eithe skrev:
Sindre, jeg
har opplevd noe lignende, men det jeg vil kalle en metallisk ettersmak. Ligner beskrivelsen i tråden det du opplevde? I så tilfelle konkluderte jeg vel med at det neppe kunne være flaskene siden det er liten sannsynlighet for at alle flaskene kan ha blitt infisert, at smaken har blitt avrundet etterhvert og at ikke alle kjenner smaken, så test den på noen testølhunder!
Hei! Jeg synes ikke din opplevelse er helt sammenlignbar med min egentlig, men takk for tipset! Jeg har brygget øl i over tre år nå, så prosessene mine har blitt ganske så finpusset med tanke på rengjøring og håndtering av vørter når den er som mest utsatt. Batchen som omtales i denne tråden var den første på Speidelen min, og den smakte vesentlig mye bedre ved tapping enn hva jeg er vant til fra mitt gamle BIAB-oppsett. Derfor var det så veldig tydelig denne gangen at det har skjedd noe funky etter at ølet kom i kontakt med flaskene. Det skummet også noe innih... Hele glasset var seriøst fylt med 100% skum, en liten dasj øl i et 0,5l glass! Det er ikke normalt, selv om jeg karbonerer til 2,8 enheter CO2. En annen flaske har eksplodert, så noe er definitivt galt. Det var min første flaskebombe av flere tusen tappede flasker. FG var helt fin når jeg tappet, og ølet hadde stått over 2 uker på dunken, så det var utgjæret også.
Usmaken min er ikke metallisk eller syrlig, men heller tørr, bitter og løsemiddelaktig. Du kan se for deg det salmiakkpulveret på de der "pulverpaddene", sånn godteri, bare at du tar bort all sødmen. Når jeg kjente den smaken nå, så kjente jeg umiddelbart igjen at jeg har hatt samme problem i 1-2 tidligere batcher, uten å tenke over det. Grunnen til at jeg reagerte denne gangen var at ølet smakte så mye bedre ved tapping enn hva jeg har vært vant til, og ølet har alltid smakt mye bedre etter et par uker på flasker tidligere. Nå er det motsatt, det kan ikke stemme. jeg tror usmakene mine tidligere skyldtes astrigens fra at jeg har brukt gassbrenner og fått hard varme i bunnen av kjelen min. Speidelen har snillere oppvarming og det kjennes på smaken!
Jeg er 99% sikker på at flaskene er synderen denne gangen, hvis ikke blir jeg deppa, for skjønner ikke hva annet det kan være. Vaskemaskinen var tydelig skitten inni, så det kan ikke ha vært gunstig hvert fall.
Flasket en ny batch sist søndag, der var halvparten av flaskene vasket i oppvaskmaskin og halvparten desinfisert med starsan. Smakte nemlig på ølet i denne tråden midt i tappingen og fikk da en OH SHIT opplevelse, så byttet da til starsan med det samme! Kompisen jeg brygger sammen med identifiserte den samme usmaken helt uavhengig.
Om 2 uker kan jeg forhåpentligvis smake på en feilfri weizen. :yes: