Utbytte på Speidel

gustavf

Administrator
Jeg ser gjennom gamle bryggelogger og en gang for et snaut år siden falt utbyttet mitt på Speidel fra rundt 78-80% til 72-74%. Jeg klarer ikke å finne ut hva jeg har endret i rutinene mine og tror heller ikke de gamle dataene er målefeil. Beregning av utbytte er jo ikke noen helt eksakt vitenskap, med litt ulike tabeller over potensielt utbytte osv rundt om kring, men her er det samme programvare, samme råvarer og samme mann som gjør målingene...

Noen som har forsket noe på hva som gir dårlig utbytte på Speidel, utover kverninga?
 
Har du endret noe med mesketider eller skyllevann? Kanskje du sparer litt tid på kortere mesketid eller bruker lite skyllevann for å få sterkere vørter?
Selv opplever jeg utbytte stort sett over 80% men var nede i 70 på ett brygg der kverna var stilt for fint.
 
Rune Alm skrev:
Har du endret noe med mesketider eller skyllevann? Kanskje du sparer litt tid på kortere mesketid eller bruker lite skyllevann for å få sterkere vørter?

Meskeskjemaet mitt er uendret: Først 60 minutter på ønsket mesketemperatur (typisk 64 grader for de ølene jeg vil ha rimelig tørre), så 30 minutter på 68 grader og til slutt utmesk på 78 grader i 15 minutter. Stopper og rører et par ganger den første timen.

Skyller med et sted rundt 8-9 liter, så vørteren når opp til maltrøret etter å ha rent av.

Mulig det rett og slett er kverninga som er feil?
 
Mulig det.
Jeg kjører på en Barley Crusher maltkvern, tror denne er justert på 0,9 mm åpning originalt.
Før første brygg justerte jeg denne opp til 1,1 mm. De første bryggene hadde ikke allverden med utbytte, men hadde selvfølgelig ikke allverdens med kunnskap og var ikke så nøye med målingene. Så røk O-ringen i maltkvernen og da satte jeg den opp originalt på 0,9 mm åpning. På det etterfølgende brygg lå jeg på rundt 70% utbytte og jeg så tydelig at meskingen gikk tungt.
Deretter stilte jeg kvernen inn på 1,3 mm og har hatt fine utbytter siden og jeg ser at meskingen går lettere. Har også kjørt 100% hvete og dette går problemfritt.
Har aldri opplevd denne fontene effekten men tror det kan ha vært nært under brygget med finmalt korn.
Men jeg må også si at jeg bare har 9 brygg på samvittigheten så ikke ta meg alt for alvorlig.
Mulig jeg tuller litt med åpningen på kvernen, men gikk ihvertfall opp 0,2mm de første brygg, deretter ett brygg på originalinnstillingen og nå er jeg godt fornøyd med 0,4mm opp fra grunninnstillingen.
 
Rune Alm skrev:
Har aldri opplevd denne fontene effekten men tror det kan ha vært nært under brygget med finmalt korn.
Jeg har opplevd den en gang, på en mild med ca. 2 kg malt.

Skyllerutiner kan utgjøre en del. Og kanskje vannjustering?
 
Bjarte H skrev:
Skyllerutiner kan utgjøre en del. Og kanskje vannjustering?

Finnes det så mange varianter av skylling på Speidel? Varm vann, dump det i røret. Derimot synes jeg kanskje at utbyttet har økt de gangene jeg har hatt nesten stuck mash og veldig sakte gjennomrenning av skyllevannet.

Har vannjustering og utbytte noen sammenheng? Nå har jeg ikke endret vannjusteringsrutinene og bruker stort sett bare vann rett fra krana.
 
gustavf skrev:
Bjarte H skrev:
Skyllerutiner kan utgjøre en del. Og kanskje vannjustering?

Finnes det så mange varianter av skylling på Speidel? Varm vann, dump det i røret. Derimot synes jeg kanskje at utbyttet har økt de gangene jeg har hatt nesten stuck mash og veldig sakte gjennomrenning av skyllevannet.

Har vannjustering og utbytte noen sammenheng? Nå har jeg ikke endret vannjusteringsrutinene og bruker stort sett bare vann rett fra krana.

Vannjustering i form av å få riktig meskepH kan ha noe å bety på utbytte tror jeg.

Jeg vet ikke om nesten stuck mash gir bedre utbytte i seg selv, eller om det gir treigere avrenning når du skyller, som igjen fører til at du får  vasket ut mer av vørteren i malten.

Hvis du smaker nedover i maltrøret etter skylling vil du nok kjenne at malten blir ganske mye søtere jo lengre ned i røret du kommer. Det kan hjelpe å skylle i to omganger. Feks. 5l på fullt rør, og 3l på halvt rør. Halvt rør bør gi god nok maltseng til filtrere godt uansett. Tror du ikke?
 
Jeg måtte sjekke Braukaiser for å se hva han sa om meske-pH og utbytte:
http://www.braukaiser.com/wiki/inde...ty_and_efficiency_in_single_infusion_mashing
Det er en svak korrelasjon mellom pH og utbytte, men med lyse øltyper og norsk vann, burde jeg være nær nok til at det ikke er et problem. Det kan uansett ikke forklare et, mer eller mindre, plutselig fall i effektivitet.

