Usmak etter 2 uker på flaske

Hei!

Min siste batch, en Speciale Belge, har utviklet en usmak i løpet av karboneringstiden. Da jeg flasket ølet smakte det smooth og helt uten usmaker, mens nå har det utviklet en ubehagelig tørr/bitter salmiakksmak. Den første flasken jeg åpnet skummet helt sykt, mens en annen flaske var helt normal. Begge hadde den samme usmaken.

Jeg mistenker at synderen er slappe desinfeksjonsrutiner av flaskene, (kun kjørt i oppvaskmaskin) og at det har oppstått en infeksjon, men kan det være andre årsaker til en slik smaksutvikling? Usmaken minner litt om gjæring på alt for høy temperatur, men dette har jo oppstått under karboneringen.

Noen som har synspunkter på dette?


Ølet (Brygget i Speidel 50L):

OG: 1.049
FG: 1.011
Batch volume: 40L

46,7% munich(25ebc)
51,4% pale
1,9% special B
4 rør, i 2L starter på magnetrører, Antwerp ale yeast WLP515 gjæret på 18 grader i dunken.

Takk!
 
Hei!

Brukte du noe gjærnæring? Så vidt jeg forstår vil enkelte gjærnæringer slipper ut ammoniakk(salmiakk er vel ammoniakk løst i vann?) i brygget for å gi gjæren nitrogen, men at dette skal forsvinne med gjæringen.

Gi brygghet noen uker til i alle fall, mange usmaker forsvinner fort ved litt lagring. Jeg ville satt det kaldt i en 10 dagers tid for å sikre at alt av gjær og annet feller skikkelig ut.
 
Du får ikke vasket flaskene skikkelig i en oppvaskmaskin. De blir stort sett vasket på utsiden, og veldig lite inni.
Kjøp deg en flaskevasker og flasketre som de kan tørke på. Også desinfiserer du alle flaskene før tapping.

Veldig lite jobb som skal til for å minske sjansen til å få en infeksjon.
 
Overkarbonering og dårlig aroma som har oppstått etter flasking tyder ganske klart på en infeksjon. Renhold og desinfisering har førstepri i brygging.
 
Ja, jeg mener også dette må være infeksjon. Det er litt flaut å gjøre en slik feil etter å ha brygget i flere år med ypperlige regjøringsrutiner på alt bortsett fra flaskene, men jeg må ha hatt flaks tidligere. At oppvaskmaskinen var en dårlig løsning har rett og slett ikke slått meg før. Fra nå av blir oppvaskmaskinen kun brukt til kopper og kar, og ikke flasker! Kjipt når 40L øl etter 1mnd venting blir suboptimalt :(

Har dere tips til effektive desinfiseringsmetoder for flasker? Funker det feks å spraye starsan i rene flasker noen minutter før tapping, eller bør man fylle flaskene med starsanløsning?
 
Jeg pleier å gå hardt gjennom hver flaske med en dråpe zalo og helvetes store mengder varmt vann. Etter det står de oppned i kassa si til jeg skal bruke de. Da kjører jeg de gjennom flaskevaskeren med Starsan i. Cirka ti spyl per flaske(eller pump om du vil).

http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-m-pumpe
Denne bruker jeg. Funker som fjell. Embrace the foam! :)

//edit

Faen, Jørn beat me to it! :p
 
kjøp flaskevaskeren som Jørn linker til, også ett flasketre. så fyller du flaskevaskeren med StarSan og gir hver flaske 2-3 pump før flasking.
Legger også korkene mine i StarSan før jeg korker.  
 
Det holder lenge med et par "pump" med den flaskeskylleren, det er min erfaring i allefall.

Skyller du flaskene godt i varmt vann etter bruk så trenger du ikke vaske de ytterligere før neste bruk. Jeg kun skyller de en runde på flaskedag og sprayer et pump eller to med Star San, og man er good to go.
 
Steike, den flaskespyleren der var jo genial. Og jeg som har drevet risikosport med den oppvaskmaskinen!  :bank2:
Jeg skyller alltid flaskene godt etter bruk, så da er det jo bare å pumpe og tappe!

Så kom det noe godt ut av en spolert batch; ingen flere spolerte batcher pga flaskehygiene hvert fall  :biersmile:

Tusen takk for tipset folkens, dette er jo en både enklere og mye bedre metode!!
 
Jeg fylte et kar med ca 10L starsan, dyppet hele flasken oppi og lot starsan fylle flasken.
Skylte deretter med vann før jeg flasket ølet.
Korkene ble også dyppet i starsan.
Er det en safe måte å gjøre det på?
Kanskje for mye ?
 
Sindre Stordahl skrev:
Og jeg som har drevet risikosport med den oppvaskmaskinen!

Du behøver ikke å droppe oppvaskmaskina. Jeg kjører alltid flaskene en runde på 65 grader i maskina før desinfisering.
65 grader dreper en del bakterier det også, pluss at flaskene blir helt rene.

Og så star-san spyling etterpå, da er du sikker.
 
