Utbytte på Speidel

Okei, jeg ligger på sånn rundt 75-80 % utbytte, med 5 kg malt som regel.

Jeg har funnet ut at jeg ikke vil brygge mer enn 20 l hver gang, så har ikke det samme problemet. Vil heller brygge forskjellige øl ofte, enn å ha kjempemasse av en øltype. Er begrenset hvor mye jeg klarer å drikke opp, og har voksende behov for flasker. Med kun 20 l får jeg dessuten alle flaskene inn i stekeovnen for desinfisering!
 
Det er heller ikke noe problem å designe et (sterkt) øl, redusere palemalt-mengden med et kilo eller tre og erstatte dette med pale DME til du har samme beregnede OG. Da får du mindre mengde malt å meske. Tviler på at noen som helst i verden vil kjenne noen som helst forskjell.
 
Ja, det er det som har vært metoden min så langt. Dyrere med DME enn malt dog, og litt juks også ;)
 
Men altså ingen som har noen gode svar på hvilke parametre som påvirker effektiviteten? Det kan jo ikke være en gnom som sitter inni pumpa og kaster terning.
 
Det er vel antakelig lite sannsynlig, men hva med batchvariasjoner i maltet? Eller kan det være at noe på selve Speidelen din har endret seg (sliten pumpe e.l.)?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Renser du pumpa etter hver gang du brygger? Det burte man egentlig gjøre, men selv nøyer jeg meg med og spyle gjennom pumpehullene med en vannslange til det slutter å komme gugge ut. Demonterer pumpa ca. hver femte gang og fjerner grums med tannpirker e.l. Ellers er vel kverninnstillingene en het parameter vil jeg tro.

neslekkim skrev:
Juks i form av?

Jeg sa juks med et glimt i øyet. Mente bare at jeg foretrekker å kun bruke malt slik at jeg har mer kontroll på hva ingrediensene er. Når jeg først bruker tiden min på brygging vil jeg helst ikke ta snarveier med f.eks. DME, men heller gjøre det mer grundig... Med Speidel har jeg derimot vært nødt til å bruke DME for å lage sterke øl.
 
Petter F skrev:
neslekkim skrev:
Juks i form av?

Jeg sa juks med et glimt i øyet. Mente bare at jeg foretrekker å kun bruke malt slik at jeg har mer kontroll på hva ingrediensene er. Når jeg først bruker tiden min på brygging vil jeg helst ikke ta snarveier med f.eks. DME, men heller gjøre det mer grundig... Med Speidel har jeg derimot vært nødt til å bruke DME for å lage sterke øl.

Jo skjønte det :)
Når det gjelder dme bruk, hvis du skal lage sterke øl med volum, så er vel dme noe, men har selv laget en øl der jeg mesket bare en gang, bare malt, og fikk 9.3% prosent, ble riktignok bare 13-14 liter av det da, men det er mulig.
 