Jeg ville tro det gir mindre utbytte å dele maltsenga. Dersom alt sukkeret er vasket ut av øverste del, så vil det renne rent vann gjennom nederste del uansett. Er ikke alt sukker vasket ut, vil man få ut dette sukkeret og i tillegg fortsette å skylle resten av maltsenga.
 
gustavf skrev:
Jeg ville tro det gir mindre utbytte å dele maltsenga. Dersom alt sukkeret er vasket ut av øverste del, så vil det renne rent vann gjennom nederste del uansett. Er ikke alt sukker vasket ut, vil man få ut dette sukkeret og i tillegg fortsette å skylle resten av maltsenga.

Ja. Det er logisk. Jeg synes at malten er mindre søt de gangene jeg deler den opp, men det er godt mulig at jeg blir lurt av andre faktorer.

Da står du vel igjen med kverningen igjen :)


Edit: Forutsigbart utbytte er forøvrig det vanskeligste med Speidelen synes jeg
 
Bjarte H skrev:
Edit: Forutsigbart utbytte er forøvrig det vanskeligste med Speidelen synes jeg

Jeg er litt enig, men ser på loggene mine at jeg i perioder har hatt veldig stabilt utbytte, så jeg tror det bare er en del av det å lære seg utstyret man bruker.
 
gustavf skrev:
Meskeskjemaet mitt er uendret: Først 60 minutter på ønsket mesketemperatur (typisk 64 grader for de ølene jeg vil ha rimelig tørre), så 30 minutter på 68 grader og til slutt utmesk på 78 grader i 15 minutter. Stopper og rører et par ganger den første timen.
Gahr skrev:
Rører du i mesken på noe tidspunkt underveis?

Ja. Et par ganger i løpet av den første timen.
 
Jeg går ut fra at du bruker programmet i Speidelen slik at den går i "pump interruption" under mesken? En del har jo fått for seg at pumpene er tette da slik at de kjører Speidelen i manuellmodus.
Personlig rørte jeg i mesken første gang og siden har jeg ikke rørt meskingen og får et bra utbytte likevel.
 
Rune Alm skrev:
Har du endret noe med mesketider eller skyllevann? Kanskje du sparer litt tid på kortere mesketid eller bruker lite skyllevann for å få sterkere vørter?
Selv opplever jeg utbytte stort sett over 80% men var nede i 70 på ett brygg der kverna var stilt for fint.
Hei Rune, takk for sist.  :hadet:
Tenkte at finmalt malt gav økt utbytte?
 
Rune Alm skrev:
Mulig det.
Jeg kjører på en Barley Crusher maltkvern, tror denne er justert på 0,9 mm åpning originalt.
Bruker også en Barley Crusher, den er originalt på 1 mm (0,039"), jeg justerte denne opp til 1,2 mm på et brygg, og fikk dårligere utbytte, har derfor gått tilbake til å bruke 1 mm på mine brygg.
 
Har nå begynt å bruke "lauter-tun" når jeg brygger med 20l Speidel. Etter endt mesking tømmer jeg alt kornet i en forvarmet kjølebag med manifold, og skyller ut med ca 5 liter vann i 2 omganger. Effektiviteten har hoppet til 85%
 
gustavf skrev:
Bjarte H skrev:
Edit: Forutsigbart utbytte er forøvrig det vanskeligste med Speidelen synes jeg

Jeg er litt enig, men ser på loggene mine at jeg i perioder har hatt veldig stabilt utbytte, så jeg tror det bare er en del av det å lære seg utstyret man bruker.

Det er definitivt å bli kjent med systemet som kreves.

Har du endret mengden innmeskingsvann?
 
Erlendso skrev:
Har nå begynt å bruke "lauter-tun" når jeg brygger med 20l Speidel. Etter endt mesking tømmer jeg alt kornet i en forvarmet kjølebag med manifold, og skyller ut med ca 5 liter vann i 2 omganger. Effektiviteten har hoppet til 85%

Er det verdt det ekstra arbeidet for å få en økning på 5-10 prosentpoeng? Kan jo kompensere for dårlig utbytte med mer malt, men klart er det visse begrensninger med maltmengde ved bruk av Speidel.
 
Petter F skrev:
Er det verdt det ekstra arbeidet for å få en økning på 5-10 prosentpoeng? Kan jo kompensere for dårlig utbytte med mer malt, men klart er det visse begrensninger med maltmengde ved bruk av Speidel.

Ja, jeg synes det. Det tar ikke lange tiden å heise opp maltrøret, tømme innholdet i kjølebagen, og batch-sparge et par omganger. Hovedårsaken til at jeg gjør dette er forutsigbarhet. Men også det faktum at du kan lage mer øl pr brygging. I tillegg virker det direkte usunt for pumpen når man stapper 6kg malt i maltrøret.

Edit: I tillegg er det ikke snakk om 5-10 prosent; Jeg har på dårlige Speidel-dager vært nede på 60-tallet. Ikke spesielt gøy å jobbe en hel dag for deretter å sitte igjen med 15 liter øl i gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp