Utbytte

Jeg er forholdsvis fersk når det gjelder maltbrygging. Utstyret er enkelt til et volum på 25 liter, men jeg har fått et greit utbytte og godt øl. Jeg og en kamerat brygget to omganger for et par uker siden, med et forsåvidt like enkelt utstyr og dobbelt volum. Altså 50 liter. Meskinga foregikk i en 50 liters kasserolle med tappekran. Under skyllinga ble vannet helt forsiktig i små omganger over mesken, med et litermål.
Brygg nr 1: Meskinga pågikk i nesten to timer. Skyllinga omtrent samme tid. Temperatur på på mesken var gjerne litt i underkant av 67 grader, ned mot 65 på slutten. Skyllinga skjedde med vann på 75 grader - hvis jeg ikke husker feil (ble ikke notert).
Brygg nr. 2: Mesking i en time, og skylling like lenge. Temperaturen på mesken holdt 67-68 fra starten, 67 grader etter en time. Skyllinga skjedde med på vann på 75-80 grader, altså varmere enn ved det første brygget.
Brygg nr 1 fikk et lavere utbytte enn det jeg har fått tidligere: 67 %. Brygg nr 2 ble enda mer skuffende: 55 %.
Malten var hovedsaklig Pale Ale ferdig knust i begge tilfeller, fra samme sekken.
Jeg forstår at dette utstyret sikkert har sine begrensninger, og bruker derfor litt mere malt for å kompensere. Men jeg kunne likevel tenke meg innspill på hva som kan ligge bak det lave utbyttet.

Hilsen Åsmund
 
Veldig lite trafikk på dette forumet, gitt :)

Det heter seg at det er tre faktorer som påvirker utbyttegraden: Knusningsgraden (jo finere knust, desto bedre utbytte), skylletiden (jo lenger skylling, desto bedre utnytte) og selve effektiviteten på bryggeutstyret ditt.

I dette tilfellet er det vel bryggerioppsettet som er synderen. To timers skylling skulle absolutt være langsomt nok til å få godt utbytte. Problemet er at det er 101 faktorer som kan påvirke effektiviteten i bryggoppsettet. Det kan være geometrien på meskekaret. Det kan være at skyllevannet danner kanaler i mesken, sånn at vannet tar letteste vei gjennom kanalene og ikke får med seg alle godsakene. Det kan være et utall ulike ting som det er vanskelig å si noe om på stående fot.

Du har dobbeltsjekket alle tallene og måleresultatene, så du er sikker på at det ikke er en regnefeil som følge av at du nå brygget et annet volum?
 
:-\ Nei det var ikke så mye respons på dette. Takk for ditt innspill. Det hadde jo vært fristende å røre i mesken for å sikre ekstakt av godsakene, men det blir vel grums. Det høres ut som om skylletida gjorde et visst utslag denne gangen. Men oppsettet er jo langt fra optimalt. Jeg noterer meg innspillet til neste gang, og håper på bedre utbytte. Det ferdige resultat ble uansett bra!
 
Med såpass store utslag i utbyttet som du referer til ligger nok årsaken i skyllemetoden / utsilingen. Men som du selv sier det er resulatet som teller. Bare pass på at det hele tiden er 2-3 cm vann over malten under skyllingen og bruk gjerne et eller annet som sprer vannet over (kaffefilterholder e.l.)

Lykke til videre.  :)
 
Forholdet mellom malt og meskevann har noe å si også. Del antall liter meskevann på antall kg malt, og du får et tall. Jeg har merket at når dette tallet synker under 3, da blir det gjerne litt dårligere utbytte, mens er det litt over, så blir det mye bedre. Det kan fort utgjøre 10% forskjell, om ikke mer. Og ettstegsmesking på 2 timer er kanskje i overkant av den tiden du trenger. Jeg vet ikke om det har noe å si om utbytte derimot.
 
Tilbake
Topp