Uten å ha noe patentsvar på utbyttespørsmålet har jeg lyst å fortelle om mine erfaringer.
Bruker en Speidel 50L - men brygger kun 20 - 22 liter om gangen - bruker altså kort maltrør. Har 24  brygg på baken med den - åpnet pumpene første gang etter brygg #23 - da jeg underkok hadde i 100 gr. lakrisrot uten å hadet i pose. Det likte ikke pumpene - forståelig nok.
Altså - min utbytte% ligger jevnt over (Beercalc.dk)  80 - 85 - og jeg har enda aldri stoppet underveis for å røre imesken. Men jeg har hatt ett par mildest talt snodige opplevelser.
Før sommeren hadde jeg planer om å brygge en lett sommerpils. Startet med lite malt - 3,600 kg til 22 liter øl - det skulle jo ikke bli så mye alkohol. Men hva hender?  Utbytteprosenten
(igjen Beercalc.dk)  sier 98!! - (mitt brygg #17) det går vel bare ikke an tenkte jeg - det skal vel ikke være mulig. Så jeg dro i gang et brygg til (brygg#18) - denne gang med bare 3,150
kg malt til beregnet 22 liter øl. Sjekket nøye alt. Vekter og antall liter - Refractometer og Oeschlevekt - alt var etter min beste overbevisning helt korrekt - og saken er at jeg igjen oppnådde
98% effektivitet!.
Har i grunnnen ikke brygget med så lite malt etterpå. Vet  ikke hvorfor - det gir tilsynelatende god utnyttelse av malten. Jeg har altså en liten formening om at bruker man lite malt på en Speidel får man adskillig bedre utbytte enn om man bruker opp mot maksgrensene på den. Det er altså mine - kanskje ikke helt entydige - erfaringer.
Forøvrig var jeg i Lyngdal i helgen for å hjelpe svigersønn Knut Knutsen (han er ogsåpå Beercalc.dk) i gang med jomfrugbrygget på sin nye Speidel 50L.  Vi kjørte to  x 50 liter brygg på lørdag. Ca. 10 kg. malt hver gang- og utbyttet var hhv 76 og 81%.  Ved 81% brygget stoppet vi underveis og rørte i malten 2 ggr.  Ved første stopp var det et digert hull (kanskje 8 - 10cm  dia) i maltsengen - ved neste stopp intet synlig hull. Jeg mistenker at det lave utbyttet på første brygg skyldes hull i maltsengen. Det er lite jobb å stoppe underveis - og jeg kommer til gjøre det for fremtiden.

mvh

Fred Thiesen
 
50 literen virker å være mer "effektivitetsvennlig"; Det er 20-literen folk sliter med.

Lurer på om 20 l rett og slett blir for smått for at speidel-konseptet skal fungere optimalt. Det fungerer tydeligvis bra med 20 liter på 50-literen. Har en mistanke om at kanskje 2 pumper + større diameter på maltrøret kan ha noe å si.
 
Erlendso skrev:
50 literen virker å være mer "effektivitetsvennlig"; Det er 20-literen folk sliter med.

Lurer på om 20 l rett og slett blir for smått for at speidel-konseptet skal fungere optimalt. Det fungerer tydeligvis bra med 20 liter på 50-literen. Har en mistanke om at kanskje 2 pumper + større diameter på maltrøret kan ha noe å si.

Mener du at det ikke går an å få stabilt høyt og forutsibart utbytte på 20l Speidel?

Det nekter jeg å tro. Selv om den krever sitt å bli kjent med og kanskje er litt kresen på kverning osv.
 
Bjarte H skrev:
Erlendso skrev:
50 literen virker å være mer "effektivitetsvennlig"; Det er 20-literen folk sliter med.

Lurer på om 20 l rett og slett blir for smått for at speidel-konseptet skal fungere optimalt. Det fungerer tydeligvis bra med 20 liter på 50-literen. Har en mistanke om at kanskje 2 pumper + større diameter på maltrøret kan ha noe å si.

Mener du at det ikke går an å få stabilt høyt og forutsibart utbytte på 20l Speidel?

Det nekter jeg å tro. Selv om den krever sitt å bli kjent med og kanskje er litt kresen på kverning osv.

Du får jo alltid eventyrlig utbytte!
Hadde vært artig å brygget samme øl, side by side en dag. En slags "Speidel Wing-man". :)
 
Erlendso skrev:
Bjarte H skrev:
Erlendso skrev:
50 literen virker å være mer "effektivitetsvennlig"; Det er 20-literen folk sliter med.

Lurer på om 20 l rett og slett blir for smått for at speidel-konseptet skal fungere optimalt. Det fungerer tydeligvis bra med 20 liter på 50-literen. Har en mistanke om at kanskje 2 pumper + større diameter på maltrøret kan ha noe å si.

Mener du at det ikke går an å få stabilt høyt og forutsibart utbytte på 20l Speidel?

