Usikkerheten til en nybegynner

Hei, som sikkert mange andre her startet jeg med et ekstraktsett fra europris. Med settet fulgte det et kit som het Geordie Lager.

Brukte maltekstraktet, 1kg sulker og to pakker 34/70 gjær.

På instruksjonen står det at dette settet vil ta rundt 7 dager før det blir ferdig.(Har lest her at en lager bør stå lengre?)
Men jeg har altså byttet ut gjæren med den som kom med settet. Den har nå stått i 10 dager med (desverre) null temperaturkontroll. Har tatt SG målinger i forigårs og i dag begge var på 1008.

Lurte derfor på om det kan tappes i morgen uten at det blir noen flaskebomber eller annet tull?

1.008 høres ut som at det er utgjæra ja. Bare for å spør, siden du nevner du er nybegynner; 34/70 skal gjæres kaldere, siden det er en lager-gjær. Sjekk om det smaker godt før du tar jobben med å flaske :)

Hvis du har brukt lagergjær (34/70) i vanlig romtemperatur, er den sikkert ferdig utgjæret. Men gi den i alle fall et par dager til. Den har nok en del å rydde opp i, og det skader ikke om den står litt til.

Men altså: Har du ikke mulighet for temperaturkontroll, bør du satse på en eller annen ale-type:).

Takk for raske svar! brukte 34/70 fra en lokal bryggebutikk fordi jeg ikke stolte på gjæren som kom i settet! Smaken var overraskende grei.

Er student og har hverken plass eller råd til å bygge om kjøleskap for å sikre temperaturkontroll. Satt derfor gjæringskaret på loftet for å få lavest mulig temperatur (men så har temperaturene vært svært ustabile på vestlandet den siste uken.. men tenker å brygge en hveteøl på neste batch med t-58 gjær og la denne stå på kontoret i leiligheten med en temp på runst 22 grader.

Takk for raske svar! brukte 34/70 fra en lokal bryggebutikk fordi jeg ikke stolte på gjæren som kom i settet! Smaken var overraskende grei.

Er student og har hverken plass eller råd til å bygge om kjøleskap for å sikre temperaturkontroll. Satt derfor gjæringskaret på loftet for å få lavest mulig temperatur (men så har temperaturene vært svært ustabile på vestlandet den siste uken.. men tenker å brygge en hveteøl på neste batch med t-58 gjær og la denne stå på kontoret i leiligheten med en temp på runst 22 grader.

Det blir jo øl, det også - men løsningen for deg må vel være å brygge med kveik? De gjærene tåler jo temperaturer opptil 40 grader uten å gi usmaker.

Jeg har ikke peil sjøl - har ikke prøvd - men det er mange med solid erfaring på området her på forumet.

Hadde absolutt brukt kveik, eller kjølt til ca 18 grader og brukt US05 som er svært tilgivende så lenge man pitcher litt kaldere. Skal mye, mye til for å ødelegge et kveika brygg.

Når alt dette er sagt, så er det få (om noen) lagergjær som tåler å gjæres så varmt som W-34/70. Det er en veldig fleksibel gjær. Helt opp til 20 grader lager den godt øl. Over det begynner det å bli litt merkbare usmaker og også dårligere holdbarhet på ølet.

Det varmer mitt hjerte å høre at du ikke stolte på gjæren som fulgte med. Det er en del av de typene som er av.... ymse kvalitet.

For det første... Ølet ditt kan helt sikkert tappes nå hvis hvis sg har vært lik over to målinger. For det andre. Neste gang ville jeg heller valgt en nøytral ale gjær ala fermentis us-05. Den lager reine gode øl på relativt varme temperaturer. Jeg ville IKKE begynnt å rote med kveik riktig ennå var jeg deg. Begynn enkelt å bygg deg opp erfaringer! Men uansett åssen dette ølet blir så er du en erfaring rikere! :) lykke til !

For det første... Ølet ditt kan helt sikkert tappes nå hvis hvis sg har vært lik over to målinger. For det andre. Neste gang ville jeg heller valgt en nøytral ale gjær ala fermentis us-05. Den lager reine gode øl på relativt varme temperaturer. Jeg ville IKKE begynnt å rote med kveik riktig ennå var jeg deg. Begynn enkelt å bygg deg opp erfaringer! Men uansett åssen dette ølet blir så er du en erfaring rikere! :) lykke til !

Er kveik vanskeligere å håndtere enn annen gjær?

For ordens skyld; jeg spør av uvitenhet. Men ut fra det lille jeg veit, så er det vel i alle fall en av kveiktypene som er ekstremt fleksibel, og jobber greit mellom 20 og 40 grader? Den må da i så fall være rimelig ideell for folk i trådstarters situasjon?

