Utgjæring - sure flaskebomer på 3 brygg

Har et brygg stående nå so ble brygget for 3 uker siden. Planen er å flaske i morgen. Tre målinger ila uken her gir FG på 1.026

OG og FG i følge oppskrift er 1.074/1.021.
Mine tall er 1.072/1.026.

I det siste (3 siste brygg) har jeg hatt problemer med overkarbonering og flaske bomer som gikk av i sommer mens jeg var på ferie. Øl fra disse batchene er triste greier, bruser, skummer, virvler opp bunnfall og det meste spruter i vasken når jeg åpner opp forsiktig.

Så, 1.072/1.026, er det OK å flaske uten risiko for bomber?

Har de siste 15 bryggene brukt sukkerbiter til karbonering. Vurderer å prøve sukkerlake igjen for å kunne redusere sukker mengden noe pr. flaske.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Har et brygg stående nå so ble brygget for 3 uker siden. Planen er å flaske i morgen. Tre målinger ila uken her gir FG på 1.026

OG og FG i følge oppskrift er 1.074/1.021.
Mine tall er 1.072/1.026.

I det siste (3 siste brygg) har jeg hatt problemer med overkarbonering og flaske bomer som gikk av i sommer mens jeg var på ferie. Øl fra disse batchene er triste greier, bruser, skummer, virvler opp bunnfall og det meste spruter i vasken når jeg åpner opp forsiktig.

Så, 1.072/1.026, er det OK å flaske uten risiko for bomber?

Har de siste 15 bryggene brukt sukkerbiter til karbonering. Vurderer å prøve sukkerlake igjen for å kunne redusere sukker mengden noe pr. flaske.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Det der er nok en infeksjon som har satt seg fast i systemet ditt - eller den kan faktisk komme fra sukkerbitene, også. Ikke veldig sannsynlig at sukkerbitene har skylda, men det har forekommet.

Det er helt umulig å si om det er greit å flaske det ølet. Hvis gjæringa har stoppet opp fordi gjæren er sliten og ikke orker mer, kan noe skje over tid. Men hvis du er trygg på at du brukte nok sunn og frisk gjær, bør det være greit.

Jeg ville gått veldig grundig over alt utstyret på den kalde sida på jakt etter skader og skitt. Plukk fra hverandre det som kan plukkes fra hverandre, som kraner og tappestav, og sjekk gjæringskar for riper, og for belegg. Hvordan reingjør du dem? De tåler veldig lite av skrubbing, bruk bare en mjuk svamp. Stabler du dem i hverandre, får de fort riper, også.

Reingjør alt med et kraftig vaskemiddel, gjerne kaustisk soda - som du egentlig ikke skal bruke på plast, men som kan være nødvendig hvis det har fått bygge seg opp belegg. (Men vær forsiktig. Bruk hansker og briller!)
 
God morgen.

Jeg må jo innrømme at det kanskje har gått fort i svingene mtp rengjøring. Har tenkt at så lenge starsan har fått virke så dreper det det som er og det har fungert godt til nå.

Rutiner kald side: alt i pbw natten før bryggedag. Rask runde med starsan før bruk. Sånn 5 min ca.

Flasker. Pbw dagen før, starsan flaskevasker før bruk.

Korker. Starsan før bruk.

Gjæringskar. Bytter folk virkelig kar når det er litt riper i dem? Har noen kar, men bruker kun ett siden det sitter temp Probe i siden. Har vel brukt det på 15 brygg og vasket med oppvaskbørste..

Ang. Infeksjoner så tenkte jeg at det ville jeg se det i gjæringsbøtta og smake det på ølen?

NOK menge gjær? Kjører utelukkende ølsett med to pakker gjær. Er det ikke kok gjær i disse? Som regel så rehydreres dem. Av og til så har jeg glemt dette og da strør jeg bare gjær på toppen av karet..

Oksygen. Dette har jeg tenkt på. Kan det være nødvendig? I begynnelsen av bryggekarieren så ristet meg karet i 5 min, men det har jeg gått bort i fra.. Nå er det kun plaskin ved overføring av avkjølt mesk til gjæringskar.

Mtp at jeg ikke kommer lavt nok på FG, kan dette skyldes for høy mesketemp? Får ut stoffer som er vanskelige å gjære, men som begynner å gjære når de er på flaske?


Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Så lenge du bruker tørrgjær, er ikke oksygen - eller risting - nødvendig. Om du rehydrerer eller ikke, skal heller ikke være viktig. Men det kan komme litt an på hvilken produsent vi snakker om. Det er Fermentis og Lallemand som har gått ut med disse rådene. Jeg ville vært noe mer skeptisk om det er Mangrove Jacks du har brukt, som mange har dårlige erfaringer med. Og som regel vil to pakker tørrgjær være nok - men ikke til undergjæret øl.

Reingjøring:

Du sier ikke noe om hva du gjør med kraner og tappestav. Hvis du ikke plukker dem fra hverandre, har du garantert masse skit der. Jeg fikk et leit sjokk første gangen jeg gjorde dette.

