US-05s egen tråd

Hadde en split batch (S-04) en gang med hhv rehydrering og ikke. Jeg mener at den rehydrerte virket som den kom raskere i gang. Den uten rehydrering fikk dessuten flasker som skummet over. Men her kan det jo ha vært andre årsaker.

Jeg synes uansett rehydrering ikke er så vanskelig. Kommer nok til å fortsette med det.
 
Sist redigert:
Et spørsmål ang piching av US-05 direkte i vøteren.
Fermentis skriver:
"Alternatively, pitch the yeast directly in the fermentation vessel providing the temperature of the wort is above 20°C (68°F). Progressively sprinkle the dry yeast into the wort ensuring the yeast covers all the surface of wort available in order to avoid clumps. Leave for 30 minutes, then mix the wort using aeration or by wort addition."

Jeg skal brygge en amerikansk blonde som skal gjæres på 17 grader. Bør jeg følge anbefalingene til Fermentis her? Kjøle vørter til 20-21 grader, pitche gjær, for så å kjøle ned til 17 grader? Eller går det greit å pitche gjæren i vørter som holder 17 grader?

Lars
 
Et spørsmål ang piching av US-05 direkte i vøteren.
Fermentis skriver:
"Alternatively, pitch the yeast directly in the fermentation vessel providing the temperature of the wort is above 20°C (68°F). Progressively sprinkle the dry yeast into the wort ensuring the yeast covers all the surface of wort available in order to avoid clumps. Leave for 30 minutes, then mix the wort using aeration or by wort addition."

Jeg skal brygge en amerikansk blonde som skal gjæres på 17 grader. Bør jeg følge anbefalingene til Fermentis her? Kjøle vørter til 20-21 grader, pitche gjær, for så å kjøle ned til 17 grader? Eller går det greit å pitche gjæren i vørter som holder 17 grader?

Lars
Kjøl vørter ned til 16-17C og pitch.
 
Satte et er brygg på søndag.
Pitchet på rundt 18 grader. Temperaturen stabiliserte seg på ca 17 grader.
Ingen stormgjæring. Min far reise bort og når jeg skulle sjekke at alt var bra og temperatur ok på onsdag. Lå den på 17,5, men det var ingen liv i låsen. Målte SG som hadde gått fra 1.059 til 1.040. Bestemmer meg for å øke temperaturen, termostaten på varmekablene er gammel, manuell og treg. Øker temperaturen, litt, tror jeg. Kommer bort i går for å sjekke. Temperaturen er nå 23,5 grad. Altfor høyt. Fortsatt ingen liv i gjærlåsen, som jeg i ettertid har skjønt ikke er helt uvanlig eller farlig. Justerer ned igjen og håper jeg klarer å treffe bedre på temperatur.

Noen erfaring på hvilke utslag en slik topp og variasjon på temperaturen kan gi?
 
Med US-05 vil det sikkert gå helt fint, at det ikke skjer noe i låsen er nok at det lekker ut en annen plass, press rundt hele lokket neste gang du får sjansen :)
 
Med US-05 vil det sikkert gå helt fint, at det ikke skjer noe i låsen er nok at det lekker ut en annen plass, press rundt hele lokket neste gang du får sjansen :)
Hele lokket er definitivt presset på. Ristet ganske kraftig etter pitching.

men


på 4 dager tyder på at noe er galt,
merkelig
Strengt tatt 3 dager eller 75 timer om jeg skal være pinlig nøyaktig.

Det er fortsatt skum på toppen, som vel tyder på at gjæren jobber. Kommer til å ta en ny måling i helga.
 
Hele lokket er definitivt presset på. Ristet ganske kraftig etter pitching.


Strengt tatt 3 dager eller 75 timer om jeg skal være pinlig nøyaktig.

Det er fortsatt skum på toppen, som vel tyder på at gjæren jobber. Kommer til å ta en ny måling i helga.
Har opplevd fler ganger at jeg er overbevist om at lokket har vært helt på stell, men like forbanna har det vært en liten lekkasje en plass. Har opplevd det flere ganger nå - lite eller ingen bobler i gjærlås men det har gjæret fint likevel. Skum er en god visuell indikator som vist på bildet.
 
rehydrerte du gjæren?
hvis ikke skal man vist ikke riste rett etter "tørr" pitch
Tilsatt tørr ja. Ristet etterpå. Temp er forøvrig 20,5 og SG 1.028 så den siger nedover. Får vel bare være tålmodig og la den jobbe på.

