US-05s egen tråd

Kanskje ikke %, men en skala fra 1 -10 ;-)
US-05 ligger forøvrig på 8+ på de seinaste brygga mine

Ut ifra det du sier så bør det finnes en gjær som gir enten 0% eller 100% utgjæring fra fermentis? Noe må jo være referansen.

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener... Fermentis bruker en standardvørter som de tester gjærtypene sine med. Så oppgis et gjennomsnittstall for attenuasjon for de forskjellige gjærtypene. Hvis du klarer å lage en helt lik vørter og behandle gjæren helt likt det Fermentis gjør, så kan du anta at du vil få en utgjæring rimelig lik den som oppgis av dem. Men siden du antakelig ikke gjør det, vil ikke tallet si noe om den faktiske utgjæringen du vil få, men vil si noe om du får høy eller lav utgjæring i forhold til andre gjærtyper brukt i samme øl.

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener... Fermentis bruker en standardvørter som de tester gjærtypene sine med. Så oppgis et gjennomsnittstall for attenuasjon for de forskjellige gjærtypene. Hvis du klarer å lage en helt lik vørter og behandle gjæren helt likt det Fermentis gjør, så kan du anta at du vil få en utgjæring rimelig lik den som oppgis av dem. Men siden du antakelig ikke gjør det, vil ikke tallet si noe om den faktiske utgjæringen du vil få, men vil si noe om du får høy eller lav utgjæring i forhold til andre gjærtyper brukt i samme øl.

Ah. Men det var jo dette jeg mente først.

Jeg har et spørsmål angående hvordan US-05 gjærer...

jeg har tidligere kun brukt Coopers Ale gjær som følger med settene. De har som regel gitt en ganske graftig gjæring etter 24-48 timer. mange centimeter med skum og gjerne løftet vørteren noen grader. Dette selv om at jeg aldri har ristet gjæringskaret eller rørt kraftig for å få oksygen i vørteren. jeg har heller ikke rehydrert. (jeg var ikke klar over at det var smart før jeg fant dette forumet).

Så i helgen satte jeg en american brown ale fra bryggselv. Jeg rørte veldig kraftig i vørteren og ristet godt på karet (tilsammen sikkert 5 min ca) for å få inn masse oksygen. Jeg rehydrerte gjæren før jeg tilsatte den og jeg brukte som nevnt US-05.

etter 12 timer (midtnatt) så hadde jeg litt skumdannelse på toppen av karet som indikerte at prosessen var i gang men neste morgen hadde jeg kun ca 1-1,5 cm med skum. Slik har den stått nå i snart 2 dager. samme konstante skumlaget på ca 1 cm. det er lett å se at det er liv og at det gjæres.. men jeg stusser over at det ikke kommer noen stormgjæring. rommet og vørteren har vært 18 grader hele tiden.

Er US-05 en slow and steady gjærer? eller er dette indikasjoner på at noe er feil ? Mottar gjerne litt tips/tanker fra dere som har bruks US-05 før.

Helt normalt. US-05 pleier ikke å ta helt av i gjæringskaret (slurry kan være litt sintere), og den må neglisjeres og mishandles kraftig for at den ikke skal gjøre jobben sin... så ingenting å bekymre seg for: er det aktivitet så gjør den jobben. Det eneste er at den kan være litt sensitiv for fall i temperaturen og gå i dvale, men ut fra hva du beskriver høres det ut som US-05 at work.

Flasket i helgen et US-05 eksperiment brygg. Her brygget jeg en pale ale som fikk felles risting, felles pitching av rehydrert gjær, for så å bli delt opp. 4l i kjøleskap (8°), 4l på bad (25°) og 9l som startet på 18° for så og gå opp til 22° etter en uke. Alle gjæret fra OG 52 til FG 06, altså 88% utgjæring. Pleier og ligge på 80-82% til vanlig. Gleder meg til og prøve disse opp mot hverandre

Artig, er spesielt spent på batchen på badet - har aldri prøvd US-05 på den tempen før, du får komme med rapport :)

[edit] for øvrig imponerende at US-05 gjorde jobben på 8(!) grader...