Dette gjelder krana på kjelen din, også. Jeg plukker den ikke fra hverandre hver gang, sjøl om det sikkert er lurt, men jeg kjører noen runder med kokende vørter gjennom den mot slutten av kokinga. Det bør ta knekken på det meste.

Reingjøring må gjøres med en gang utstyret har vært brukt, før skiten får tørke fast. Mikroorganismer danner biofilm for å å beskytte seg og overleve, og den kan være fryktelig seig - og du ser det ikke nødvendigvis, heller. (Bli paranoid!)

Jeg ville vært forsiktig med den oppvaskbørsten. (Jeg har hatt infeksjon, og er paranoid!) Bruk ikke noe annet enn en mjuk svamp - for all del ikke en med skureflate på.

Plastbøttene blir slitt etter hvert, uansett hvor forsiktig du er. Jeg tør ikke si noe om hvor lenge de kan brukes, du må nesten se på dem. Er de ripete, er det bare å overføre dem til annet bruk; da kan du ikke gjære øl i dem lenger. Men jeg har noen nå som jeg i alle fall har gjæret 10-15 øl i, og de er fremdeles fine. (Men jeg er altså veldig forsiktig med dem.)

En infeksjon utvikler seg gjerne langsomt, og smaker heller ikke nødvendigvis så ille til å begynne med. Du kan rekke å drikke en del av ølet før det blir for galt - i alle fall inntil du har lært deg å gjenkjenne tegnene og smaken. Ser du at det stiger opp bobler fra bunnen som legger seg som en ring i halsen på flaska, veit du hva du har på gang.
 
Så lenge du bruker tørrgjær, er ikke oksygen - eller risting - nødvendig. Om du rehydrerer eller ikke, skal heller ikke være viktig. Men det kan komme litt an på hvilken produsent vi snakker om. Det er Fermentis og Lallemand som har gått ut med disse rådene.

Jøss, og her står jeg og rister som sentrifugen på vaskemaskinen på kjøkkenbenken 01.00 på natta, og det er ikke heeelt nødvendig? Kjerringa (samboeren) kom opp i morgenkåpen på lørdagen og gnålte i ett om å ikke lage så mye støy og dunking
 
Jeg ville vært forsiktig med den oppvaskbørsten. (Jeg har hatt infeksjon, og er paranoid!) Bruk ikke noe annet enn en mjuk svamp - for all del ikke en med skureflate på.

:( Jeg har brukt oppvaskbørste. Anbefaler du da å anskaffe nye gjæringsbøtter? Kjører en ekstra runde med kaustisk soda i kveld, før brygging i morgen.
 
:( Jeg har brukt oppvaskbørste. Anbefaler du da å anskaffe nye gjæringsbøtter? Kjører en ekstra runde med kaustisk soda i kveld, før brygging i morgen.

Nei, ikke uten videre. Ta en grundig inspeksjon. Jeg mener ikke å si at det må ha gått galt om en har brukt en oppvaskbørste. Men det aller tryggeste er å bare bruke en svamp. Og det er jo greit å gå for det aller tryggeste:).

Kaustisk soda skal en visst være forsiktig med; det er litt for kraftig for sarte overflater - også for glass, faktisk. Men jeg har brukt det i plastbøttene mine, og det ser ut til å ha gått bra. Jeg tror kanskje det kan brukes varsomt dersom du har fått en liten hinne i bøttene; du kan se det på om det er litt farge, og på måten vannet danner dråper/renner på plastoverflaten. Men prøv andre ting først, og for all del; ikke la det være lang kontakttid. (Og bruk briller og hansker!)
 
En runde med klor en gang i blandt kan være lurt.

Kan være et poeng. Da ville jeg brukt Charley Talleys klor/eddik-mix - men den er litt skummel. Helst bare utendørs.

Men så lenge bøttene er fine, er det lett å holde dem skikkelig reine - og da er det nesten overflødig å desinfisere. Skjønt jeg ville ikke drømme om å la være:p.

Har du fått riper som det har satt seg en infeksjon i, så hjelper vel ingenting, egentlig. Koking, kanskje? Men da ville jeg nok bytta kar.
 
Nå er jo enkle kjemiskeforbindelser i mye mindre skala enn mer komplekse organismer
så jeg ser ikke helt problemet med litt riper i lakken så lenge du tillater nok kontakttid
 
Nå er jo enkle kjemiskeforbindelser i mye mindre skala enn mer komplekse organismer
så jeg ser ikke helt problemet med litt riper i lakken så lenge du tillater nok kontakttid

Når mikroorganismene forskanser seg nedi riper, danner de gjerne biofilm, og blir egentlig utilgjengelige. Det er en grunn til at det rådes til å hive gamle bøtter.

Men jeg tror du kan ha bøttene ganske lenge om du steller dem forsiktig.
 
Hvis flaskebombene er sure, så er det jo en infeksjon. Hvordan tappes det ut av kokekjele? Er det via kran? Er denne kranen demontert og renset med jevne mellomrom? Å kjøre kokende vørter gjennom den og så skylle under "vask" hjelper ikke. Gamle slitne slanger?
 
Tilbake
Topp