Vakum i gjæringstanken under coldcrash ...

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

Vi opplevde at litt vannet som blowoff-tuben gikk ned i sannsynligvis var sugd opp og ned i gjæringstanken under coldcrash. Temperaturen ble senket fra 17 til 2 grader og jeg antar at ølet tar mindre plass når det er kaldt og at det har skapt et undertrykk i gjæringstanken, som så har sugd vannet opp.

Noen som har opplevd dette og kan gi råd om hvordan unngå det?

Kan jo selvfølgelig ta slangen ut av vannet når coldcrash starter, men da er det jo fritt fram for oksygen?
 
fyll denne med co2 og koble den til ved coldcrach,gjerne co2 fra gjæringen..
http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Kjokken-og-vann/Vannkanne-med-kran-2000022025/
Smart! Litt risikofylt å fylle den med co2 fra gjæringen, kanskje? Vanskelig å følge med på når den er full ... :) Men altså, fylle denne med co2 og koble blowoff-tuben til denne når coldcrash starter, slik at vakumet i gjæringstanken bare vil suge til seg co2, om jeg forstår deg rett?
 
Hva med å ha en litt tykkere slange som gir mer volum i slangen. Er volumet i den delen mellom 'øvre knekkpunkt' og 'bollen med vann' mindre enn volum vann, kan denne aldri klare å suge vann over 'knekkpunktet'. I det den suger luft vil vannet renne tilbake. Dette blir omtrent som en hevet som suger luft og stopper opp. Litt luft kan komme inn, men ganske lite tror jeg.
Det kan jo regnes på hvor mye luft som teoretisk kan komme inn om man vil. Det er en ganske enkel likevektsberegning, med noe usikkerhet basert på hvor fort CO2-en løser seg i øllet ved ny temperatur.
 
Som Øyvind sier kan man gjøre så den trekker luft før den får dratt vannet helt inn, og da renner vannet ned igjen. Trikset er å ikke bruke for mye vann uansett om det er blow-off eller gjær/vannlås.

[edit] dette hindrer ikke oksygen å komme inn selvfølgelig, da må man bli mer kreativ som TazzaT er inne på
 
Min løsning, litt vanskelig å forklare men prøver.
Slangen fra gjæringskaret går inn på toppen av en 1 liters flaske. I samme flaske er det montert et stigerør helt til bunn, dette røret går via slange videre til vann( star san)tanken.

Poenget er at ved coldcrash må undertrykket fylle hele litersflaska med vann før det går videre til ølet, det skjer ikke;)
 
Blir det sugd luft via en kran som har f.eks 20L vørter som står og presser og vil ut av den, i f.eks 30L dunk. Det spørs jo på hvor stort vakuumet er? Dessuten så kan man tette igjen litt før vørteren har gasset seg ferdig, slik at du får litt buffer Jeg gjør dette og det funker helt greit egentlig. Har jo ikke målt noe som helst men. Jeg har som regel overtrykk i dunken etter endt CC.
 
Hva med å ha en litt tykkere slange som gir mer volum i slangen. Er volumet i den delen mellom 'øvre knekkpunkt' og 'bollen med vann' mindre enn volum vann, kan denne aldri klare å suge vann over 'knekkpunktet'. I det den suger luft vil vannet renne tilbake. Dette blir omtrent som en hevet som suger luft og stopper opp. Litt luft kan komme inn, men ganske lite tror jeg.
Det kan jo regnes på hvor mye luft som teoretisk kan komme inn om man vil. Det er en ganske enkel likevektsberegning, med noe usikkerhet basert på hvor fort CO2-en løser seg i øllet ved ny temperatur.
Det gir mening! Bruke en slange med et samlet volum som er større enn det vørteren krymper under kjøling. Da kan ikke annet enn co2 bli dradd inn i ranken vel?
 
Dere må huske på at det ved en likevekt mellom vørter og 100% CO2 ved 17 grader før CC. Kjøler man så ned vørteren til 2 grader vil tre fenomen inntreffe:
1) vørteren krymper - termisk ekspansjonskoeffisient til vann gir ett OK svar på hvor mye
2) CO2en krymper - ideel gass lov gir svaret
3) vørteren blir "undermettet" med CO2 (pga løselighet til CO2 i vørter er større når denne er kaldere) og CO2 likevekten forskyves. CO2 går da fra å være fri gass til å være løst i vørteren. Dette fenomenet er mer avhengig av tid, enn de to øvre som er en rene funksjoner av temperaturendringen. - tabeller a-la karboneringstabellene som brukes ved tvungen karbonering gir 'worst case'.for dette fenomenet.

Alle tre fenomenene vil medføre at det blir undertrykk og evnt. luft suges inn. På ett vis kan man si at CC ofte vil føre til at oksygen kommer inn, om mengden er stor nok til at det betyr noe er noe annet.

