1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Utvidelse av vann ved høy temperatur.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av -Tormod-, 30 Apr 2019.

1. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvor mye "krymper" vørteren når man kjøler ned? Eksempel: du har vørter opp til 30l merket før du starter nedkjøling etter kok. Hvor mange liter har du på 20 grader? Hva er formelen/tommelfinger-reglen? Eller aller helst svaret :)

2. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

4%

30l x 0,96 = 28,8l

Finn Berger liker dette.
  3. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Moderator

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

ca 4%.

Finn Berger og -Tormod- liker dette.
  5. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takker. Google er din venn, men akk så enkelt det bare er å spørre noen ganger.

JAMBO picobryggeri liker dette.
  6. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Moderator

Problemet med slike spørsmål er ofte hvor nøyaktig de skal besvares. 4 % fra kok til gjæringstemperatur er som andre skriver en godt nok å bruke, og er vel det Palmer bruker i sine vannberegninger i HTB. Tetthenten av vann øker ved lavere tempratur, men bare frem til 4'C. Deretter øker den noe.

Fra 100 til 9'C (lager gjæring) er det ca 4,3 %, mens det ned til 18 er 4.2'C.

Men for å svare:
    30 liter @ 100 = 28.76 l @ 20'C - altså som Petter sa med langt færre ord :)

-Tormod- og PetterL liker dette.
  7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Litt på sida, men vel beslektet: Her er en kalkulator til å beregne temperatur når du blander to eller flere volum vann med ulik temperatur. Kan være kjekk noen ganger.

Online Conversion - Mixing Water

Del denne siden