Vask av panteflasker (bjørnunger)

Har brukt saga ballong rens til grov vask et par ganger, virker helt supert! Men er mye jobb... Vurderer om jeg rett og slett skal hive de i oppvaskmaskin neste gang, å bruke starsan rett før flasking..

Edit: Nøgne Ø gidder jeg ikke prøve en gang til.. etikettene sitter jo helt for j****...

koster penger å sende dem tilbake til bryggeriet så tror nok de er happy for å selge dem for panten

De hentes av bryggeriene (eller deres samarbeidspartnere) og butikkene får betalt litt mer enn panten. Tradisjonelt har dette vært lønnsomt gjennom hele kjeden:
  • Forbrukeren får igjen mer enn flaska er verdt for dem (som i utangspunktet er ingenting) og får dekt sine kostnader for å samle dem sammen og levere dem.
  • Butikken får betalt litt mer enn panten, så de også får dekt sine kostnader og en liten fortjeneste.
  • Bryggeriene har fortsatt betalt mindre enn ei ny flaske ville kostet.
Systemet kollapser litt når nye flasker blir rimeligere og logistikken for varer til butikk ikke er tilpasset å ta med seg flasker tilbake. Overgangen til distribusjon via dagligvarebransjens distribusjonsfirmaer, i stedet for ar bryggeriene har egne biler, har kommet samtidig med at panteflaskene er på veg ut.

Jeg mener å ha knekt koden på Nøgne Ø.
Fyller flaskene med varmt vann i et kar. Mitt rommer ca 12 flasker.
Så fyller jeg karet med kokende vann og strør over ca 1/3 flaske kaustisk soda.
Det lar jeg stå i hvertfall tre dager. Så skraper/spikker jeg av etiketten og mesteparten av limet med en malingskrape.
Resten av limet går da av med en slik. Setter flaskene i skrustikka.
image.jpeg
Det er forskjellig lim på de forskjellige NØ også, virker det som. Blonde er værst:)

SÅ vanskelig er det ikke. Nesten så jeg graver fram Nøgne Ø-flaska fra gjenvinningsposen for å teste skuresvamp med olje-metoden. Men bare nesten. ;)

Har brukt saga ballong rens til grov vask et par ganger, virker helt supert! Men er mye jobb... Vurderer om jeg rett og slett skal hive de i oppvaskmaskin neste gang, å bruke starsan rett før flasking..

Edit: Nøgne Ø gidder jeg ikke prøve en gang til.. etikettene sitter jo helt for j****...

Nøgne ø fyller jeg bare med kokende vann inni. Så drar jeg etiketten rett av. Minimalt med limrester. Hvis man legger de i bløt først blir det vanskeligere.

SÅ vanskelig er det ikke. Nesten så jeg graver fram Nøgne Ø-flaska fra gjenvinningsposen for å teste skuresvamp med olje-metoden. Men bare nesten. ;)

Enig. Det der er overkill. Koker opp vann i vannkokeren, fyller en desiliter eller halvannen i hver flaske, det er passe for å varme den opp. Så bruker jeg en liten malingskrape og "flenser" av etiketten - det går ganske lett. Så er det litt matolje og tørkepapir, og til slutt vask med Zalo og tørring/polering med kjøkkenhåndkle. Da er flaska et virkelig vakkert syn:).

Ok, det er en jobb. Jeg bruker vel opp mot en time på ei kasse på 12 flasker, tenker jeg. Timelønna er ikke overveldende, men det er litt tilfredsstillende når du ser resultatet:).

Har kjørt vinkelsliper på 3-4 poser ymse flasker, nøgne ø og de fleste andre norske ikke no problem, ett halvt minutt på vær flaske plus ett lett drag med aceton kluten. men når det kommer til sånn import øl med plast ettiketter... rimelig håpløst. For å være helt ærlig, kommer til å kjøpe nye flasker til 8 nok pr. flaske. Er rett og slett ikke vert jobben. Ja, jeg vet, er lat ;)

Apropos vask og løsemiddel så kom jeg plutselig på at det var Swix skirens jeg brukte. Den funket helt fint, ihvertfall på flasker fra Nøgne Ø og Haandbryggeriet.

Tilbake
Topp