Vakum i gjæringstanken under coldcrash ...

For en 30 liter som CC i 24 timer må en altså tilføre 8/(24x50) volum gass pr minutt. = 0.00555 l/min flow.

Altså et knøtalite hull i ettellerannet, eller en ventil som slipper litt og litt inn etterhvert som det blir undertrykk i karet. Eller en CO2 ballong tredd over gjærlåsen. Har selv omtrent slutta med CC grunnet oksidering, og vil kun "gidde" dersom det finnes en enkel løsning på dette.
 
Skal prøve å montere en ballong mot slutten av gjæriga neste gang. Da er jo fyllinga gratis. Men alt dette forutsetter jo helt tette kar da.. noe som en kan drømme om.
 
@Øyvind Koldal - Interessant eksperiment, helt klart, men hadde man "alltid" fått oksidert øl om man cc'et hadde det neppe vært såpass vanlig, og jeg gjetter på at de fleste ikke har en løsning for at suckback bare drar inn CO2.

Selv crasher jeg de fleste øl i all hovedsak for å bunnfelle gjær og grums, og jeg har fortsatt flasker fra en batch som er vel halvannet år gammel som jeg ikke klarer å kjenne noen unoter fra. Kan selvfølgelig være jeg som er lite følsom for denne usmaken, lucky me i så fall.

Helt enig. Har aldri kjent den usmaken jeg heller.

Men jeg synes det er interessant at noen drar inn mye oksygen under denne prosessen og etterpå kjøper korker som skal absorbere fritt oksygen som kommer med når man flasker like etterpå, blåser CO2 i fatene før fylling eller gjør andre relativt drastiske tiltak for å hindre kontakt med oksygen.

Det kan det være at oksidering er en reaksjon som skjer over lengre tid og ved høyere temperaturer og dermed kun ett 'spøkelse' som er skjelden sett og mye diskutert.
 
Ja det er ganske varierende praksis åpenbart. Disse korkene har jeg lite tro på, men som "alt annet" rundt dette emnet er det lite forskning å lene seg på. Selv lagrer jeg alt både mørkt og kaldt året rundt, det tror jeg hjelper veldig mtp å bremse eventuelt forfall.

Dog, temaet er særs interessant, og det er alltid gøy å strekke seg etter "nye høyder", så litt som RETBergen er inne på leker jeg med tanken om å lage en eller annen patent hvor man fanger CO2 tidligere i prosessen og forer den tilbake under CC. Tett kar går fint, men ballong er jeg litt skeptisk til, kanskje heller slike vanndunker som er myke/"oppblåsbare"...? De har jo kran som gjør det litt mer praktisk... Får se, gøy å drodle med slike prosjekter :)
 
Hvis du (som jeg) gjærer i fryser vil det hjelpe mye at du ikke åpner lokket noe særlig - etter tørrhumling.

CO2 legger seg i frysen, og andelen o2 er nok laaaangt under 21% inni der. Test med en fyrstikk en gang, så skal du se :)

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Det finnes sveisefrie kuplinger med kulekran som de fleste benytter i kjelene sine.
Hvorfor ikke montere en slik i plastlokket på gjærinsdunken og blow off slange ned i ei bøtte?
 
Sist redigert:
Du fikk med deg poenget om at suckback ikke skulle trekke vanlig luft (dermed oksygen) sant? Du må gjerne forklare hvordan du får til det med en vanlig blow-off...
 
Lukker man en ventil før CC kan man få ett vakuum på ca 0.5 bar, grovt regnet om jeg husker riktig i farten. På ett lokk på 30 cm i diameter gir dette ett trykk tilsvarende ca 350kg. Hvis lokket ditt, på plastdunken, er tett vil dunken implodert tror jeg. Men mest sannsynlig vil det lekke inn luft en eller annen plass før dunken kollapser.
 
Jeg har syrefast gjæringsdunk og kulekran med blow off. Når jeg åpner lokket etter en ukes coldcrash så er det vakuum men langt ifra 350 kg
 
Sist redigert:
Kraft=trykk*areal...antar at lokket et noe mindre enn plast dunken, eller så kanskje det lekker litt i pakningen... har ikke sjekket beregningen med 0,5bar vacuum
 
For min del blir det enten å kjøpe ståltank eller ingen CC, jeg tror jeg gir blaffen i CC da. Er det stor smaksforskjell om man CCer eller bare at det blir litt klarere?

Ikke dropp å gjøre CC hvis du føler at du vil. Å CCe har aldri vært et problem før tråder som dette dukket opp. Det er viktig å kunne skille på litt hysteri, nerding og hva som faktisk er dumt å gjøre.

