Utstyr (BB, Speidel?) til utvikling av gårdsbryggeri

Samboeren jeg har et lite småbruk med noen små jordlapper. Hvis vi skal tjene noe på drift her, blir det gjennom flere små virksomheter, og helst gjennom foredling, ikke direkte produksjon av råvarer for salg. Én av tingene vi har lyst til å ta litt videre, er ølbrygging. Tidligere har vi satt en del ekstraktbrygg, men har nå tenkt å gå til innkjøp av utstyr for å kunne (videre-)utvikle oppskrifter for kommersiell (lavskala-)produksjon. Det er naturlig å gå vekk fra ekstraktbrygg. Hvis teste- og eksperimenteringsfasen går greit, så ender vi opp med et lite gårdsbryggeri eller mikrobryggeri som levert av brygging.no, men fram til det er vi litt i tvil om hvilken alt-i-ett-løsning for mesking og koking som gjelder, og ev. hvilket gjæringsutstyr vi skal komplettere oppsettet med.

Vi har sett både på BB60 og Speidel 50l som greie utgangspunkt, men synes nok prisen for sistnevnte er i overkant. Noen her ser også ut til å mene at BB60 gir en nærmere kontroll med bryggeprosessen, og kanskje vi ved å kjøpe den, får råd til bedre løsninger for selve gjæreprosessen, som er vel så viktig?

Har noen tanker og erfaringer som kan hjelpe oss å få til et greit oppsett? Vil ikke bruke alt for mye tid på oppgraderinger og Reodor Felgen-løsninger, men noen tilpasninger må vi selvfølgelig regne med.
 
Jeg er ingen ekspert, så du får ta mine innspill med en klype salt. Har 7 brygg på BB60, men ingen på Speidel.

En av de tingene jeg synes er vanskeligst med BB60 er temperaturkontroll under mesking. Merkingen på termostathjulet er ikke helt nøyaktig, så når temperaturen skal heves (i hele mesken) blir det veldig manuelt, mye sirkulering for hånd og det er lett å bomme på temperaturen. Mulig dette blir bedre når jeg får pumpen jeg har bestillt, men foreløpig har jeg innsett at mesking i flere steg er vanskelig. I alle fall dersom det skal gjentas med samme resultat hver gang.

Såvidt jeg har skjønt har Speidelen innebygget sirkulering og mulighet til å programmere stegene i meskingen. Virker som at det er lettere å ha kontroll på bryggeprosessen der.
 
Videre salg av speidel er no noke ein kan ta med når det kjem til pris. Har aldrig brukt speidel ,men slik eg forstår det er det ei maskine som er lett å bruke og det er lett å få repiterende resultat.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Takk for innspill.
Så langt:
- noe upresis temperaturkontroll på BB. Det er selvfølgelig et minus når en vil få reprodusert et godt resultat, men kanskje noe en da gjerne mekker til med pumpe e.l.?
- bb150 ser jo veldig kjekk ut, men da bør en vel ha noe annet utstyr for å lage mindre prøvebatcher? Såvidt jeg skjønner, er 100l minimum på disse?
- godt poeng med videresalg på Speidel. Ser ut til at disse er av en slik kvalitet at de holder noen år, og dermed også kan videreselges når vi ev. har tatt steget videre.
 
Om det berre er for utvikling og test vil vel ein Speidel 20L vera stor nok? Og også lettomsetteleg. Og rimelegare enn 50L. Og kanskje også grei å ha vidare om ein f.eks. skal laga prøvebrygg.

Når du tenkjer 50L/60L så tenkjer du vel ein begynnande produksjon og det spørs om du får nok produksjonskapasitet med ein slik størrelse - eg vil tru det er litt smått - det tar jo si tid å laga øl og om du berre kan laga 50 liter på 5 timar + omstikking og flaskeprosess - så blir det ikkje særleg mykje att i inntekt for innsatsen og du finn vel fort ut at du må opp i 200L eller meir for å få litt sus over småskala-produksjon.

Det viktigaste vil vel truleg vera å gå igong med papirmølla som sikkert tar eit år eller meir før du får sjanse til å tena ei krone på ølet du evt. lagar.
 
Enig med siste taler. Med 50 liter speidel regner jeg med minimum 10 timer per brygg. Dette inkluderer innkjøp/planlegging, kverning, brygging, vasking, flasking og etiketter. Ting tar tid. Skal du selge må du nok opp i minimum 200 liter. 20L Speidel er en fin start. Liker du speidel kan du gå for 200 eller 500 liter versjonen når du har tillatelsene på plass.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Da spørs det om vi ikke får se på 20l Speidel, da. Virker jo som det reneste oppsettet, som gjør at vi også kan holde utprøving på kjøkkenet og (til en viss grad) kan gjøre andre ting mens bryggeprosessen pågår.