For ordens skyld; jeg spør av uvitenhet. Men ut fra det lille jeg veit, så er det vel i alle fall en av kveiktypene som er ekstremt fleksibel, og jobber greit mellom 20 og 40 grader? Den må da i så fall være rimelig ideell for folk i trådstarters situasjon?
Jo men kjære vene da, dette er hans første brygg,(vel, blir vel andre..) Er vel greit å begynne med en enkel pose tørrgjær i noen brygg å bygge seg litt erfaring eller? Mulig jeg er helt på jordet her, men er lett å ta seg vann over hodet med dette her i begynnelsen. Lærekurven på ølbrygging er ganske bratt i begynnelsen, og jeg mener det enkle er det beste i starten..

Jo men kjære vene da, dette er hans første brygg,(vel, blir vel andre..) Er vel greit å begynne med en enkel pose tørrgjær i noen brygg å bygge seg litt erfaring eller? Mulig jeg er helt på jordet her, men er lett å ta seg vann over hodet med dette her i begynnelsen. Lærekurven på ølbrygging er ganske bratt i begynnelsen, og jeg mener det enkle er det beste i starten..

Det er vel ikke veldig mye mer krevende å helle litt fersk gjær oppi bøtta enn det er å strø en pose tørrgjær over vørteren?

Det er vel ikke veldig mye mer krevende å helle litt fersk gjær oppi bøtta enn det er å strø en pose tørrgjær over vørteren?
Nei,det er nok ikke. Sikkert fin fint det.. Men ser heller ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke en billig pose tørrgjær på et parogtyve grader. Det er vel det som er poenget mitt. Ferskgjær er flotte greier,jeg bruker sjeldent noe annet,men da blir det satt starter osv.. kan fort bli forvirrende for en nybegynner. Med kveik tipper jeg trådstarter ikke får problemer med å holde tempen NEDE,men snarere tvert imot, med å holde den varm nok. Men jeg er ikke noen kveik ekspert, bare slik jeg har forstått det :)

Kveik er etter min mening enklest. Og billigere (les: gratis) enn kjøpegjær. I blant annet IPA, APA og Stout er det helt topp å bruke f. eks Lida og Gjernes. Bare å sette gjæringsbøtta på badgulvet ei ukes tid, så holder den rundt 30 grader. Butikk gjæren gir så forskjellige resultater avhengig av temperatur, og har man ikke mulighet å holde temperaturen nede så er kveik et høyst aktuelt alternativ.

Ok, jeg skal ikke blande meg mer i denne tråden, sporer fort av her.. :confused: Men igjen til trådstarter : Ølet med 34/70 kan fort bli drikkanes! Jeg har selv eksperimentert litt med dette gjæret på ale temperaturer, og det ble absolutt et greit øl.:) Når det gjelder temperatur så kan du feks prøve å kle gjærekaret ditt med et par våte håndkler for å holde tempen nede de første dagene.!

Nei,det er nok ikke. Sikkert fin fint det.. Men ser heller ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke en billig pose tørrgjær på et parogtyve grader. Det er vel det som er poenget mitt. Ferskgjær er flotte greier,jeg bruker sjeldent noe annet,men da blir det satt starter osv.. kan fort bli forvirrende for en nybegynner. Med kveik tipper jeg trådstarter ikke får problemer med å holde tempen NEDE,men snarere tvert imot, med å holde den varm nok. Men jeg er ikke noen kveik ekspert, bare slik jeg har forstått det :)

Min enkle tanke var den at om du setter øl i vanlig romtemperatur, som kanskje ikke er særlig stabil, heller, så er risikoen for at du får ubehagelig mange usmaker rimelig stor.

Jeg tenkte på denne gjæren: https://omegayeast.com/yeast/norwegian-ales/voss-kveik

Ser for meg at du har en del bedre muligheter til å få godt øl med den der i en vanlig leilighet enn med "vanlig" gjær.

Det blir jo øl, det også - men løsningen for deg må vel være å brygge med kveik? De gjærene tåler jo temperaturer opptil 40 grader uten å gi usmaker.

Jeg har ikke peil sjøl - har ikke prøvd - men det er mange med solid erfaring på området her på forumet.
Er ikke kveikøl en eneste stor usmak? :)

For ordens skyld; jeg spør av uvitenhet. Men ut fra det lille jeg veit, så er det vel i alle fall en av kveiktypene som er ekstremt fleksibel, og jobber greit mellom 20 og 40 grader?
Kveiksortene er sjelden nøytrale og bidrar med et stort spekter av smaker. Disse skiller seg en del fra de vante ølsortene. Jeg vil si at det er lettere å bygge opp gode bryggeprosesser ved å forsøke å treffe i nærheten av kjente idealer. Kveik kan komme litt senere, når man føler seg tryggere på å være eksperimentell.
Det er nå min mening.

Mitt beste råd til de som begynner å brygge:
Få kontroll på hygiene og temperaturer. Har du kontroll på det så skal det mye til at det går helt galt.

Tilbake
Topp