble en markant fruktighet. gjæret ved 18c, hevet gradvis til 21c etter 4 dager. Fruktigheten avtar etter et par måneder på flaske.
 
Hva er folks erfaring med attenuasjonen når dere bruker US-05? Etter at jeg startet med oksygenering med ren O2 har jeg et snitt på 81,6%(!) attenuasjon, lurer litt på hva dere andre klokker inn på...
 
80% uten å hydrere, gjæret på 15 grader. Samme på alle de tre siste oppskriftene.

Av oksygenering tapper jeg fra kjelen så høyt det går (for stort fall ned i gjæringskaret) og rister dunken i 3-5min.
 
Ligger på ganske likt som deg. Noen tikker inn rundt 85% alt etter oppskrift.
Klokket inn på småfrekke 84% selv på siste brygg, og da hevet jeg mesketempen en grad høyere enn normalt attpåtil... dog ganske lav andel krystallmalt, hvilket selvfølgelig spiller litt inn.

Har ikke en pakke her nå, men Fermentis har vel en range innenfor 70-tallet printet på pakken? Mon tro hvorfor de er så "forsiktige" i sitt anslag..? o_O
 
Mange faktorer som spiller inn egentlig. O2, type sukkerarter og temperatur, hvilken generasjon repitch etc. De tester med en generisk vørter, som vi ikke vet hva består av.

Antar at de oppgir et tall som en brygger som ikke er supernazi på gjæringsforhold kan bruke som utgangspunkt.
 
Tallene gjærprodusentene oppgir for attenuasjon er IKKE ment som en pekepinn på hva man kan vente i egne brygg. De gir kun mening når man sammenlikner med andre gjærtyper fra samme produsent.
 
Det er antakelig fordi det tross alt ikke er de helt enorme forskjellene mellom en gitt bryggers øl og testvørteren gjærprodusenten bruker.
 
Det gir en pekepinn på om du kan forvente høyere eller lavere utgjæring enn du ville hatt med andre gjærtyper i samme øl, men ikke på hvilken utgjæringsprosent du faktisk får.
 
Ut ifra det du sier så bør det finnes en gjær som gir enten 0% eller 100% utgjæring fra fermentis? Noe må jo være referansen.
 
100% er jo om alt gjærbart sukker i en bestemt vørter blir brukt av gjæren, det er 100%, og der er det ikke noe rom for forskjeller, 100% er 100%, men det trenger ikke å bety at det finnes en gjær som klarer det.

Det som skaper forskjeller er sannsynligvis vørteren de forskjellige gjærprodusentene bruker, kanskje hvor mye de lufter eller tilsetter o2, hvilken temperatur de har under "referansegjæringa", osv.
 
Tilbake
Topp