Utvanning av øl

Gjæringskaret mitt er på 60 liter, og normalt brygger jeg 50 liter øl av gangen. Hvis OG har blitt i høyeste laget, er det da mulig å redusere alkoholmengden i ølet ved å tilsette avkjølt kokt vann sammen med tørrhumle etter stormgjæring (vil ikke tilsette vannet før stormgjæring av naturlige årsaker), eller blir kvaliteten på ølet dårligere?

Går det også an å tilsette vann samtidig med at ølet tappes på fat, eller vil FG da bli ubehagelig lav?

Vennlig hilsen
Eyvind

Eyvind skrev:
vil ikke tilsette vannet før stormgjæring av naturlige årsaker

forklar?

Du kan vanne ut med 15% uten problemer men jeg foretrekker å gjøre det rett etter pitching (eller før dersom det senker temperaturen for mye) og rett fra springen. Du tilfører en mengde ekstra oksygen også ved å gjøre det på denne måte.

Med 50 liter i karet i utgangspunktet vil jeg vente til etter den heftigste gjæringen i 60-literskaret, da det ellers fort blir mye søl på badet...

Oksygenering rett fra springen virker ellers som en god idé, infeksjonsrisikoen er kanskje mindre enn jeg hadde tenkt?

Eyvind skrev:
Oksygenering rett fra springen virker ellers som en god idé, infeksjonsrisikoen er kanskje mindre enn jeg hadde tenkt?

Infeksjonsrisikoen er liten. Det kan være en fordel å ta en titt på armaturen og sjekke at du ikke tapper gjennom en skitten sil, for eksempel. Husk at det kan komme støv i det kokte vannet mens du kjøler ned og håndterer det, slik at det heller ikke er noen 100% garanti mot infeksjon.

Tilbake
Topp