Trenkte litt lenger tid på 8°, måtte gå og vende litt forsiktig av og til i 2 dager for og få gjæren i gang, så holdt den på i 9 dager med synlig aktivitet. Økte derretter gradvis temp så den fikk rydde opp litt i et par dager

Jeg skal idag flaske et brygg som har stått 14 dager i gjæringskaret. først stabilt på 18 grader så 20 grader de siste to dagene for at gjæren skal få rydde opp etter seg. jeg har nådd FG og endte opp der jeg skulle. dette er en american brown ale fra bryggselv.no

Men, det jeg stusser over er at jeg fortsatt har ca 2-3mm med skum på toppen av vørteren. akkurat slik jeg har hatt under hele gjæringen men da var skummet ca på 1cm. Jeg har gitt karet et par kakker og da faller det en del grums ned mot bunnen av karet men skummet blir ikke borte. på andre brygg så har jeg vært vandt til at skummet forsvinner og gjærrester og annet bunnfaller tilnærmet 100%. Skjer ikke det med US-05?

hva gjør jeg nå? venter jeg noen ekstra dager og håper at skum og eventuelle grims og grums faller ned. eller flasker jeg som planlagt? I så fall.. hvordan løser jeg det når jeg kommer så langt ned at skum og eventuelt grums nærmer seg kranen i bunnen av karet? jeg regner med at det blir med ut i flaskene mine og det vil jeg jo ikke. eller må jeg ta av lokket også prøve å skrape vekk skum pluss eventuelt grums? Eller blir grumset hengenede fast i kanten etterhvert som vørteren minsker og derfor kan jeg gjøre på som planlagt?

Håper noen har noen gode løsninger her :)

Jeg skal idag flaske et brygg som har stått 14 dager i gjæringskaret. først stabilt på 18 grader så 20 grader de siste to dagene for at gjæren skal få rydde opp etter seg. jeg har nådd FG og endte opp der jeg skulle. dette er en american brown ale fra bryggselv.no

Men, det jeg stusser over er at jeg fortsatt har ca 2-3mm med skum på toppen av vørteren. akkurat slik jeg har hatt under hele gjæringen men da var skummet ca på 1cm. Jeg har gitt karet et par kakker og da faller det en del grums ned mot bunnen av karet men skummet blir ikke borte. på andre brygg så har jeg vært vandt til at skummet forsvinner og gjærrester og annet bunnfaller tilnærmet 100%. Skjer ikke det med US-05?

hva gjør jeg nå? venter jeg noen ekstra dager og håper at skum og eventuelle grims og grums faller ned. eller flasker jeg som planlagt? I så fall.. hvordan løser jeg det når jeg kommer så langt ned at skum og eventuelt grums nærmer seg kranen i bunnen av karet? jeg regner med at det blir med ut i flaskene mine og det vil jeg jo ikke. eller må jeg ta av lokket også prøve å skrape vekk skum pluss eventuelt grums? Eller blir grumset hengenede fast i kanten etterhvert som vørteren minsker og derfor kan jeg gjøre på som planlagt?

Gi bøtta noen klask med håndflaten et par ganger daglig i noen dager så skal du se den faller til slutt.
Har funket ypperlig hos meg de ganger krausen ligger ssom et teppe over vørter etter 14 dager.

Ønsker tips til gjæringstemperatur på en IPA jeg har stående. Har nå stått 3 døgn på 16,5 grader i kjelleren. Har forstått at det kan være en fordel å heve temperaturen noe etter at stormgjæringen har gitt seg. Når vet jeg at stormgjæringen har gitt seg (mindre plopping i gjærlåsen?).