Blant hjemmebryggere ser man ofte noen temaer som går på førstnevnte, folk er jo redde for ølen sin. Men akkurat denne tråden er mer på nerding.
 
Hva med en pose på ca 10-15liter over gjærlåsen med en god gummistrikk. Samler opp co2 uten at det blir noe trykk å nevne og suger det bare tilbake under coldcrash. Ingen sammenklemt pose = ingen oksygen i ølet. Enkelt og billig :)
 
Hva med en pose på ca 10-15liter over gjærlåsen med en god gummistrikk. Samler opp co2 uten at det blir noe trykk å nevne og suger det bare tilbake under coldcrash. Ingen sammenklemt pose = ingen oksygen i ølet. Enkelt og billig :)
Eller en kondom. Mindre mottrykk enn en ballong og lettere å "tre på " enn en plastpose.
 
Jeg kjørte en sjekk som sier noe om trykk om man tetter igjen ett gjæringskar etter gjæring og CCer dette.

Antatt : 30 liter kar, 25 liter øl (vann I dette tilfellet), 20 grader, 100% CO2 ved 1 atmosfære trykk, vannet mettet med CO2. Man kan da regne seg ut til at det er 48,65 gram CO2 i karet, både som fri gass og løst gass i vannet.

Samme oppsett ved 4 grader vil måtte ha 80.37 gram gass for at det skal være 1 atm trykk i gassen.

Hvis man tetter karet vil det ikke komme inn CO2 og volumet er det samme, og det blir da undermettet med en faktor 48,65/80,37 = 0,61. Da kan man vha. Henrys lov og ideal gass lov komme frem til at trykket er 0,61 bar i karet når dette er i likevekt, dvs effektivt trykk fra utsiden på 0.39 bar.

Antar man en lokk på 30 cm vil krafta bli: 0.15m x 0.15m x PI x 39000Pa = 2757N (som tilsvarer ca 281kg)
 
Jeg kjørte en sjekk som sier noe om trykk om man tetter igjen ett gjæringskar etter gjæring og CCer dette.

Antatt : 30 liter kar, 25 liter øl (vann I dette tilfellet), 20 grader, 100% CO2 ved 1 atmosfære trykk, vannet mettet med CO2. Man kan da regne seg ut til at det er 48,65 gram CO2 i karet, både som fri gass og løst gass i vannet.

Samme oppsett ved 4 grader vil måtte ha 80.37 gram gass for at det skal være 1 atm trykk i gassen.

Hvis man tetter karet vil det ikke komme inn CO2 og volumet er det samme, og det blir da undermettet med en faktor 48,65/80,37 = 0,61. Da kan man vha. Henrys lov og ideal gass lov komme frem til at trykket er 0,61 bar i karet når dette er i likevekt, dvs effektivt trykk fra utsiden på 0.39 bar.

Antar man en lokk på 30 cm vil krafta bli: 0.15m x 0.15m x PI x 39000Pa = 2757N (som tilsvarer ca 281kg)
Lokket er vel svakeste punkt men all kraften vil vel ikke virke på det? Er på sjøen nå i 3 uker til, hadde jeg vært hjemme skulle det blitt en praktisk test. Noen med et kar til overs/skal hives som vil teste? Helst med vann da hjertet sikkert ikke takler å se et kar med øl implodere :eek:
 
Trykket virker overalt....
Joda...ikke sikker på hvordan jeg skal formulere det...trykket utenfor/vakum innenfra vil jo trykke inn (hele)karet noe og dermed komprimere volumet innvendig som gjør at det blir mindre vakum og dermed mindre trykkforskjell. Det høyeste trykket blir da aldri så høyt som 2757N i et kar som gir etter?
 
Joda...ikke sikker på hvordan jeg skal formulere det...trykket utenfor/vakum innenfra vil jo trykke inn (hele)karet noe og dermed komprimere volumet innvendig som gjør at det blir mindre vakum og dermed mindre trykkforskjell. Det høyeste trykket blir da aldri så høyt som 2757N i et kar som gir etter?

Stemmer det ja. Karet vil kollapse eller ta inn luft lenge før full kraft oppnås om det ikke er av stål eller tykk plast som hindrer at det deformeres.

Jeg har dessverre lånt bort vakuumpumpa og manometer som kan måle vakuum (har innstallert noen varmepumper på hobbybasis). Jeg skal se om jeg kan lage til en rigg for litt testing når jeg får dette hjem igjen.
 
Tilbake
Topp