Utbytte på Speidel

Bjarte H skrev:
Rører du opp alt malten eller bare den øverste delen. Hvis det første, får du ikke veldig uklar vørter av det?

rører rundt på all malten.
det blir litt ekstra "mel" i vørteren enn om man ikke rører, men så langt har melet kaket seg fint sammen i bunnen av speidelen, så jeg synes ikke det virker som noe problem.
 
Rører du opp alt malten eller bare den øverste delen. Hvis det første, får du ikke veldig uklar vørter av det?

Rører så langt ned i maltrøret jeg får til. Vørteren blir selvfølgelig ikke krystallklar, men likevel slett ikke så ille. Jeg vil tro at både skallene og sildukene gjør sitt for å filtrere ut det verste. I tillegg har du hot og cold-break som tar sin del av jobben. Viktigst av alt: Jeg merker ingen astrigens i det ferdige produkt.  
 
Petter F skrev:
Hvor mye malt og vann bruker du under meskinga?

Når jeg brygger øl med OG på 1.050: Bruker ca 5 kg malt. Jeg fyller opp meskevann til ca. 2 cm under øverste "spor" på stangen. Jeg skyller som regel med totalt 8-9 liter vann.
Pleier å kunne tappe ut ca. 23-24 liter vørter.
 
På fredag brygget vi en engelsk bitter på vår 20l Speidel, og endelig ble det full dreis over utbyttet  ;D 5 kg malt, innmesk på 60grader, mesking med 22-23 liter vann på 67 grader. Røring i malten på ca. 75, 60, 45 og 30min. Etter at maltrøret ble heist, fikk malten stå å renne av seg til det ikke rant særlig mer. Deretter skylling med 2,5 liter vann ved 80grader (uten noen form for røring). Da dette hadde rent igjennom øste vi ut mellom 1/3 - 1/2 av malten, og skylte med samme vannmengde enda en gang. Dette fikk stå i fred og ro og renne gjennom. Resultat: 91% utbytte iflg. Beercalc og Oechslevekta  :)

Jeg tror 5kg kontra 6kg malt har mye å si, dessuten at vi traff godt med kverninga denne gangen - grov malt.

Mvh,
Andreas
 
ABerg skrev:
Jeg tror 5kg kontra 6kg malt har mye å si, dessuten at vi traff godt med kverninga denne gangen - grov malt.

Høres fornuftig ut. Neste gang kan dere, hvis dere tørr, droppe røringen i masken og se om utbyttet faller eller ikke :)
 
ABerg skrev:
På fredag brygget vi en engelsk bitter på vår 20l Speidel, og endelig ble det full dreis over utbyttet  ;D 5 kg malt, innmesk på 60grader, mesking med 22-23 liter vann på 67 grader. Røring i malten på ca. 75, 60, 45 og 30min. Etter at maltrøret ble heist, fikk malten stå å renne av seg til det ikke rant særlig mer. Deretter skylling med 2,5 liter vann ved 80grader (uten noen form for røring). Da dette hadde rent igjennom øste vi ut mellom 1/3 - 1/2 av malten, og skylte med samme vannmengde enda en gang. Dette fikk stå i fred og ro og renne gjennom. Resultat: 91% utbytte iflg. Beercalc og Oechslevekta  :)

Jeg tror 5kg kontra 6kg malt har mye å si, dessuten at vi traff godt med kverninga denne gangen - grov malt.

Takk for at du delte dette, skal prøve å herme mest mulig etter deg neste gang jeg brygger. Forhåpentligvis går utbytte mitt opp igjen!

Hvor lenge mesket du du? Står at du rørte ved 75 min, da antar jeg 90 min mesk? Bruker ikke et 77/78 graders-steg altså?
 
Mesking på 67 grader i 90min - that's all :) Google "Ringnesherre + speidel + utbytte" f.eks. Står en del på bloggen hans som er Speidel-relatert.
Mvh,
Andreas
 
I dag brygget jeg en Weissbier og endte opp med en Pre-boil gravity på 1.042. Den er forsåvidt grei. Jeg koker deretter i 90 minutter og ender opp med en OG på 1.044 og ikke 1.050 som jeg hadde tenkt. Hvordan har det seg at Beer Smith sier at OG skal være så mye høyere en pre-boil gravity og så ender jeg opp med veldig liten forskjell. Er det fordi jeg koker på 100 grader (noe som gir forsiktig koking)?
 
Har bare 2 brygg foreløpig på min Speidel 20L. Koker også på 100 grader og første brygg var pre-boil 1040 OG 1046 men andre ble pre-boil 1050 OG 1060.
Koker med lokket stort sett av hele tiden.
 
Brukte totalt 5510g med malt. 27 liter vann til mesk. Skylte med ca 8L.
Mesket på: Innmesk 45 grader, 5min på 53 grader, 90min på 66 grader, 15min på 73 grader og 10min på 78 grader.
Rørte ikke i mesk under skylling.
Etter mine noe uerfarne beregninger hadde jeg en pre-boil volum på 29-30L. Kokte i 90min.
 
