Bygde meg et knall HERMS-bryggeri i fjor sommer, men siden jeg skal flytte i leilighet (med madamen) må nok dette bryggeriet finne et nytt hjem. Så får jeg heller sette i gang med BIAB. Innså at dette bryggeriet blir altfor stort for meg, og jeg har lyst til å eksprimentere litt mer med forskjellige typer øl istedetfor å drikke samme ølet et halvt år.
Har kun hatt to brygg med det, men det blir såpass mye av gangen(50-100++l) og det er jo grenser for hva man kan drikke opp!
Det er go gammal varmtvannsbereder-mekk, splittet en 300- liters tank i to deler: en mindre del (ca. 2/5) til meskekar og resten til et kokekar.
Fikk også tak i en mindre VVB til HLT. Alle disse har sveiset rustfrie gjennomføringer og kraner. Meskekaret er isolert med isolasjon fra jeg kvesta berederen fulgt opp med et liggeunderlag og gaffa for å gjemme det verste. Utenpå der er det jekkestropper som holder alt på plass. Detta holder på varmen! Eneste den trenger er et nytt lokk.
March pump 809 PL/HS-C 230V (er montert på SSR idag som følger med)
Kjølespiral med gardenatilkobling:
10mm(litt usikker på om det er 12 eller 10mm)
diameter 30cm
19 runder
ca 20m
to 50 liters gjæringsbøtter fra FK med montert kran
har også to vinballonger(20&10liter)
Vannkoker med varmeveksler
Gassbluss med justerbar regulator fra TOOLS(0.5-2bar). Ikke helt sikker på hvor mange kW, men Koker lett opp 50 liter på kun kort tid! har ikke prøvd mer enn det.
Fryser av gammel(tung) type.
STC-1000 temperatur kontroller, ikke montert
Aner ikke helt hva dette er verdt, så litt vanskelig for meg å sette en minstepris. Jeg ser for meg at dette er et godt kjøpt for 6000,- men kom gjerne med bud på hele settet eller deler av det. All løvetannen fåes også med ved hurtig avgjørelse! Må hentes i Kongsberg, kan evt. kjøre til Oslo ved avtale.
Har kun hatt to brygg med det, men det blir såpass mye av gangen(50-100++l) og det er jo grenser for hva man kan drikke opp!
Det er go gammal varmtvannsbereder-mekk, splittet en 300- liters tank i to deler: en mindre del (ca. 2/5) til meskekar og resten til et kokekar.
Fikk også tak i en mindre VVB til HLT. Alle disse har sveiset rustfrie gjennomføringer og kraner. Meskekaret er isolert med isolasjon fra jeg kvesta berederen fulgt opp med et liggeunderlag og gaffa for å gjemme det verste. Utenpå der er det jekkestropper som holder alt på plass. Detta holder på varmen! Eneste den trenger er et nytt lokk.
March pump 809 PL/HS-C 230V (er montert på SSR idag som følger med)
Kjølespiral med gardenatilkobling:
10mm(litt usikker på om det er 12 eller 10mm)
diameter 30cm
19 runder
ca 20m
to 50 liters gjæringsbøtter fra FK med montert kran
har også to vinballonger(20&10liter)
Vannkoker med varmeveksler
Gassbluss med justerbar regulator fra TOOLS(0.5-2bar). Ikke helt sikker på hvor mange kW, men Koker lett opp 50 liter på kun kort tid! har ikke prøvd mer enn det.
Fryser av gammel(tung) type.
STC-1000 temperatur kontroller, ikke montert
Aner ikke helt hva dette er verdt, så litt vanskelig for meg å sette en minstepris. Jeg ser for meg at dette er et godt kjøpt for 6000,- men kom gjerne med bud på hele settet eller deler av det. All løvetannen fåes også med ved hurtig avgjørelse! Må hentes i Kongsberg, kan evt. kjøre til Oslo ved avtale.