Hallstein
Norbrygg-medlem
Hei !
Det har seg slik at jeg har 5000 kroner jeg skal kjøpe bryggeutstyr for. Jeg er student, og grunnen til akkurat dette beløpet er den at jeg har solgt noe småtteri fra min andre hobby (Gitar og Musikk) for å klare å kjøpe meg litt skikkelig bryggeutstyr. Fram til nå har jeg brygget BIAB med en gammel aluminiumskjel jeg har lånt av skolen min. Jeg slutter nå i Mai på denne skolen, og må da ha litt eget utstyr, samt at jeg kunne tenkt meg å økt effektiviteten (den har vært på 60-65% så langt)
Jeg bor i Nord-Trøndelag, om det er av betydning (med tanke på frakt og slikt)
Det kan også være greit å vite hva jeg har fra før:
Litt star-san (snart tomt)
Meskepose
Maltmølle (Barley Crusher)
Utstyret som fulgte med Coopers startsett (gjæringstank, hydrometer o.l)
En gammal korkemaskin som spiser flaskehalser (på 24 flasker ødelegger jeg minst 3)
Stekeovn med kjeramisk topp (hyttekjeler kan bli ett problem etter hvert som kjelen blir brukt, kan jeg se for meg)
Jeg har forsøkt å lage en aldri så liten liste over ting jeg MÅ ha, og ting som kan være greit å kjøpe. (Jeg går utifra prisene til Bryggselv)
MÅ
9,4 DL Starsan - 199,-
PBW 450 Gram - 119,-
Håndkorker bordmodell - 369,-
Meskerører - 29,-
10mm Silikonslange 1,5m - 112,5,-
Termometer Strips til gjæringskar - 49,-
Total for dette småtteriet : 877,50 Minus frakt
Må/Kan (Må i bold)
Kjøler, bygger selv med deler fra Biltema
- 5 meter 10mm isolerte kobberrør - 349
- Diverse koblinger - ca. 100-150,-
34L/51L Meskekar (Igloo) - 590/698
- Diverse kobber og koblinger til manifold + kran - 300-400?...
Kjele 36L/50L Med kran - 1860,-/2295,-
30 Liters gjæringskar med lås og kran - 449,-
Totalt for dette : 3648-4341 - Alt etter hva jeg bestemmer meg for å kjøpe
Og da har jeg ingen penger igjen å handle råvarer til brygg med, samt at jeg ikke har regnet med frakt, noe som garantert blir dyrt her!...
- Om jeg går for meskekar, MÅ jeg ha ekstra gjæringskar for å midlertidig ha vørteren i, mens jeg varmer opp skyllevann i kjelen.
- Om jeg fortsatt skal brygge BIAB vil jeg fortsatt plages med mye trub og dårlig utbytte...
Noen som har noen gode råd, eller forslag til hvor jeg eventuelt kan spare noe penger her?
Det har seg slik at jeg har 5000 kroner jeg skal kjøpe bryggeutstyr for. Jeg er student, og grunnen til akkurat dette beløpet er den at jeg har solgt noe småtteri fra min andre hobby (Gitar og Musikk) for å klare å kjøpe meg litt skikkelig bryggeutstyr. Fram til nå har jeg brygget BIAB med en gammel aluminiumskjel jeg har lånt av skolen min. Jeg slutter nå i Mai på denne skolen, og må da ha litt eget utstyr, samt at jeg kunne tenkt meg å økt effektiviteten (den har vært på 60-65% så langt)
Jeg bor i Nord-Trøndelag, om det er av betydning (med tanke på frakt og slikt)
Det kan også være greit å vite hva jeg har fra før:
Litt star-san (snart tomt)
Meskepose
Maltmølle (Barley Crusher)
Utstyret som fulgte med Coopers startsett (gjæringstank, hydrometer o.l)
En gammal korkemaskin som spiser flaskehalser (på 24 flasker ødelegger jeg minst 3)
Stekeovn med kjeramisk topp (hyttekjeler kan bli ett problem etter hvert som kjelen blir brukt, kan jeg se for meg)
Jeg har forsøkt å lage en aldri så liten liste over ting jeg MÅ ha, og ting som kan være greit å kjøpe. (Jeg går utifra prisene til Bryggselv)
MÅ
9,4 DL Starsan - 199,-
PBW 450 Gram - 119,-
Håndkorker bordmodell - 369,-
Meskerører - 29,-
10mm Silikonslange 1,5m - 112,5,-
Termometer Strips til gjæringskar - 49,-
Total for dette småtteriet : 877,50 Minus frakt
Må/Kan (Må i bold)
Kjøler, bygger selv med deler fra Biltema
- 5 meter 10mm isolerte kobberrør - 349
- Diverse koblinger - ca. 100-150,-
34L/51L Meskekar (Igloo) - 590/698
- Diverse kobber og koblinger til manifold + kran - 300-400?...
Kjele 36L/50L Med kran - 1860,-/2295,-
30 Liters gjæringskar med lås og kran - 449,-
Totalt for dette : 3648-4341 - Alt etter hva jeg bestemmer meg for å kjøpe
Og da har jeg ingen penger igjen å handle råvarer til brygg med, samt at jeg ikke har regnet med frakt, noe som garantert blir dyrt her!...
- Om jeg går for meskekar, MÅ jeg ha ekstra gjæringskar for å midlertidig ha vørteren i, mens jeg varmer opp skyllevann i kjelen.
- Om jeg fortsatt skal brygge BIAB vil jeg fortsatt plages med mye trub og dårlig utbytte...
Noen som har noen gode råd, eller forslag til hvor jeg eventuelt kan spare noe penger her?