Usmak etter 2 uker på flaske

Amarillo skrev:
Marius K. skrev:
Det å kjøre flaskene i oppvaskmaskin høres for meg ut som unødvendig arbeid dersom flaskene i utgangspunktet er skylt godt direkte etter bruk.

Det spørs vel hvor lenge flaskene har stått tomme også. Jeg gjorde akkurat som deg, skylte flaskene godt etter brukt og spylte med star-san når jeg skulle bruke dem.

Men jeg opplevde å få infeksjon i en batch som helt sikkert skyldtes flaskene. Etter det har jeg kjørt de en runde i maskin før star-san. Får plass til et par kasser i en vanlig oppvaskmaskin så det er ikke så mye ekstraarbeid.

Men å få vaska flaskene godt innvendig i oppvaskmaskinen er jo ikke så lett, tuten er trang og for å få rikelig med vann å såpe inn der er ganske vanskelig, med mindre en plasserer flaskene direkte over en av dysene i vaskearmen som roterer. og skal en få til det så får en ikke så mange flasker inn av gangen. Da holder jeg en større knapp på å skylle de med mye vann etter bruk, og med godt varmt vann før bruk, for så igjen ta ett par pump med StarSan før flasking.

Denne her er ganske genial til å skylle flaskene godt med varmt vann fra springen. Fåes også med 2 skyllere http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-til-kran
 
Roger_L skrev:
Men å få vaska flaskene godt innvendig i oppvaskmaskinen er jo ikke så lett, tuten er trang og for å få rikelig med vann å såpe inn der er ganske vanskelig, med mindre en plasserer flaskene direkte over en av dysene i vaskearmen som roterer. og skal en få til det så får en ikke så mange flasker inn av gangen. Da holder jeg en større knapp på å skylle de med mye vann etter bruk, og med godt varmt vann før bruk, for så igjen ta ett par pump med StarSan før flasking.

Denne her er ganske genial til å skylle flaskene godt med varmt vann fra springen. Fåes også med 2 skyllere http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-til-kran

Ja, oppvaskmaskinen er nok ikke ideell hvis målet er å få vasket flaskene innveldig. Jeg har den flaskespyleren med to tuter, og med varmvann fra springen så tror jeg det er en bedre løsning i kombinasjon med starsan. Den gir hvert fall en mye bedre spyl i hver flaske enn det en oppvaskmaskin kan drømme om. Jeg brukte ikke oppvaskmaskinen for å nødvendigvis vaske flaskene, men for å utnytte tørkeprosessen hvor maskinen er fylt med varm damp. Det var dette jeg håpet skulle desinfisere flaskene, men det var tydeligvis ikke godt nok.

Jeg er tilhenger av å gjøre ting så enkelt som mulig, så lenge det er godt nok, derfor blir oppvaskmaskinen sløyfet for min del fremover.
 
Sindre, jeg har opplevd noe lignende, men det jeg vil kalle en metallisk ettersmak. Ligner beskrivelsen i tråden det du opplevde? I så tilfelle konkluderte jeg vel med at det neppe kunne være flaskene siden det er liten sannsynlighet for at alle flaskene kan ha blitt infisert, at smaken har blitt avrundet etterhvert og at ikke alle kjenner smaken, så test den på noen testølhunder!
 
eithe skrev:
Sindre, jeg har opplevd noe lignende, men det jeg vil kalle en metallisk ettersmak. Ligner beskrivelsen i tråden det du opplevde? I så tilfelle konkluderte jeg vel med at det neppe kunne være flaskene siden det er liten sannsynlighet for at alle flaskene kan ha blitt infisert, at smaken har blitt avrundet etterhvert og at ikke alle kjenner smaken, så test den på noen testølhunder!

Hei! Jeg synes ikke din opplevelse er helt sammenlignbar med min egentlig, men takk for tipset! Jeg har brygget øl i over tre år nå, så prosessene mine har blitt ganske så finpusset med tanke på rengjøring og håndtering av vørter når den er som mest utsatt. Batchen som omtales i denne tråden var den første på Speidelen min, og den smakte vesentlig mye bedre ved tapping enn hva jeg er vant til fra mitt gamle BIAB-oppsett. Derfor var det så veldig tydelig denne gangen at det har skjedd noe funky etter at ølet kom i kontakt med flaskene. Det skummet også noe innih... Hele glasset var seriøst fylt med 100% skum, en liten dasj øl i et 0,5l glass! Det er ikke normalt, selv om jeg karbonerer til 2,8 enheter CO2. En annen flaske har eksplodert, så noe er definitivt galt. Det var min første flaskebombe av flere tusen tappede flasker. FG var helt fin når jeg tappet, og ølet hadde stått over 2 uker på dunken, så det var utgjæret også.

