Utfasing av 0,33 l returflakser (Bjørnunger)

Haugis

Norbrygg-medlem
Sendte en mail til Petter Nome i dag angående en problemstilling som ble tatt opp i en annen tråd angående rykter om at bryggeriene skal slutte med returflaskene sine, og gå over til engangsflasker som Aass nå har så smått begynt med.

Dette fikk jeg til svar:
Hei!
Ja, vi kan bekrefte at det sannsynligvis vil skje en gradvis utfasing, antagelig over 2-3 år. Ringes og Hansa har ennå ikke vedtatt å ta livet av bjørungene, men den internasjonale trenden er engangsflasker.
Mvh
Petter Nome

Sendt fra min iPad

Er dette noe som Norbrygg som en forening bør ta tak i? Selv bruker jeg nesten bare Bjørnunger til ølet mitt som ikke går på fat. Siden jeg gir bort mye øl til venner og familie, er jeg lite lysten på å begynne å kjøpe flasker fra NØ til 6 ganger prisen.

Så er det jo et miljøaspekt i det hele med gjennvinning av flasker som bare blir brukt en gang. Hvem skal koste dette? Er vel ikke oss som kjøper mest industripils på flaske, men embalasjeavgift osv på engangsflasker må jo bli lagt på prisen i forhold til panteflasker?

Hva mener folket?
 
Uten at jeg sitter med tall, så tror jeg ikke at kostnaden for å smelte om glass blir alt så mye dyrere enn først å måtte betale butikken for pant hantering. Frakt fra butikk tilbake til bryggeriene, hvor de må ha ansatte og utstyr til vask og sterilisering av flasker, sortering av defekt flasker og ikke minst oppbevaring. Men som sagt så vet jeg ikke kostnaden på hverken det ene eller andre, men siden de går inn for en slik ordning, så tipper jeg at det kan komme av at de faktisk sparer penger på en slik ordning.
Men jeg er enig i den biten at naturen kommer til å tape på denne ordningen. Tenk bare på alle tomflasker som havner i byen etter en lørdag, hvis ingen kommer og plukker de opp for å tjene penger på pant.
 
Det kan godt hende at de bjørnungene som er igjen, kommer til å ende opp på store lagre for oss til å kjøpe for en svæææært billig penge!
 
Sa ikke representanten for hansaborg at det kom til å bli litt dyrere med de nye engangsflaskene da han ble intervjuet av nrk?
 
Haugis skrev:
Er dette noe som Norbrygg som en forening bør ta tak i? Selv bruker jeg nesten bare Bjørnunger til ølet mitt som ikke går på fat. Siden jeg gir bort mye øl til venner og familie, er jeg lite lysten på å begynne å kjøpe flasker fra NØ til 6 ganger prisen.

Jeg tror det er lite Norbrygg kan gjøre for å hindre bryggeriene i å legge om tappelinjene sine. Dersom noen vil ta på seg en dialog mot Rentpack, som eier flaskene, for å prøve å få kjøpt ut flasker som ellers skal kastes, er det kanskje mulig å få til.
 
Blir ihvertfall mye dyrere for forbrukerne når det blir engangsflasker i glass enn det var med returflaskene. Aass pilsen gikk vel opp med drøyt 10kr når de gikk over til de nye flaskene.
 
Ser ikke noe gunstig med å kvitte seg med bjørnungene når de i tillegg gjør at produktene blir dyrere.

Ser at med engangsflasker blir:

Mer forurensing (knuste flasker m.m)
Dyrere produkt
Mange mistet jobbene sine, retur, transport, vasking m.m
Ungene mister pant og muligheten å samle inn penger til norway cup, smågodt m.m
Nostalgi

Skulle trodd de gikk for engangsflasker for å spare penger, nen selv om mindre arbeid med retur så blir det dyrere.


Easybrew
 
Haugis skrev:
Så er det jo et miljøaspekt i det hele med gjennvinning av flasker som bare blir brukt en gang. Hvem skal koste dette? Er vel ikke oss som kjøper mest industripils på flaske, men embalasjeavgift osv på engangsflasker må jo bli lagt på prisen i forhold til panteflasker?

Ifølge denne artikkelen: http://www.adressa.no/meninger/annenside/article6842113.ece  er engangsflaskene fritatt for avgift:

"Over 95 prosentretur gir null i miljøavgift. Flerbruksflasker har en retur på 97 prosent, engangsflasker har 83 prosent. Da skulle det vært null miljøavgift på gjenbruk og 65 øre på engangs. Hvordan kan de da ha seg at også engangsflaskene er fritatt for avgift?

Det skyldes at de har lyktes med et tryllekunstnertriks. De har leid et firma til å gå gjennom noen tonn søppel og funnet ut at 15 prosent av engangsflaskene havner i forbrenningsanlegg. De regner en virkningsgrad på 80 prosent og får en returprosent på 83 prosent + 12 prosent = 95 prosent"


Nå er dette et debattinnlegg fra en fagforeningsmann, og vet ikke om påstanden er riktig.
 
Anders- skrev:
Sa ikke representanten for hansaborg at det kom til å bli litt dyrere med de nye engangsflaskene da han ble intervjuet av nrk?

En kamerat som er selger hos Hansa sier at bjørnungene forsvinner i løpet av året, og de nye flaskene vil koste rundt 3 kroner ekstra pga. miljøavgift.
Dette blir da 2 kr dyrere enn bjørnunger om du trekker fra panten, for de nye flaskene har ikke pant, og vi som brygger sparer ofte på flaskene :p
Dette har jeg hørt om i noe over ett år allerede, så gjenstår det å se om han har rett.....
 
Kan godt tro det er høy returgrad på engangs ølflasker i dag, det er stort sett dyrere øl som selges på slike og kundegruppen er en annen enn for Seidel og "Bare øl".

Når fyllikpilsen kommer på engangsflasker skal en få se lav returgrad og glasskår i menger rundt om..
 
Ser tuborg har fått grønne flasker,  er det engangsflasker eller? Så flaskene på butikken i Tromsø

Sent fra lomma
 
Danmark har såvidt jeg har forstått pant på all emballasje til drikkevarer... Er ikke det en bedre ordning?
http://www.dansk-retursystem.dk/content/dk/pantsystemet/pantsatser
 
Var ein tur innom Hansabutikken i går, og dei har fått inn både pils og fatøl på nye flasker. Har ikkje sett det i dagligvare endå.
 
Tilbake
Topp