Det er ikke helt banalt om det er fordel med mye vørter og lite dø-rom, eller motsatt, uten å regne litt på det pga. 2) og 3) jobber mot hverandre i så måte og med forskjellig tids-skala.

Det er nok andre fenomen ute og går, men jeg tro de tre er de dominerende over kort tid.

Jeg skal se om jeg finner noen tabeller etc. ila morgendagen og sette opp et .xls ark om det passer seg slik.
 
Jeg satte opp ett regneark og så litt på dette.

Arket er mer eller mindre basert på vann og ikke øl, det linearisere en del parameter som ikke ikke er lineære, en del av kalkulasjonene burde vært via iterasjons-sløyfer og det er også noe andre forenklinger som ikke er 100% ryddige, men jeg får la det ligge litt før jeg tar en QA på det.
Det kan ha "bugs", men tallene blir som følger:

Input:
  • Starttemperatur 17 Celsius
  • Volum vørter før CC 25 liter
  • Volum gjæringskar 30 liter
  • CC temperatur 2 Celsius
Output:
  • Krymping vørter 0,04 liter (ren termisk krymp, basert på termisk eksp. koeff.)
  • Krymping CO2 0,30 liter (ren termisk krymp, basert på ideel gasslov)
  • Kondensering 0,07 liter (basert på vanndamp som kondenserer i dø-rommet under kjøling)
  • CO2 løses i vørter 1,73 liter (Henrys lov + løselighetstabeller for CO2 i vann)

Total luft som suges inn under CC blir da 2,14 liter for gitt input ved konstant trykk. Dette er basert på at det oppnås ny likevekt mellom vørter & CO2 gass (nytt del-trykk).

Så har man panikk ang. oksidering, bør man ikke kanskje ikke utføre CC, eller ha slange med ett volum på 2.14 liter eller mer?
 
Jeg satte opp ett regneark og så litt på dette.

Arket er mer eller mindre basert på vann og ikke øl, det linearisere en del parameter som ikke ikke er lineære, en del av kalkulasjonene burde vært via iterasjons-sløyfer og det er også noe andre forenklinger som ikke er 100% ryddige, men jeg får la det ligge litt før jeg tar en QA på det.
Det kan ha "bugs", men tallene blir som følger:

Input:
  • Starttemperatur 17 Celsius
  • Volum vørter før CC 25 liter
  • Volum gjæringskar 30 liter
  • CC temperatur 2 Celsius
Output:
  • Krymping vørter 0,04 liter (ren termisk krymp, basert på termisk eksp. koeff.)
  • Krymping CO2 0,30 liter (ren termisk krymp, basert på ideel gasslov)
  • Kondensering 0,07 liter (basert på vanndamp som kondenserer i dø-rommet under kjøling)
  • CO2 løses i vørter 1,73 liter (Henrys lov + løselighetstabeller for CO2 i vann)

Total luft som suges inn under CC blir da 2,14 liter for gitt input ved konstant trykk. Dette er basert på at det oppnås ny likevekt mellom vørter & CO2 gass (nytt del-trykk).

Så har man panikk ang. oksidering, bør man ikke kanskje ikke utføre CC, eller ha slange med ett volum på 2.14 liter eller mer?
Fantastisk! Jeg forstod ikke så mye mer enn de to siste avsnittene :)

Hvis jeg har 75 liter til gjæring i et 100-liters kar: kan jeg gange 2.14 med 3 eller blir det for enkelt?
 
Copy-paste...

Starttemperatur 17 Celsius
Volum vørter før CC 75 liter
Volum gjæringskar 100 liter
CC temperatur 2 Celsius

Krymping vørter 0,12 liter
Krymping CO2 1,41 liter
Kondensering 0,36 liter
CO2 løses i vørter 8,14 liter

Total luft som suges inn under CC 10,02 liter
 
Copy-paste...

Starttemperatur 17 Celsius
Volum vørter før CC 75 liter
Volum gjæringskar 100 liter
CC temperatur 2 Celsius

Krymping vørter 0,12 liter
Krymping CO2 1,41 liter
Kondensering 0,36 liter
CO2 løses i vørter 8,14 liter

Total luft som suges inn under CC 10,02 liter
Hmm ... sikker på dette? Høres mye ut og da ville jo hele 10-liters bøtten vi bruker som gjærlås bli sugd inn ... den siste der med co2 som løses i vørter. Hvor kommer denne co2'en fra? I dødrommet? Krever det ikke mer trykk for at co2 skal gå inn i ølet?
 
Hva med å ha blowoff ned i en fleksibel tank (feks vannkanne fra biltema), og tett forsegling mellom slange og innløp. Man må da også ha gjærlås på vannkannen. Da vil man ha en god buffer med CO2 i vannkannen etter endt gjæring. Før CC plugger man igjen hullet til gjærlåsen. Dette krever litt mekking, men jeg tror det vil fungere.
 
Tilbake
Topp