Jeg tenkte opprinnelig på BB60 fordi den av mange så ut til å være anbefalt framfor BB30, og at en likevel kunne bruke den til 20l-batcher.
 
Hvis budsjettet er stramt ville jeg heller gått for BB30 el 60 og investert i god gjæringskontroll og oksygenutstyr. Det er mye viktigere enn selve "vørterutstyret" :)
 
Som speidel eier kan jeg tipse deg om fordelene og ulempene med den.

Fordeler:
Programerbar med innmeskings temp og 5 mulige meskingsteg, samt 3 humle tider.
Enkel å bruke.
Rims type oppvarming og sirkulasjon, som gir dønn stabil temp kontroll.

Ulemper.
Vørteren er krystallklar ved meskeslutt. Men maltsengen kolapser når en hever maltrøret og skyller noe som medfører uklar vørter. Her sliter jeg litt med speidelen. Med protein rast, protafloc, brewers clarex og cold crash får jeg alikevell klar vørter. Alle kompakt bryggesyster som bruker maltrør har dette problemet. 3 kjelers bryggerier klarer dette mye bedre.

Alle kompakt brygerier mangler løsning for skyllevann. Dette må du varme med noe annet utstyr. Et 3kjelers brygeri med egen herms/rims kilde så har du løsning for skyllevann. Jeg bruker selv en 13/36 liters gryte med gass brenner for skyllevan. Noe som er et herk pga null temp kontroll.


Litt annet du må tenke på er kostnad. Brygeri har sin fortjeneste via volum. Du må ha stål kontroll på kostnadd her, noe vi hobby bryggere kan hoppe over. Ville hørt med Bryggerhuset Veholt og John Halvor Fjeld. Han har et gårds brygeri og vil sikkert kunne tipse deg om mye vi hobby duder ikke har peil på.

Frode.
 
Som speidel eier kan jeg tipse deg om fordelene og ulempene med den.
.... Men maltsengen kolapser når en hever maltrøret og skyller noe som medfører uklar vørter.
Frode.

Ikkje for å ta temaet i denne tråden altfor mykje ut på viddene men du seier at maltsenga kollapsar. Det heng vel kanskje samans med at Speidel pumpe oppover og ikkje nedover ?

Blir den uklar straks du løfter den opp eller er det først når du begynner å skylla?
 
Ikkje for å ta temaet i denne tråden altfor mykje ut på viddene men du seier at maltsenga kollapsar. Det heng vel kanskje samans med at Speidel pumpe oppover og ikkje nedover ?

Blir den uklar straks du løfter den opp eller er det først når du begynner å skylla?
Trur ikkje at uklar vørter frå speidel gjer at det vert dårleg øl. Har smakt mykje godt øl frå speidel. PF 2013 var speidel øl

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Er det mye pes å få moddet BB30 eller BB60 til bedre temperaturkontroll (sirkulasjonspumpe som er tingen da?)? Er lang leveringstid på Speidel 20L nå ser det ut til, og vil gjerne sette noen brygg før hjul :)
 
Ikkje for å ta temaet i denne tråden altfor mykje ut på viddene men du seier at maltsenga kollapsar. Det heng vel kanskje samans med at Speidel pumpe oppover og ikkje nedover ?

Blir den uklar straks du løfter den opp eller er det først når du begynner å skylla?

Synes ikke dette er en avsporing. Veldig interessant for en som lurer på forskjellige oppsett :)
 
Ikkje for å ta temaet i denne tråden altfor mykje ut på viddene men du seier at maltsenga kollapsar. Det heng vel kanskje samans med at Speidel pumpe oppover og ikkje nedover ?

Blir den uklar straks du løfter den opp eller er det først når du begynner å skylla?

Blir først når jeg skyller tror jeg, litt vanskelig å se. Har ikke forsøkt å la malt røret renne fra seg for så å fjerne det uten å ha skylt så kan ikke si med sikkerhet. Blir egentlig på samme måte som biab som jeg brygget med før, samme issue der med uklar vørter etter mesking. Har ikke testet andre kompakt bryggerier, så det er vanskelig å sammenligne med de. Så vidt jeg vet så er det ingen kompakt bryggerier som kommer med løsning for skyllevann. En er avhengig av noe annet utstyr for å varme skyllevannet og for å holde dette på konstant temperatur.

Om det har med at Speidelen pumper opp gjennom mesken har jeg ingen formening om.

Men for all del, en får jo klart øl for det. Proteinrast, Protafloc, whirlpool (manuelt da) og la ferdigkokt vørter stå rolig en time før en tapper hjelper jo veldig. Bruker også et humlefilter som jeg har i gjæringsbøtten som siler ut mye trub.
 
