Usmak øl og trenger hjelp!

Har 7-8 brygg på en beer brew 30 og er stort sett fornøyd, men har en merkelig usmak på noen brygg som jeg trenger hjelp til å finne ut hva er for å få bukt på problemet. Smaken minner om løsemiddel/lim og er spesielt fremtredende rett etter at flasken er åpnet. Etter 5 min i glasset blir smaken mindre fremtredende, men kjenner den fortsatt. Tyder vel på at det er snakk om flyktige forbindelser. Var spesielt mye av denne usmaken i den første pale alen (tørrgjær) vi satte og litt i 2 batcher kølsch(ferskgjær). Ikke tilstede i hveteølet, APA og Amber ale.
Det må sies at smaken er ikke så ille at ølet er udrikkelig, hver dråpe har gått ned. Mest irriterende, vil jo lage øl uten usmak!

Min første mistanke var høy gjæringstemp da vi ikke hadde temperaturkontroll på gjæringen. Gjærer nå i kjøleskap og STC-1000 så dette er ikke problemet.

Basert på det jeg har klart å lese meg frem er det 2 ting som kan forklare smaken:

1. stresset gjær pga underpitching
De gangene vi har brukt fersk gjær har jeg benyttet kombinert de to gjærkalkulatorene som Gahr har beskrevet i en av hans artikler så vi burde være innafor. Har ikke latt erlenmeyerkolben stå kjølig til bunnfelling i 2 døgnfør gjæring, har som regel nøyd oss med 12t. dekanterer alltid for ikke å få overført usmakene. Ved tørrgjæring har vi brukt en pakke, har ikke hydrert gjæra på forhånd, den har gått rett i dunken.

2. oksidasjon pga. for skvulping og for lav fyllingsgrad i flaskene.
stikker om til rent gjæringsfat før tapping. bruker flaskefyller og er nøye med å starsane det hele.
Blir jo litt skvulping, men føler at det lille vi har av skvulping ikke er til unngå.

Er det noen av dere som har noen ide hva problemet kan være og evt tips til tiltak?
Bor i Tromsø, noen som har peiling og kunne smakt på ølet???

Håper på svar!

-Magnus

Blir usmaken mer påtagelig jo eldre brygget blir?
Sett etpar-tre flasker til side og la de stå en uke ekstra - om den smaken du ikke liker har økt i intensitet
tyder det vel på en infeksjon?
Om du har gjæringstemperaturer som er helt ute av skala (24+ for pale ale) kan det vel også forklare litt?
Løsemiddel/lim er vel ut aceton? Høres veldig rart ut i et øl!
Kjører du en veldig kompleks vaske/steriliserings-rutine som produserer acetonrester i gjæringskaret?
(Skal vel uansett ikke være så bestandige at de følger med til flasking!)
hmmmmm

Er det ikke noen i nærområdet som kan hjelpe har du jo muligheten å sende inn til vurdering.
Ved usmak som gjentar seg kan det være verdt de kronene det koster.

Høres ut som fusel ifølge beskrivelsen din
Fusel
Hva: Lukter alkoholisk – ikke alkohol i seg selv, men lukter varmende sprit, dårlig hjemmebrent (for de av som har hatt æren av å lukte på det), nesten aceton-aktig, malingsfjerner.

Eg trur du må dobbel sjekke gjærings temperaturen. Korleis kar du plassert prober . Er stc 1000 rett justert. Etc

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Høres ut som fusel ifølge beskrivelsen din
Fusel
Hva: Lukter alkoholisk – ikke alkohol i seg selv, men lukter varmende sprit, dårlig hjemmebrent (for de av som har hatt æren av å lukte på det), nesten aceton-aktig, malingsfjerner.
Hvis det lukter aceton av hjemmebrent er det fordi det faktisk er aceton.. fordampingstemp på ca 55C.. Og den kommer selvsagt fra det spriten er laga av, dvs gjæringsprosessen. Og det er en av de store grunnene folk som brenner hiver første slumpen. Den andre gode grunnen til å hive den er metanol, fordampingstemp ca 65C. Det fins mange gode grunner til å lage og å drikke godt øl i stedet for HB...

Aceton og metanol er ikke fusel, selv om de ofte blir kalt det "lukter fusel" og slikt. Fuselstoffene har høyere fordampingstemp, 90-95C ifølge diverse spesialister på området jeg jobba sammen med for mange år siden. har vært så heldig å få jobbe på to spritfabrikker.. I Kina av alle steder. Spesialistene var fra Oi Alko, Finland, folk med erfaring fra både produksjon og konsum..

Aceton og metanol er ikke fusel, selv om de ofte blir kalt det "lukter fusel" og slikt. Fuselstoffene har høyere fordampingstemp, 90-95C ifølge diverse spesialister på området jeg jobba sammen med for mange år siden. har vært så heldig å få jobbe på to spritfabrikker.. I Kina av alle steder. Spesialistene var fra Oi Alko, Finland, folk med erfaring fra både produksjon og konsum..
Det er vel heller ingen som har påstått at fusel er det samme som aceton? Ei heller metanol?
Jeg har også erfaring fra spritproduksjon forøvrig, både produksjon og konsum

Solventy fusel alcohols are those that are described as having an aroma or flavor similar to nail polish remover or even paint thinner in extreme instances. Fusel alcohols in beer can include butanol, isobutanol, propanol, and isoamyl alcohol (among others), rather than the more friendly ethanol. Beyond tasting and smelling solventy, fusel alcohols can be harsh on the tongue and throat, they can go beyond throat warming straight to being hot.

Sist redigert:
Tilbake
Topp