Alternativ gjæringstemperatur hos meg er vanlig romtempeatur (22-23 grader). Ville dere flyttet brygget eller bare latt det stå videre på 16,5 garder? Er selvfølgelig US-05 det er snakk om her!

Personlig ville jeg nok ventet litt til og latt den stå videre på 16,5, den klarer fint å gjøre jobben der selv om det er noe lavere enn "normalen". Mot slutten ville jeg dog gitt den minimum 2-3 dager på romtemperatur så den får ryddet litt etter seg.

Slik så min Kølsch ut etter å ha stått i gjæringskaret i 3 uker. Er i hvert fall gjæret ferdig da FG ble 1.004 ! Utgjæring 87% Skrapte bare vekk skummet med ei sleiv og tappet. Var litt redd for at det var noe galt, men smakte helt greit.

Vedlegg

• US-05 i Kølsch.jpg
    US-05 i Kølsch.jpg
    255,8 KB · Sett: 236
Flasket i helgen et US-05 eksperiment brygg. Her brygget jeg en pale ale som fikk felles risting, felles pitching av rehydrert gjær, for så å bli delt opp. 4l i kjøleskap (8°), 4l på bad (25°) og 9l som startet på 18° for så og gå opp til 22° etter en uke. Alle gjæret fra OG 52 til FG 06, altså 88% utgjæring. Pleier og ligge på 80-82% til vanlig. Gleder meg til og prøve disse opp mot hverandre

Hvordan ble resultatet på 8C @Salte ? Tenkte å kjøre et kjapt og gæli ciderforsøk, og har en bunke US-05 i kjøleskapet som er litt fristende å bruke.

Den ble ganske god på 8°, humlesmak og aroma var merkbart mindre en den på 18° men ble en ren og pen øl. Noen uker i kjøleskapet etter karbonering blir den ganske så lager like.

Brygget rett før nyttår min "fake munich kölsch lager" med us-05 på 11°-14° som nå står i kjøleskapet og venter på påskefjellet

Sist redigert:
Bruker US-05 til APA, IPA og har kjørt på 15c - 14 dager (kjøleskap m/STC1000). Har god erfaring med dette, gjærer godt ut og all ting.

Er ganske fersk i faget, har ikke mange bryggene bak meg, har dere noen formening om at jeg bør heve tempen 1c hver dag opp mot 20c siste dagene? Får man et "renere" øl? Har lest dette en gang tidligere.

Høres lovende ut! Noe av poenget her må jo være at den må være så ren som mulig, så da bør vel kaldt og sakte være tingen :)

jeg har brukt us-05 mye. og jeg gjør bestandig det samme. starter på 16 grader og lar den øke naturlig til 18 i løpet av 2-3 dager, deretter holder jeg denne temperaturen stabil frem mot de siste 2-3 dagene hvor jeg øker tempen til 20 grader eller litt over. det har fungert veldig fint.

men.. jeg lurer på om dette er måten å gjøre det på for alle øl? eller kunne enkelte ølsorter blitt bedre dersom jeg f.eks. hadde startet på 18 og økt til 20 i løpet av de første dagene? er det noen som har testet hva forskjellene blir? og finnes det noe sted en slags oversikt over hvilken temp som passer til diverse øl? eller er det litt hipp som happ? de aller fleste oppskriftene sier 18-20 grader uten å presisere noe mer...

Har brukt slurryen fra et tidligere brygg som jeg vasket og tilsatte en kolsch som har stått nå ca 2,5 uker på 16 grader. Og var 1,047 og nå målte jeg 1,008.

Smakte ren med litt bitter ettersmak, smakt ok. Men lurer på om det lønner seg å sette den på 18 grader 1 dag og til slutt en dag på 20 før jeg senker ned til 8-9 grader over 1 døgn. Eller om eet bare er å begynne senkingen til 8-9 grader uten å gå om 18 og 20 grader

Easybrew

Tilbake
Topp