Trur ikkje at uklar vørter frå speidel gjer at det vert dårleg øl. Har smakt mykje godt øl frå speidel. PF 2013 var speidel øl

frå min HTC "smart-tellefon "
Er ikke uklar vørter heller, er jo før kok det er snakk om:)
Er det mye pes å få moddet BB30 eller BB60 til bedre temperaturkontroll (sirkulasjonspumpe som er tingen da?)? Er lang leveringstid på Speidel 20L nå ser det ut til, og vil gjerne sette noen brygg før hjul :)
Leveringstid på Speidel kommer jo an på hvor du kjøper fra. Kjøper du på Petitt får du levert fra fabrikk. Kjøper du fra Bryggselv har de den i butikken/lager.
 
Ja, jeg så at Bryggselv har 20l-eren inne. Så må man vel i tillegg ha kjøler ved kjøp av Speidel, så det blir over 15.000 for 20l også. Får grunne litt på det. En får jo 2xBB60 til samme pris (eller 2xBB30 til halve prisen). Kanskje ikke en dum løsning det heller?
 
Strengt tatt så kan du også kjøpa deg ein rustfri kjele til 1600 kroner (36 liter) , 1 stk meskepose (100 kr?) og satsa på BIAB-brygging. Og så må du ha eit termometer for å sjekka temperatur og ein hevert for å tappa vørter. Alu.kjele er det også mange som brukar - den får du sikkert rimelegare. (eg reknar med du kanskje har ei god kokeplate på komfyren med f.eks. 2500-3000 watt).
 
Ja, jeg så at Bryggselv har 20l-eren inne. Så må man vel i tillegg ha kjøler ved kjøp av Speidel, så det blir over 15.000 for 20l også. Får grunne litt på det. En får jo 2xBB60 til samme pris (eller 2xBB30 til halve prisen). Kanskje ikke en dum løsning det heller?
60 liter batcher for gårdsbryggeri? Skal du drive kommersielt så må du nok opp i batch størrelse.

Staten tar 25 kr per 0,5l flaske i avgifter har jeg hørt. Råvare utgifter for min Speidel 20 er 400-450 for en batch. Med gjenbruk av gjærkultur så kan vel få ned prisen til 300-350. Knuser en selv og kjøper malt i store partier kan en vel barbere vekk en en 50 lapp til?. Jeg får ca 44 flasker på en batch, når jeg bruker egne oppskrifter optimalisert for Speidelen. Så da blir råvarekosten i beste fall 250 til 300 / 44 = 5,5 til 7 ish kr flasken. Så bare kosten din bli 25 + (5,5 til 7) +(3 til 5 ish kr for selve flasken) + øl label kost + strøm + avskriving av utstyr + rengjøringsmidler m. star san++.
Så vi snakker per flaske 32 til 40 kr + strøm for flasken + avskriving av utstyr.

Hva får du solgt en flaske for til polet/butikken? Butikk prisen for en type nøgene ø blond er ca 55 kr??, så i beste fall 45 kr per flaske i inntekt???
For en 60 liter vil du få ca 90 flasker per batch. Tar en bestefall tallene så blir det kost på 30 * 90 = 2700. Inntekt i beste fall på 45 * 90 = 4050.
Så i beste fall står igjen med 1300 ish for en 60 liters batch. Fullstendig bryggetid inklusiv tapping er 10 timer, som gir deg 130 kr timen - skatt.
Er vell noe moms inni her også som ikke akkurat tallene penere. Nå er nå ikke disse tallene skrevet i runer som ikke kan endres, men du må finne ut hva du kan akseptere av tall.

Jeg ville, som jeg skrev tidligere, tatt kontakt med Nøgene Ø, 7 Fjell og andre bryggerier. Spørre hva de klarer å få ca kost per batch, størrelse per batch og inntekt per flaske.
Du må finne ut hva som er minimums batch størrelse du kan leve av. Så finne egnet utstyr ut i fra det.

Frode
 
50 speidel får dere solgt med ikke al
60 liter batcher for gårdsbryggeri? Skal du drive kommersielt så må du nok opp i batch størrelse.
Du må finne ut hva som er minimums batch størrelse du kan leve av. Så finne egnet utstyr ut i fra det.

Frode

Tror det var snakk om å prøve/lære seg å brygge øl her, da TS og samboer hitill kun har sett på ekstraktbrgging. Økonomisk og komersielt tror jeg for å være ærlig, det koster mer enn det smaker å gå for gårdsbryggeri, spesielt om det ikke er spesielt drevne bryggere som står bak.

Jeg rent personlig ville gått for speidel, om ikke annet kan dere drikke god, hjemmelaget øl mens dere vurdere også andre små virksomheter. Jeg skal aldri si aldri, men se om dere får ølbrygging til å bli lidenskapelig hobby først, så dere har lys i tunellen i de endeløse haugene dere må stange huet gjennom for å komme i mål (ingen praktisk erfaring selv altså, men byråkratiet kan ta livsgnisten fra en, det ser jeg jo i andre aspekter som nok er langt lettere å få til enn tillatelse til å selge øl)
 
Tilbake
Topp