Thomassvendsen skrev:
Brukte totalt 5510g med malt. 27 liter vann til mesk. Skylte med ca 8L.
Mesket på: Innmesk 45 grader, 5min på 53 grader, 90min på 66 grader, 15min på 73 grader og 10min på 78 grader.
Rørte ikke i mesk under skylling.
Etter mine noe uerfarne beregninger hadde jeg en pre-boil volum på 29-30L. Kokte i 90min.

Vi har nøyaktig samme erfaringene som deg, med en 50L speidel. Vi havner nesten alltid 10 "poeng" under det beersmith sier, og også det som eventuelle oppskrifter vi følger sier.

Forrige brygg (2 dager siden) gjorde vi følgende:

9kg pale malt
1kg amber
0,8kg crystal
0,8kg castle
160g sjoko
500g Melasssesukker

1. 90min på 67
-Rørte en gang etter ca en time
2. 10min på 76
3. Lot det renne av i 10min
-Skylte først med 6l, ventet 5min
-Fjernet ca halvparten av malten.
-Skylte med 6l til
4. Målte OG til 1,050
5. Kokte i 90min på 102grader på Speidelen
6. Ny måling viste 1,052-1,053

(Vi har brygget det samme brygget 2 uker på rad, med i praksis identisk OG-resultater)

Oppskriften vi fulgte : http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,589.0.html Her har man nådd 1,071 (Beersmith mente man skulle nå 1,068)

Problemet vårt er at vi altså ikke får godt nok utbytte, men også at vi gjærer ut for mye og havner for lavt på FG.

Noen tips der ute?
 
Aiai, i går brygget jeg igjen, og fikk endelig bra utbytte! Var på ca. 83 %, og det er lenge siden jeg har hatt mer enn 70-75 %.

Hovedårsaken er nok at jeg endelig fikk kjøpt meg bladmåler, og stilte inn kverna mi på 1.2 mm. En del finere enn jeg har brukt før, hvilket førte til ganske så tett/seig mesk, men det funket tydeligvis lell. Mesket 5 kg malt med 20 L vann i 90 min, og stoppet og rørte et par ganger. Skylte med ca. 10 L vann, noe som også hjelper på utbytte. Endte opp med OG 1053 på 25 L i gjæringskaret til slutt.

Takk for tips!
 
Brygget en Outmeal stout i går og forsøkte meg med å røre i mesken for første gang. Røringen ga et utrolig bra utbytte.

Halvveis i meskesteget på 68 °C målte jeg OG til ca 12 °P (1047) mot forventet 14 °P (1054) basert på et forventet utbytte på underkant av 80%. Bestemet meg derfor for å  forsøke å røre i mesken for å forbedre utbyttet. Så fort jeg hadde fått programmert speidelen på ny og fått den opp å gå igjen målte jeg OG til utrolige 16 °P (1062). Til slutt endte jeg opp med OG 1065 og et utbytte på utrolige 87% med 5,7 kg malt og havregryn i maltrøret. Normalt har jeg slitt med å få et utbytte opp mot 80%.

Det blir definitivt ikke siste gang jeg rører i mesken !

Eneste problemet var at jeg ikke fikk speidelen til å starte opp igjen i programmet hvor den ble stoppet. Jeg ble dermed nødt til å programmere et helt nytt meskeprogram for å få den til å starte opp igjen.

Skulle tro at det var mulig å få den til å starte opp igjen programmet der den slapp. Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg kan gjøre dette?
 
Jeg pleier også å røre under meskingen. Vanligvis rører jeg under de første to-tre pumpepausene. Jeg stopper programmet ved å trykke de to venstre knappene samtidig. Har aldri vært et problem å fortsette programmet etter røringen ved å trykke på venstre knapp.
 
Gahr skrev:
Det er vel antakelig lite sannsynlig, men hva med batchvariasjoner i maltet? Eller kan det være at noe på selve Speidelen din har endret seg (sliten pumpe e.l.)?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Blir pumpa sliten? Jeg trodde den tok kvelden ganske fort etter den begynte å tape effekt
 
Trykker men de to knappene til venstre, så man blir spurt om "abort"? Deretter røring også er det bare å trykke på knappen lengst til venstre og speidelen fortsetter å meske videre på samme program?

Får nesten alltid rundt 80%, men det hadde jo vært stas med 85%.
 
Dan Simen skrev:
Trykker men de to knappene til venstre, så man blir spurt om "abort"? Deretter røring også er det bare å trykke på knappen lengst til venstre og speidelen fortsetter å meske videre på samme program?

Ja.
 
Når det snakkes om utbytte, er det pre-boil eller vørteren i gjæringskaret det snakkes om?
Noen som har noe erfaring med med å droppe utmeskingssteget og skylle med f.eks. 90 °C, vil dette kansje gi et bedre utbytte?
 
Tilbake
Topp