Sebak skrev:
Jeg fylte et kar med ca 10L starsan, dyppet hele flasken oppi og lot starsan fylle flasken.
Skylte deretter med vann før jeg flasket ølet.
Korkene ble også dyppet i starsan.
Er det en safe måte å gjøre det på?
Kanskje for mye ?

Det at du skyller med vann etterpå er vel ikke så lurt, for da vil du muligens introdusere bakterier i flaskene igjen. StarSan er næringsmiddelgodkjent og trenger ikke å skylles ut etter bruk (så lenge blandingsforholdet ditt er riktig, da).

Edit: vi er enige om det ja, Amarillo :)
 
Sebak skrev:
Jeg fylte et kar med ca 10L starsan, dyppet hele flasken oppi og lot starsan fylle flasken.
Skylte deretter med vann før jeg flasket ølet.
Korkene ble også dyppet i starsan.
Er det en safe måte å gjøre det på?
Kanskje for mye ?
Du bør ikke skylle med vann etter du har desinfisert, det er noe av poenget med StarSan. Skyller du med
vann etterpå risikerer du at du får baselusker i flaskene. Det er derfor man koker vann før man lager sukkerlake (for desinfisering).
 
Var litt redd for det ja....
Får krysse fingrene for at ikke det har gitt bakterier i ølen :)

Still learning!
 
Amarillo skrev:
Sindre Stordahl skrev:
Og jeg som har drevet risikosport med den oppvaskmaskinen!

Du behøver ikke å droppe oppvaskmaskina. Jeg kjører alltid flaskene en runde på 65 grader i maskina før desinfisering.
65 grader dreper en del bakterier det også, pluss at flaskene blir helt rene.

Og så star-san spyling etterpå, da er du sikker.

Det å kjøre flaskene i oppvaskmaskin høres for meg ut som unødvendig arbeid dersom flaskene i utgangspunktet er skylt godt direkte etter bruk. Da skal de i utgangspunktet være rene, og et sprut eller to med Star San fra den geniale flaskepumpa burde være mer en nok. Har funket helt utmerket for min del. Så langt..
 
Marius K. skrev:
Det å kjøre flaskene i oppvaskmaskin høres for meg ut som unødvendig arbeid dersom flaskene i utgangspunktet er skylt godt direkte etter bruk.

Det spørs vel hvor lenge flaskene har stått tomme også. Jeg gjorde akkurat som deg, skylte flaskene godt etter brukt og spylte med star-san når jeg skulle bruke dem.

Men jeg opplevde å få infeksjon i en batch som helt sikkert skyldtes flaskene. Etter det har jeg kjørt de en runde i maskin før star-san. Får plass til et par kasser i en vanlig oppvaskmaskin så det er ikke så mye ekstraarbeid.
 
Amarillo skrev:
Marius K. skrev:
Det å kjøre flaskene i oppvaskmaskin høres for meg ut som unødvendig arbeid dersom flaskene i utgangspunktet er skylt godt direkte etter bruk.

Det spørs vel hvor lenge flaskene har stått tomme også. Jeg gjorde akkurat som deg, skylte flaskene godt etter brukt og spylte med star-san når jeg skulle bruke dem.

Men jeg opplevde å få infeksjon i en batch som helt sikkert skyldtes flaskene. Etter det har jeg kjørt de en runde i maskin før star-san. Får plass til et par kasser i en vanlig oppvaskmaskin så det er ikke så mye ekstraarbeid.

Det skal sies at jeg skylder de en runde i varmt vann før jeg kjører på med Star San, for å fjerne eventuelt støv o.l. som måtte ha sneket seg ned i flaskene. Flaskene mine oppbevares liggende i pappesker, så har vanskelig får å se hvordan det at de blir liggende en stund skal skape noe problem i forhold til infeksjon så lenge de i utgangspunktet er rene.

Oppbevares de stående i bod, på loft e.l, uten "beskyttelse", og kun desifinseres, kan det jo hende at det får sneket seg ned noe i flaskene som gjør at det kan bli infeksjon. Ikke vet jeg.

Tror ikke jeg endrer fremgangsmåte før jeg eventuelt opplever det samme. *Bank i bordet*
 
Sindre Stordahl skrev:
Sebak skrev:
Jeg fylte et kar med ca 10L starsan, dyppet hele flasken oppi og lot starsan fylle flasken.
Skylte deretter med vann før jeg flasket ølet.
Korkene ble også dyppet i starsan.
Er det en safe måte å gjøre det på?
Kanskje for mye ?

Det at du skyller med vann etterpå er vel ikke så lurt, for da vil du muligens introdusere bakterier i flaskene igjen. StarSan er næringsmiddelgodkjent og trenger ikke å skylles ut etter bruk (så lenge blandingsforholdet ditt er riktig, da).

Edit: vi er enige om det ja, Amarillo :)

Jeg prøvde ølet mitt i går, første flaske var ikke infisert. Det var faktisk veldig godt! Kjekt at mitt første øl ble en suksess, Amerikansk IPA :)
 
Tilbake
Topp