Utfordringer med koking og nedkjøling

Har akkurat testet å koke opp 25 liter vann i min nye 36 liters kjele. Det tok godt over 2.5 timer før den fosskoket.

Det som imidlertid bekymrer meg, er at med lokket av, så holder den skarve 94 °C.
Kan jeg koke vørteren med lokket på, eller delvis på? Eller må jeg krype til korset å kjøpe en ny varmekilde :)

Så kommer vi til nedkjølingen. De 25 literne fikk jeg ned til 26 °C på 40 minutt, kun med vannbad.
Bør dette gå greit når jeg fyller dugelig med is og salt i vannbadet på selve bryggedagen?

Dersom vørteren koker er det godt nok - og du bruker selv ordet fosskoke.  Om termometeret ditt viser 94 grader ved kok (i lavlandet?) så er det termometeret som er feil!  Vørter skal koke med lokket av, iallefall delvis.  Dampen skal ikke kondensere og falle tilbake i gryta, men ta med seg en lang rekke 3-bokstavforkortelser ut i den friske luft.

26 grader er etter min mening for varmt til å tilsette gjær.  Du bør nok ned på 20 eller helst enda en grad eller to lavere.  Og nærmere en time tilsammen er litt mye, men i gamle dager så kjølte de jo "over natten" og de fikk da øl de også....??  Har du mulighet for å kjøle i to kjeler? Evt kan du også koke opp litt vann på forhånd og fryse ned(bare pass på at også beholderen skal være steril), for deretter å tilsette direkte i vørteren for å få den raskere ned på slutten.  Da må du ta hensyn til dette ved formulering av oppskrift.

Den fosskokte med lokket på, da målte jeg dessverre ikke temperaturen. Etter 10 minutt med lokket av lå den stabilt på 94 °C. Det boblet fra bunnen opp, men ingen fosskoking der altså.
Slik så det ut http://www.youtube.com/watch?v=8_WaBsoob5o
Løsningen med å fryse en del av vannet vil vel også hjelpe med kokingen, iom. at det er mindre vann som må holdes på kok?

Hei
du sliter med det samme som jeg gjorde i starten. Løsningen for min ble at jeg isolerte gryta litt fra midten og oppover(brukte et lite teppe) + at jeg kjøpte til en grilltenner fra CL.
Det skal også sies at det er nok å kun ha en glippe på noen cm på lokket under kok.

Ang kjøling.. Hvorfor bruker du ikke kjølespiral? Jeg har selv en kjøkkenløsning på dette.. Meget enkelt og kjøper ned ca 22 liter på 14 min  :skitbra:

Grunnen til at jeg ikke gikk for spiral med en gang, var egentlig økonomien, så jeg vil helst unngå å kjøpe mer utstyr før jeg i allefall har fått et brygg ferdig :)

Ser den  :) det var vel slik jeg tenkte selv
men fant likevel ut at det var vel verdt pengene. Koster vel 2-300 kr å lage
er man først bitt av bryggebasillen finnes det heller ingen kur  ;D

Hvis du vurderer ei ny kokeplate (og du har gryte av stål) så vil jeg anbefale ei induksjonsplate. De har en effekt på 80-90% mot 50-60% på vanlige kokeplater.
Bruker selv denne fra Biltema: http://Biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Utstyr/Induksjonsplate/
Siden jeg er en utålmodig sjel bruker jeg i tillegg et 2,2kW element fra den gamle frityrkokeren min til oppkoking:
ampaleveranda2.jpg

Ser du også har gryte fra humlegården(?), så da tenker jeg det blir tur på biltema å blåse enda litt mer penger i dag :)

VegardB skrev:
Ser du også har gryte fra humlegården(?), så da tenker jeg det blir tur på Biltema å blåse enda litt mer penger i dag :)

Jepp, 30 liters med kran :)
Som nevnt tidligere i tråden er nok isolering av gryta lurt. I hvertfall hvis du ikke har ekstra varmeelementer i.
Et gammel liggeunderlag, ullteppe eller lignende gjør susen. Har du ikke noe liggende så har nok biltema noe brukandes. F.eks. støydempningsmatter til motorrom. 

Selv med induksjonsplaten fra biltema ligger gryta på 95 °C.
Så siden bryggedag er i morgen tenker jeg at jeg går ned til 15 liter for koking. Deretter tilsetter jeg 1.5 liter i fryst form ved nedkjøling, og 7 liter i gjæringsspannet.
Får pludre litt med isolering og andre løsninger ved neste batch :)

Jeg var på Biltema i stad og handlet induksjonstoppen de har med Ø 12-22 (som er avbildet og linket til i et par poster over her). Det tok ca 50 minutter å koke opp 14 liter vann i en kjele jeg har kjøpt på Jernia som har omtrent samme diameter som 36-liter varianten man får kjøpt på humlegården. Det tok meg ca 60 minutter å koke opp 10 liter vann på komfyren min (i samme kjele), så litt kjappere går det jo med induksjonstoppen, men det er jo suboptimalt at såpass mye av kjelen kommer på utsiden av varmesonen på induksjonstoppen.

Jeg har også planer om å kjøpe 36 literen fra humle.se, men blir litt skeptisk når jeg ser at man ikke engang klarer å holde den i kok med induksjonstoppen alene. Har du fått testet noe med isolering osv VegardB? Ser kanskje ut som jeg kommer til å levere tilbake induksjonstoppen til Biltema i tilfelle.

Er det noen andre alternativ enn å bruke flere varmeelementer (som på bildet over her)? Er det noen som har testet induksjonstopper med større kokesone kanskje?

På bryggedagen så surret jeg et pledd (kun bomull) rundt kjelen, samt at jeg hadde lokket delvis på under kokingen. Da holdt den greit 14 liter under fosskoking.

Jeg har 36literen fra Humlegården. Jeg har moddet den litt og satt inn et vannkokerelement på 2kW og det fosskoker så det holder. Slår på elementet når det er dekket av vørter (under skyllingen), og det tar ca 20min etter at skyllingen er ferdig før det fosskoker.

"Holder du koken?"
"Nai, jai har bare henda i lomma."

Dag skrev:
Jeg har 36literen fra Humlegården. Jeg har moddet den litt og satt inn et vannkokerelement på 2kW og det fosskoker så det holder. Slår på elementet når det er dekket av vørter (under skyllingen), og det tar ca 20min etter at skyllingen er ferdig før det fosskoker.

"Holder du koken?"
"Nai, jai har bare henda i lomma."

Ali, Ali - jai ar på kjokken...
Ja, og jai er i stua :)

Christer skrev:
Er det noen andre alternativ enn å bruke flere varmeelementer (som på bildet over her)? Er det noen som har testet induksjonstopper med større kokesone kanskje?

Jeg har 36-literen fra humle.se, og har brukt den i et halvt års tid nå på en 2000W Kervel kokeplate. Disse finner du på Elkjøp, Lefdal og dess like. Jeg bruker et gammel liggeunderlag som jeg surrer fast rundt gryta, og da bruker jeg i underkant av halvannen time på å koke opp 27-28 liter kaldt springvann.

Når vørteren koker, må jeg ha lokket litt på sida for at det ikke skal koke over. Fungerer helt fint for mitt bruk.

Tilbake
Topp