Det nekter jeg å tro. Selv om den krever sitt å bli kjent med og kanskje er litt kresen på kverning osv.

Du får jo alltid eventyrlig utbytte!
Hadde vært artig å brygget samme øl, side by side en dag. En slags "Speidel Wing-man". :)

Jeg er ikke en ekspert på utbytte, men når jeg brygger de samme oppskriftene pleier det å være ganske stabilt. Og det bør det da være :) Kanskje vi skulle ha invitert alle Trondheim-Speidlere og fellesbrygget i et egnet lokale en gang! :)
 
angående utbytte på 20L speidelen, så endte jeg opp med 25 liter vørter med OG 1052 i gjæringskaret når jeg brygget en "english best bitter" i dag.
var mer igjen i speidelen, men hadde rett og slett ikke plass til mer i karet  ::)
mesket med 23 liter i speidelen, skylte med 9 liter, og hadde 3 liter i mot slutten av koketiden for å senke OG'en litt.

siden jeg brukte 5,5kg malt vil vel det si at jeg hadde et utbytte på rundt 85%, eller tar jeg helt feil?
 
FredT skrev:
Beercalc sier - 25 liter OG 1052 = 73% eff.

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi

så effektiviteten er bare regnet ut i fra mengden vørter man ender opp med i gjøringskaret?
tenkte det var preboil OG som var tingen å regne ut i fra.

hadde iallefall rundt 25L med OG på 1060 etter første skylling, før jeg fylte opp med vann til jeg hadde rundt 1047, og kokingen startet.

5,5kg var uansett for mye malt for å ende under 1050, slik jeg hadde planlagt, på 20L speidelen  ;D
 
25 liter OG 1060 gir akkurat 85% som du sa først. Det må være meget bra.
Og det er klart - får du mere vørter enn du kan nyttiggjøre deg  må det være greit å regne eff. % ut fra hva du vitterlig får. Har du først fått vasket ut godsaker som tilsvarer 85%  eff. ser jeg ikke hvordan dette kan/bør endre seg hverken høyere eller lavere ved å tilsette mere vann - eller koke det inn til høyere OG.
 
Jeg tror jeg har "knekt koden" for å få brukbar effektivitet på 20 l Speidel. Det jeg gjør er å skylle med 8 liter vann i 2 omganger. Dvs. jeg tømmer 4 liter vann av gangen i maltrøret, rører samtidig, og lar det renne av seg. Deretter samme prosedyre med de resterende 4 liter. Da ligger jeg stabilt på 82%. Og får ut ca. 24 liter vørter i gjærings-karet.
 
Erlendso skrev:
Jeg tror jeg har "knekt koden" for å få brukbar effektivitet på 20 l Speidel. Det jeg gjør er å skylle med 8 liter vann i 2 omganger. Dvs. jeg tømmer 4 liter vann av gangen i maltrøret, rører samtidig, og lar det renne av seg. Deretter samme prosedyre med de resterende 4 liter. Da ligger jeg stabilt på 82%. Og får ut ca. 24 liter vørter i gjærings-karet.

samme metode som jeg prøvde denne gangen.
rørte også noen ganger i malten underveis i meskeprosessen, uten at jeg vet hvor mye det har å si på effektiviteten.
 
Erlendso skrev:
Jeg tror jeg har "knekt koden" for å få brukbar effektivitet på 20 l Speidel. Det jeg gjør er å skylle med 8 liter vann i 2 omganger. Dvs. jeg tømmer 4 liter vann av gangen i maltrøret, rører samtidig, og lar det renne av seg. Deretter samme prosedyre med de resterende 4 liter. Da ligger jeg stabilt på 82%. Og får ut ca. 24 liter vørter i gjærings-karet.

Rører du opp alt malten eller bare den øverste delen. Hvis det første, får du ikke veldig uklar vørter av det?
 
Tilbake
Topp