Utsatt brygging - oppbevaring av gjær fra starter

Esp1

Norbrygg-medlem
Min bryggepartner har blitt syk, og kveldens brygging må utsettes til slutten av neste uke. I kjøleskapet står en kolbe med starter. Jeg tenkte å redde gjæren fra starteren ved å helle den over på norgesglass med sterilt vann på toppen og sette den i kjøleskap en ukes tid. 

Er det forsvarlig å pitche denne gjæren rett fra glasset neste uke, eller bør den gjennom en ny starter-prosess? Eller er det tryggest å kjøpe et nytt rør og lage en helt ny starter i neste uke?
 
Hei!

Har selv latt den stå en uke uten at det har ødelagt noe,men det vil vel være litt gjær som dør etterhvert som tiden går. Jeg ville satse på at det går bra. Jeg ville bare latt den stå sånn den står uten å forstyrre den med dekantering ol, før selve bryggedagen.


Kenneth
 
Takk for svar, folkens! Da lar jeg starteren stå urørt i kjøleskapet til neste uke.
 
Samme her. Har fungert fint så langt om starter har stått en uke i kjøleskap. Men jeg pleier alltid å friske opp starteren med fersk vørter på selve bryggedagen.
 
Hansemann skrev:
Samme her. Har fungert fint så langt om starter har stått en uke i kjøleskap. Men jeg pleier alltid å friske opp starteren med fersk vørter på selve bryggedagen.

Dekanterer du og heller på fersk vørter, Hansemann?
 
Hansemann skrev:
Samme her. Har fungert fint så langt om starter har stått en uke i kjøleskap. Men jeg pleier alltid å friske opp starteren med fersk vørter på selve bryggedagen.

Et lite spørsmål, vil ikke det være unødvendig da du like så greit skal pitche gjæren i en ny større mengde vørter?
 
Ideen er vel å vekke gjæren fra dvalen ved å tilføre ny næring slik at den er pigg og klar når den pitches.
 
Pleier å dekantere før ny vørter blandes i. Blir litt mye å tilsette dobbel starter volum syns jeg. Og da får jeg samtidig helt av mesteparten av den oksiderte gamle guffa.
 
Som jeg har forstått det, så dekanterer du ut den gamle vørteren, så heller du i ny vørter.
Men, vil det ha noe effekt da du gjør det f.eks samme bryggedag?

Spørr litt av nysgjerrighet da jeg kunne tenke meg å lage f.eks en starter på mandagen, og enten brygge på fredag, lørdag eller søndag. f.eks..
Vil det ha noe hensikt å bruke enda mer DME bare for noen timer?
 
Tror ikke du skal overdrive mengden DME i starteren. Gjæren kan få for mye av det gode også. Så en helt vanlig starter holder lenge.
Slik bryggedagen min forløper, så dekanterer jeg den gamle starteren om morgenen,og sørger for at den får en tilnærmet romtemperatur. Så tilsetter jeg ny vørter og rister som jeg skulle fått betalt. Starteren blir dermed plassert i gjæringsrommet slik at den holder samme temp som den skal jobbe under på kvelden.
På denne måten så vekkes gjæren opp og blir ganske aktiv når den skal brukes. Samtidig som starteren ikke er særlig oksidert. Dette har ihvertfall fungert flott for mine brygg. Men alle har jo sin egen metode.
 
Hehe! Det er det som er det hyggelige med forumet. Noen ganger trenger man hjelp, mens andre ganger er det kjekt å kunne bidra selv. Lykke til med starteren!
 
Tilbake
Topp