UT-200

Jeg ser flere rundt om i diverse tråder som lovpriser en viss UT-200. Jeg ser utifra konteksten at det er en type termostat, til bruk på fryser/kjøleskap og at den anbefales varmt. Er det noen som kan gi meg en rask oppklaring på hva i all verden? Den eneste UT-200 jeg har støtt på i livet er en såkalt undervannstelefon. Kul sak, men neppe noe å brygge øl på.
 
Ganske enkelt forklart er det en stikkontakt med temperaturmåler, som skrur seg på (eller av) når den er innenfor et visst temperaturområde.
Denne kobler man kjøleskapet/fryseren i (eller hva som helst, men i dette tilfellet er det vel de mest aktuelle).

Den har en sensor med ledning, slik at denne kan ligge i kjøleskapet (teipet og isolert på gjæringsspannet, f.eks.), og dermed holde styr på temperaturen under gjæring.
Dersom temperaturen blir for høy går kjøleskapet på, og av igjen når en oppnådd minimumstemperatur er nådd (om jeg har forstått det riktig).
Og slik holder den på.

Synd jeg ikke har en slik, da jeg sliter som f. med dette problemet selv i dag :p
 
Humlegården i Sverige har også, men nettbutikken er stengt til slutten av måneden.
http://www.humle.se/ Jeg har varianten ut100 og har brukt den på den første og eneste ølen min hittil(blir flere ;D) der jeg har brukt den i en murerbøtte med vann og styrer en akvarievarmer.
Brukte den også da jeg varmet skyllevannet til mesken.
 

Vedlegg

  • Gjæringsbøtte.jpg
    Gjæringsbøtte.jpg
    259,6 KB · Sett: 1.381
Bestilte en slik fra ELV.de

Overaskelsen var stor da den kom som byggesett!! Må nok godsnakke med en elektriker-kompis... Hjelper heller ikke at instruksjonene er på tysk!
 
Jeg mener at UT200 blir solgt både som byggesett og som ferdigsett. Det er vel bare å få fatt i loddebolten og kose seg i blydampen mens regnværet herjer ute. :)
 
Tilbake
Topp