Usmaken min er ikke metallisk eller syrlig, men heller tørr, bitter og løsemiddelaktig. Du kan se for deg det salmiakkpulveret på de der "pulverpaddene", sånn godteri, bare at du tar bort all sødmen. Når jeg kjente den smaken nå, så kjente jeg umiddelbart igjen at jeg har hatt samme problem i 1-2 tidligere batcher, uten å tenke over det. Grunnen til at jeg reagerte denne gangen var at ølet smakte så mye bedre ved tapping enn hva jeg har vært vant til, og ølet har alltid smakt mye bedre etter et par uker på flasker tidligere. Nå er det motsatt, det kan ikke stemme. jeg tror usmakene mine tidligere skyldtes astrigens fra at jeg har brukt gassbrenner og fått hard varme i bunnen av kjelen min. Speidelen har snillere oppvarming og det kjennes på smaken!

Jeg er 99% sikker på at flaskene er synderen denne gangen, hvis ikke blir jeg deppa, for skjønner ikke hva annet det kan være. Vaskemaskinen var tydelig skitten inni, så det kan ikke ha vært gunstig hvert fall.

Flasket en ny batch sist søndag, der var halvparten av flaskene vasket i oppvaskmaskin og halvparten desinfisert med starsan. Smakte nemlig på ølet i denne tråden midt i tappingen og fikk da en OH SHIT opplevelse, så byttet da til starsan med det samme! Kompisen jeg brygger sammen med identifiserte den samme usmaken helt uavhengig.

Om 2 uker kan jeg forhåpentligvis smake på en feilfri weizen.  :yes:
 
Flaskespyleren kan jeg ikke skjønne at jeg klarte meg uten, den er genial.

Jeg vasker flaskene med chemipro oxi og desinfiserer med starsan. Ikke hatt en eneste infeksjon til nå.
 
Roger_L skrev:
Men å få vaska flaskene godt innvendig i oppvaskmaskinen er jo ikke så lett, tuten er trang og for å få rikelig med vann å såpe inn der er ganske vanskelig, med mindre en plasserer flaskene direkte over en av dysene i vaskearmen som roterer.

Vi har alle våre metoder. Hovedpoenget med å kjøre i oppvaskmaskin er oppvarmingen til 65 grader som tar knekken på en del bakterier. Kombinert med star-san vil det være en svært trygg måte å desinfisere på.
En ekstra bonus er en viss effekt av spyling innvendig, spylerne i en oppvaskmaskin spyler i en vifteform så det er nok en del såpe og vann som finner veien inn i flaskene. Og når flaskene er skylt etter bruk, skal
det ikke så mye ekstra spyling til for å få dem rene.
 
Amarillo skrev:
Roger_L skrev:
Men å få vaska flaskene godt innvendig i oppvaskmaskinen er jo ikke så lett, tuten er trang og for å få rikelig med vann å såpe inn der er ganske vanskelig, med mindre en plasserer flaskene direkte over en av dysene i vaskearmen som roterer.

Vi har alle våre metoder. Hovedpoenget med å kjøre i oppvaskmaskin er oppvarmingen til 65 grader som tar knekken på en del bakterier. Kombinert med star-san vil det være en svært trygg måte å desinfisere på.
En ekstra bonus er en viss effekt av spyling innvendig, spylerne i en oppvaskmaskin spyler i en vifteform så det er nok en del såpe og vann som finner veien inn i flaskene. Og når flaskene er skylt etter bruk, skal
det ikke så mye ekstra spyling til for å få dem rene.

Vi lærte en gang på kokkeskolen at for å drepe de fleste patogene mikroorganismer må det det være 85 grader i ca 10 minutter. For å drepe sporer må det være 120 grader + i ca 10 min
Så hvis oppvaskmaskinen går til 65 grader så er ikke det tilstrekkelig for å desinfisere.
 
Marius K. skrev:
Amarillo skrev:
Sindre Stordahl skrev:
Og jeg som har drevet risikosport med den oppvaskmaskinen!

Du behøver ikke å droppe oppvaskmaskina. Jeg kjører alltid flaskene en runde på 65 grader i maskina før desinfisering.
65 grader dreper en del bakterier det også, pluss at flaskene blir helt rene.

Og så star-san spyling etterpå, da er du sikker.

Det å kjøre flaskene i oppvaskmaskin høres for meg ut som unødvendig arbeid dersom flaskene i utgangspunktet er skylt godt direkte etter bruk. Da skal de i utgangspunktet være rene, og et sprut eller to med Star San fra den geniale flaskepumpa burde være mer en nok. Har funket helt utmerket for min del. Så langt..