Har opplevd fler ganger at jeg er overbevist om at lokket har vært helt på stell, men like forbanna har det vært en liten lekkasje en plass. Har opplevd det flere ganger nå - lite eller ingen bobler i gjærlås men det har gjæret fint likevel. Skum er en god visuell indikator som vist på bildet.
Skal ta en ny sjekk, det kan vel også være pakning rundt gjærlås som er utett?
 
Tilsatt tørr ja. Ristet etterpå. Temp er forøvrig 20,5 og SG 1.028 så den siger nedover. Får vel bare være tålmodig og la den jobbe på.


Skal ta en ny sjekk, det kan vel også være pakning rundt gjærlås som er utett?
Tviler, trykket i karet burde presse den godt oppover. Jeg vet ikke hvordan gjæringskar du har, men er det standard bøtte så pleier plastikken i lokket bli sliten av å bli tatt av og på, og plutselig har man en liten glipe det kan sige ut CO2 fra.
 
Tilsatt tørr ja. Ristet etterpå. Temp er forøvrig 20,5 og SG 1.028 så den siger nedover. Får vel bare være tålmodig og la den jobbe på.

Det er vistnok ikke anbefalt. Hvis du tilsetter tør, bør du la den ligge ihvertfall 15 min før du evt. oksygenerer
hvilket ikke er nødvendig
 
Tviler, trykket i karet burde presse den godt oppover. Jeg vet ikke hvordan gjæringskar du har, men er det standard bøtte så pleier plastikken i lokket bli sliten av å bli tatt av og på, og plutselig har man en liten glipe det kan sige ut CO2 fra.
Helt nytt kar, kjøpt fra Gulating. Trykket ned rundt omkring, oppfattet ikke noe som tydet på at det ikke satt som det skulle.
Det er vistnok ikke anbefalt. Hvis du tilsetter tør, bør du la den ligge ihvertfall 15 min før du evt. oksygenerer
hvilket ikke er nødvendig
Jaja, ikke noe å gjøre med det nå. Det virker som om gjærer jobber jevnt og trutt. Får bare la den holde på så ser jeg hvor det bærer hen.
 
Helt nytt kar, kjøpt fra Gulating. Trykket ned rundt omkring, oppfattet ikke noe som tydet på at det ikke satt som det skulle.

Jaja, ikke noe å gjøre med det nå. Det virker som om gjærer jobber jevnt og trutt. Får bare la den holde på så ser jeg hvor det bærer hen.
Helt nytt kar, ja da er det ikke godt å si hvor det slipper ut hen, men er det skum er det liv, og det går nok helt fint som sagt, US-05 er svært tilgivende og tåler en trøkk, @loebrygg som har svart i tråden har vel vært oppi 28 grader eller noe om jeg husker riktig, blei godt øl av det også :)
 
Helt nytt kar, ja da er det ikke godt å si hvor det slipper ut hen, men er det skum er det liv, og det går nok helt fint som sagt, US-05 er svært tilgivende og tåler en trøkk, @loebrygg som har svart i tråden har vel vært oppi 28 grader eller noe om jeg husker riktig, blei godt øl av det også :)
Liten oppdatering. Har stått 8 dager og den holder på. Temperatur ligger på knappe 20 grader.

Start 1.059
3 dager 1.040
5 dager 1.030
8 dager 1.020
Beregnet FG skal være 1.012

Jeg skal tørrhumle de siste 5 dagene, utfra oppskriften er det i morgen.

Bare å kjøre på eller vente til SG er litt mer stabil?
 
Liten oppdatering. Har stått 8 dager og den holder på. Temperatur ligger på knappe 20 grader.

Start 1.059
3 dager 1.040
5 dager 1.030
8 dager 1.020
Beregnet FG skal være 1.012

Jeg skal tørrhumle de siste 5 dagene, utfra oppskriften er det i morgen.

Bare å kjøre på eller vente til SG er litt mer stabil?
Det går litt sakte i forhold til hva jeg er vandt med, men om gjæringa fortsetter som den har så er det helt i orden å tørrhumle i morgen ja :)
 
Det går litt sakte i forhold til hva jeg er vandt med, men om gjæringa fortsetter som den har så er det helt i orden å tørrhumle i morgen ja :)
Kom visst i mål tilslutt.

Start 1.059
3 dager 1.040
5 dager 1.030
8 dager 1.020
9 dager 1.016
11 dager 1.010
12 dager 1.010
Beregnet FG skulle være 1.012

Regner med å flaske i morgen.
 
Tilbake
Topp