Utfording på ukjent brygg

Hei

Nybegynner her som skulle forsøke sitt andre brygg og bestilte da malt fra nett.
Fikk dette levert samlet, i en og samme sekk. Skulle selvfølgelig være oppdelt slik jeg fikk veie inn selv til en bestemt øl jeg ønsket å brygge men nå sitter jeg altså med en sekk med malt. Istedenfor å mate fuglene så tenkte jeg kansje å se hva som skjer dersom jeg brygger denne blandingen.

Jeg har en enkel bryggekjele på 39L og en kokeplate. BIAB.

Jeg har East kent golding humlepellets, 100g. Gjær er Safale-US05.
Har også div. amerikansk humle og ett par tyske varianter om det er forslag til endringer.
La inn verdiene i Beercalc og forsøkte å sette sammen en oppskrift, og
den er som følger:

HvaHendte? Style: Unspecified Brewer:

Statistics
Volume: 23 liters
Boil Volume: 28 liters
OG: 1064
BG: 1052
FG:
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 33 EBC (Copper / reddish brown)
Bitterness: 26 IBU
BU/GU: 0.4


Fermentables
Pale Malt 5 EBC 5000 g
Munich Malt Mørk 25 EBC 500 g
Caramalt 30 EBC 1000 g
Crystal malt 120 EBC 500 g
Pale Chocolate Malt 600 EBC 100 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.



Hops
East Kent Golding 4.4% alpha 40 g 60 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 30 g 15 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 30 g 5 minutes
Fermentation
Yeast: Safale US-05

1. Det jeg lurer på. Hvilket øl er det jeg kommer nærmest med denne
miksen?
2. Er humleskjema greit for denne oppskriften?
3. Hva er rådene ift. mesking? Tempereatur og antall liter?
4. Hva med koking, er 60min tilstrekkelig?

Spennende å se om dette fører noen vei =)
 
Dette kan bli en porter eller en slags brown ale. Godt øl blir det nok, selv om det vil falle ut av de definerte typedefinisjonene.
Det blir et øl med ganske mye sødme, 20% cara og crystallmalt.
Jeg tror jeg ville gått ned på OG for å gjøre den mer lettdrikkelig. Du kan ev tynne ut brygget med avkjølt kokt vann i gjæringskaret. Jeg ville også økt mengden bitterhumle, på bekostning av 15. min humla hvis du ikke har noen andre humlerester å putte oppi.
Mesk og skyll som du pleier.
60 min kok er nok.
 
Hvis det er 20% cara/krystall ville jeg mesket i 75/90 minutter for å få mer gjærbart sukker.
 
2,5-3 L vann per kg malt er vel anbefalt mengde vann i mesken. Ligner ganske mye på en engelsk bitter jeg brygget her om dagen, men med mer spesialmalt, så porter/brown ale er nok ikke langt ifra. Blir sikkert godt øl :)
 
porter/brown ale er ikke det værste som havner i glasset ;)

Hvilken humle kunne dere tenke deg å brukt som bitterhumle isteden? Jeg har liggende følgende humletyper i 100g eller mer: EKG, Galaxy, Cascade, Citra, Magnum, Perle, Amarillo, Simcoe, Zeus.

Redusere 15min humle? Blir denne alikevel litt borte i maltsmaken på denne?

Meske i 90min som Miguel sier, mer gjærbart sukker.

3 liter vann pr. kg. malt og skylle med 7 liter på 75 grader?
 
Da bytter jeg bitterhumle til magnum, 10g. Totalt 23 IBU.

Hva med mesketemperatur, er det 67grader som gjelder ?


Mange spørsmål kansje men setter stor pris på alle svarene ;)
 
Ville kanskje ha mesket denne på litt under 67, også det for å få mer gjærbart sukker. OG blir kanskje høyere da (det kan du som nevnt redusere ved å tilsette vann), men utgjæringa vil nok bli bedre.
 
Ville kansje sjølv meska ned mot 64-65, ikkje over 66 for å få meir gjærbart sukker, for å gjer den litt tørrare.
 
Etter å ha puttet inn maltsammensetningen din i BS og myst litt på prosentene ser jeg at du har 17% cara/crystal der. Ikke dritmye egentlig, ene av de er også ganske lys, 30ebc. Ville dratt den på 65C i 75 minutter.

Selv om man har mye crystal/cara betyr det ikke nødvendigvis høy FG, men sannsynligvis noe høyere, hvis man mesker i 60 minutter. Hvis man får beta-amylasen til å jobbe passe lenge nok på disse sukkerartene spesialmaltene bringer til bordet så får du gjort om de til gjærbare sukkerarter og.

Hos meg ville dette endt opp på en FG rundt 1.015-1.016 antar jeg.

15-minutter humla ville jeg skippet. Heller kjørt 60/30/5. Kanskje 60/20/5. Egentlig for å la selve maltsmaken være i fred, men at du kan spore noe humlesmak og aroma der, men at maltsmaken er det som styrer skuta, 15 minutter inni der tror jeg ville kræsjet litt, avhengig av mengde selvsagt.
 
Supert! Da endrer jeg humle til 60/30/5 med 10g magnum/30 EKG/30 EKG . Forsøker også å meske på 65grader i 75minutter.

Takker for gode informative svar ;)
 
Tilbake
Topp