Tror muligens jeg må krype til korset her og legge om rutinen min... Var innom min lokale bryggesjappe i dag for å handle inn til neste brygg og nevnte dette med flaskevask. Jeg fikk høre at det å skylle flaskene godt etter bruk ville fungere en god stund, men at det gradvis ville legge seg avleiringer på innsiden av flaskene man ikke ville få vekk med kun skylling. Tror ikke dette nødvendigvis er noe man vil se så godt, men det ville likevel være der.

En løsning på dette, som ikke krever så mange kaloriene, er å fortsette å skylle godt etter bruk. Før flasking kan man fylle opp en beholder med f. eks en PBW løsning, og legge flaskene i den en liten stund. Om flaskene i utgangspunktet er skylt godt så tror jeg ikke det skulle være nødvendig med flaskebørste i tillegg. Altså minimalt med ekstraarbeid. Kan sikkert argumentere for at oppvaskmaskin er gode greier, men vil tro varmt vann og PBW er enda mer effektivt. Tror jeg knuser på med dette fremover.

EDIT: Man må selvfølgelig skylle flaskene godt etter at de har kost seg i PBW løsningen, og knuse på med Star San før tapping :)
 
Bare for å holde terminologien ved like så er det forskjell på desinfisering og sanitering. Star-san f. Eks desinfiserer ikke men det saniterer. Desinfisering er "et hakk opp" etter sanitering før sterilisering.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Nei sorry du sa jo ikke det. ;) Men på en annen side så er ikke 65 grader tilstrekkelig for å ta "knekken" på så mange bakterier heller da. Så hvorfor er da oppvaskmaskinen sammen med StarSan "en svært trygg måte å desinfisere på" da?
Det er jo ikke noe tryggere med bruk av oppvaskmaskin enn uten bruk av oppvaskmaskin...
 
Sorry! tviler fortsatt eller jeg tviler ikke. jeg vet fortsatt at 65 grader ikke "tar knekken" på så mange bakterier. Skal du ta knekken på noe det meste så må du over 85 grader. og skal du drepe alt så må du over 120 grader.

Så fortsatt ikke noe vits i å bruke oppvaskmaskinen.

Ingen tviler på at StarSan gjør jobben. Men dropp oppvaskmaskinen. Har ingen tingen for seg. bortsatt fra at du får flasker som er pene og rene på utsiden.

Og ikke si at du bruker OMO collor eller Blanda hvitt i oppvaskmaskinen....

Med fare for å sitere fra wikipedia så kan du jo lese litt der. Står et lite avsnitt om Varmedesinfeksjon der.
http://no.wikipedia.org/wiki/Desinfeksjon

Eller så får du lese deg opp på mikrobiologi. Kan sikkert sende deg kopi fra skoleboka mi om jeg finner den...
 
Det var svært så opptatt du var av mine rengjøringsrutiner da...  :jaha:
Det er som sagt mange måter å rengjøre flasker på, jeg har min måte, du har din.

Du mener jeg kan droppe oppvaskmaskina, det har jeg prøvd, brukte bare star-san, og fikk en batch med infeksjon.
Og hvis du mener at det er bedre å skylle flaskene i varmt vann enn å kjøre dem en halvtime i 65 grader så er det helt greit, men jeg velger altså å gjøre det på en annen måte.

Og du behøver ikke å sende meg en kopi av mikrobiologi-boka di, jeg jobber i helsevesenet og har hatt mikrobiologi som eget fag.
 
En ting jeg lurer på er; har alle flaskene du har åpnet hatt tegn til infeksjon? Hvis det er flaskene som er problemet skulle jeg tro det var noen flasker med og noen flasker uten infeksjon. Du har ikke hatt noen småkryp i flaskingsbøtta da?

Jeg sverger til PBW og gluhett vann + litt tid, så flaskebørste. så starsan. Joda, det er litt jobb, og jeg prøver å tenke ut en metode som er enklere som jeg stoler like mye på, men har ikke kommet så langt enda.

de få gangene vi har hatt infeksjon (som dog alltid har oppdaget før flasking) har alle plastdeler/gummi etc som har vært i kontakt med dette øllet fått noen døgn med klorinvann. (Øllet har blitt litt anderledes enn vi hadde planer om, men etter noen måneder på flaske så er det jaggu ikke blitt så værst det heller.)
 
En alternativ metode er å bruke stekeovnen. Jeg skyller flaskene godt, setter på en "kapsel" av aluminiumsfolie og setter dem i komfyren på 150 grader i 30 minutter (settes inn i en kald komfyr).
Dette funker for meg, og er ganske ukomplisert.

Mvh
Atle
 
Tilbake
Topp