utvidelse

Roar A

Norbrygg-medlem
Hallo!
Har brygget på  villa bryggeriet i  ett og et halvt år og er meget fornøyd, men ønsker å utvide for å få større batcher.
Har tenkt på den største kjøleboksen på markedet samt en 98l kjele til å koke i.
Har bestilt pumpe for resirkulering. Noen som har tips om hvordan man lager "overrislingsanlegget" i toppen av boksen?
Kunne også tenkt meg "falskbunn" i boksen. Noen som vet om noen som selger slikt på mål?
Som varmeveksler under resirkuleringen tenkte jeg å bruke en spiral a la kjølespiral i en el. kjele som holder ønsket temp.

Håper det er noen som kan veilede meg litt her, er litt usikker og det er dumt å gjøre nybegynner feil!
Roar
 
Dette høres ut som en god løsning.

Falsk bunn kjøpes som regel i 1x2 m "flak", så det lønner seg å gå sammen med noen. Vi skal ha en bit med diameter ca 50 cm snart, så da kan vi evnt slå oss sammen.

Overrislingsanlegg: Vi har en 89 liters kjøleboks og har bare montert et rektangel med kobberrørt med hull i i lokket. Hele manifolden henger bare i gjennomføringen  (biltema) som går gjennom midten av lokket. På oversiden er det en gardenakobling. Enkelt og greit. :)
 
Jeg ville ha tatt en titt på den blichmann 75L kjelen. Prisen på den kjelen er litt høyere en hva man kan få til om man lager en mesketank selv. Men det blir ikke så veldig mye dyrere. Og da får man en glimrende meskekjele med en glimrende falsk bunn.

Bruker en blichmann som meskekjele selv. Og er strålende fornøyd med det.
Kjøper man i tilleg en av de gjenomføringene i fra bryggmaker og en kuleventil en av de 90 graders albuene og en 1/2" nippel sammens med en 40ish cm  1/2" slangestump så har man alt man trenger for at den kjelen er klar for sirkulasjon av mesken og til skylling. Eventuelt blichmann sin egen autosparge.
 
Er det falsk bunn til de større kjelene fra blichmann også?
Og lager du en manifoil som bare"ligger" på toppen av kjelen, eller fester du den til lokket på noen måte?
 
Tilbake
Topp