Usmak eller??

Som helt fersk brygger ville jeg starte med et ekstraktsett og valget falt på Mangrove Jacks NZ Pale Ale. Jeg fulgte oppskriften, gjæringsfatet sto i en romtemperatur på 20-22 grader, etter en uke (sg 1.013) tørrhumlet jeg. Etter ytterligere 1 uke omstakk jeg (sg 1.006), tilsatte sukkerlage 7 gr. pr. liter og flasket. Karbonerte så i 2 uker i romtemperatur før flaskene ble satt på kjøl. Etter 1 uke på kjøl har jeg nå testet brygget, Farge og duft er korrekt men smaken er utpreget røkt, minner om samme smak du finner i noen typer whisky (bl.a. Laphroaig). Man finner vel å merke ikke samme røkte preg i duften på øllet.

Etter å ha trålet Internett har jeg funnet ut at det kan skyldes fenoler fra for klorholdig vann eller gjæring i for høy temperatur, er røykpreget noe som vil avta/forsvinne med mer modning eller vil det gradvis ødelegge brygget mer og mer. Per nå er øllet ikke udrikkelig men særpreget og det røkte preget kan i første omgang virke tiltalende men ettersmaken er markant og virker en anelse prikkende på tungen.

Det er ikke mye jeg har funnet på nettet håper noen av dere erfarne bryggere har vært bort i dette tidligere.

Hilsen en fersking
 
Sist redigert:
Hvor bor du? Få noen til å smake på det. Å spørre litt vagt om hva som kan være feil på forum fører ofte til helt sinnsvakt mange forskjellige svar. Type at du må dra til månen omtrent og smake ølet der. Mye "clutter".
 
Takk for svaret Miguel, jeg bor i Kristiansandsområdet. Som du foreslår skal jeg la en erfaren brygger smake øllet og høre hva han/hun tenker.
Det som jeg synes er rart er at man ikke finner samme røkte preg i aromaen. Smaken kan minne litt om brent tre.
 
Høres jo egentlig ut som fenoler, men hva det kommer fra kan være mangt. Men romtemperatur på 20-22 er litt høyt..
 
Tilbake
Topp