Utregning av IBU i Beersmith

B

BjarneHB

Jeg har litt problemer med utregning av bitterhet i beersmith. Jeg brygger med en speidel og regner batch volum på 23l og programmet gir meg en bitterhet som stemmer bra med mine egene utregninger.
Så har jeg prøvd å sette opp 3 liter lost in trub and chiller, og et batch volum på 20l. Da regner beersmitt ut en lavere bitterhet, selv om pre boil volume og post boil volume fortsatt er det samme.

Jeg klarer ikke å fortå hvordan bitterheten blir redusert ved å tappe mindre av vørten i gjæringskaret, så lenge pre og postboil volumet er det samme. Bruker jeg 23l som batch volum beregner den gjær til 23l ,det blir feil. Bruker jeg 20l batch og 3l lost beregner den for lav ibu men riktig gjær mengde. :attevar:

du må hekte av for calculate boil volume automatic.
hvis ikke blir det feil på volumet før kok og etter kok. da vill IBU øke litt også, grunnet tynnere vørter gir høyere utbytte av humle.
ellers må du beregne volumene manuelt.

Takk for svar. Jeg har huket av for det. Men har ingen endring i koke volumet om jeg tapper 23 av 23 liter i gjæringskaret eller 20 av de 23 literne i gjæringskaret og lar 3 liter ligge igjen i kjelen. Men Bitterheten endrer seg i Beersmit. Jeg skjønner ingenting, det må være en bug i programmet. Men heretter kommer jeg til å regne bitterheten manuelt.

Man bør vel bruke preboil og postboil til beregning av bitterhet. Men det virker som Beersmith bruker Preboil og batch volume til utregning av bittehet. Noe som gir feil utregning når det er forskjell på postboil og batch volume.

Jeg har regnet litt, og det ser ut til at alle parametere blir feil i Beersmith om man setter noe i feltet lost in trub and chiller. Og om verdien er stor passerer effektiviteten 100%.

Har gransket det litt, og fant på forumet til Beersmith at versjon 1.4 regner feil på IBU når du bruker denne funksjonen. Kjøpte v2 og der er feilen rettet. :ilike:
Leste også at flere kan oppleve en liten endring i ibu på oppskriftene sine på grunn av dette.

Tilbake
Topp