Valg av gjær til testing, ber om forslag

BirgerA

Norbrygg-medlem
Hei

Har planlagt å brygge etter oppskriften til Småtøs som oppgitt på Bryggselv sine sider. Jeg vurderer å splitte batchen og bruke to forskjellige typer gjær. Den ene blir US-05, men hva skal jeg ta som den andre? Vil bruke dette for å lære litt om hvilken effekt valg av gjær kan ha, så resultatet bør ikke være for likt. Har derfor egentlig forkastet tanken om å bruke S-04 som er den andre tørrgjæren foreslått i oppskriften.

Gjæringen kommer til å skje i et gjæringsskap, så jeg kommer ikke til å ha mulighet til å gjære på forskjellige temperaturer.

Mvh

Birger A.
 
Hei

Har planlagt å brygge etter oppskriften til Småtøs som oppgitt på Bryggselv sine sider. Jeg vurderer å splitte batchen og bruke to forskjellige typer gjær. Den ene blir US-05, men hva skal jeg ta som den andre? Vil bruke dette for å lære litt om hvilken effekt valg av gjær kan ha, så resultatet bør ikke være for likt. Har derfor egentlig forkastet tanken om å bruke S-04 som er den andre tørrgjæren foreslått i oppskriften.

Gjæringen kommer til å skje i et gjæringsskap, så jeg kommer ikke til å ha mulighet til å gjære på forskjellige temperaturer.

Mvh

Birger A.
Safale k-97 German Ale Yeast vil sikkert gi deg et typeriktig - og godt! - øl. Det blir neppe veldig forskjellig fra hva du får med 05, men er det egentlig det mest interessante? Er det ikke morsommere å se de nyansene innenfor en øltype du kan få ved å bruke to litt ulike gjærtyper.

Du kan godt bruke en belgisk saison-gjær, og få en grei saison ut av det der. Det er rimelig forutsigbart, og egentlig lite interessant. Du kan like gjerne kjøpe en saison og smake ved siden av 05-ølet. Og du kan bruke en engelsk ølgjær, som f.eks. wlp013, og få en engelsk pale ale. Igjen nokså forutsigbart. Men OK, vil du prøve det, og vil ha en tørrgjær, så er kanskje Nottingham et greit valg.
 
Safale k-97 German Ale Yeast vil sikkert gi deg et typeriktig - og godt! - øl. Det blir neppe veldig forskjellig fra hva du får med 05, men er det egentlig det mest interessante? Er det ikke morsommere å se de nyansene innenfor en øltype du kan få ved å bruke to litt ulike gjærtyper.

Du kan godt bruke en belgisk saison-gjær, og få en grei saison ut av det der. Det er rimelig forutsigbart, og egentlig lite interessant. Du kan like gjerne kjøpe en saison og smake ved siden av 05-ølet. Og du kan bruke en engelsk ølgjær, som f.eks. wlp013, og få en engelsk pale ale. Igjen nokså forutsigbart. Men OK, vil du prøve det, og vil ha en tørrgjær, så er kanskje Nottingham et greit valg.

http://brulosophy.com/2017/04/17/ye...s-safale-k-97-german-ale-exbeeriment-results/


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei, jeg mente ikke å foreslå 029 til dette eksperimentet, egentlig. Men den kan fint gjæres ved 18 grader, sjøl om jeg ville gjæret den på 14.

028 er en veldig fin gjær. God ide. Den blir ganske rein når du gjærer den lavt. Og valg av temperatur vil jo påvirke dette eksperimentet. Jeg mener 05 funker best ved 18 grader, og da vil 028 bli ganske nøytral, også, men du vil få forskjell. Den ville likevel bli mye tydeligere om du gjæret disse to på 19-20 grader.

Det er noe skeivt her, for 05 er en gjær du bruker når du nettopp ikke vil at gjæren skal prege ølet. Den er en slags ølgjærens absolutte null-punkt. Tyske alegjærtyper kan ligge ganske nær, men der er likevel poenget at gjæren skal gi ølet dets særpreg - om det er aldri så nesten-helt-umerkelig, som i en kølsch. Og de skal gjæres lavt, de også.

Nei, når jeg tenker meg om, synes jeg kanskje 028 er det beste forslaget. Også fordi det er en veldig god gjær:). Oppskrifta til 7 Fjell sier 17-18 grader, og det er nok ideelt om poenget er å få et reinest mulig resultat. Men du får et tydeligere bilde av forskjellene mellom gjærtypene om du går opp en grad eller to. Og 05 blir jo ikke plutselig noen dramatisk esterprodusent på 19 grader, heller.

K-97 synes jeg stadig er interessant, men det jeg ikke tenkte på da jeg foreslo den, er at ølet den lager vel skal ha en kaldlageringingsperiode før det blir slik det skal - mens 05-ølet kan drikkes ferskt.
 
K-97 synes jeg stadig er interessant, men det jeg ikke tenkte på da jeg foreslo den, er at ølet den lager vel skal ha en kaldlageringingsperiode før det blir slik det skal - mens 05-ølet kan drikkes ferskt.

Hei igjen. Har bestemt meg for å bruke K-97 og US-05, så da lurer jeg selvfølgelig på noe nytt. Hvor lang kaldlegeringsperiode bør ølet med K-97 ha, om noen? Skal brygge i morgen.
 
Hei igjen. Har bestemt meg for å bruke K-97 og US-05, så da lurer jeg selvfølgelig på noe nytt. Hvor lang kaldlegeringsperiode bør ølet med K-97 ha, om noen? Skal brygge i morgen.

Gitt at den er en "hybrid-gjær" på linje med WLP029 (kølschgjær) og WLP036 (altbiergjær) - og det er jeg ganske sikker på - så skal den kaldlagres på samme måte som undergjæret øl, dvs. at du etter en diacetylrest kjøler ned ølet til 2 grader og lar det stå der ei uke eller to før du flasker - eller 3-4 uker hvis du skal ha det på fat. (John Palmers måte; det finnes andre.)

Men jeg behandler det som en vanlig ale, dvs. jeg flasker det, lar flaskene karbonere i romtemperatur - og så setter jeg dem i kjøleskap. (Men ikke sett dem rett inn, senk temperaturen gradvis over et par dager, om mulig.) Det funker, det også.
 
W2565 Kolsch, WLP028, WLP095, W1318 er gode strains for pale ale.

Kølschgjær i en pale ale? Hvis du er et rettenkende menneske som mener pale ale og ikke american pale ale, så er jeg litt uenig der. Jeg brygget en golden ale - som jo ikke er noe annet enn en veldig lys pale ale - med wlp029, og det ble mer en kølsch enn en pale ale. Men det blir jo godt:).
 
Nja. Det funker bra syns jeg da :). Gjærer godt ut og lager en ganske frisk finish, ikke for mye fruktighet. Men jeg tenker på amerikansk pale ale. Det er vel det som har blitt ut av begrepet pale ale? Engelsk pale ale må omtales som bitter, mild osv for å ikke misforståes?
 
Nja. Det funker bra syns jeg da :). Gjærer godt ut og lager en ganske frisk finish, ikke for mye fruktighet. Men jeg tenker på amerikansk pale ale. Det er vel det som har blitt ut av begrepet pale ale? Engelsk pale ale må omtales som bitter, mild osv for å ikke misforståes?

Du har dessverre rett - her i landet, i alle fall.

Men det var jo et engelsk øl først. Og når et annet land lager sin variant, skal selvfølgelig det markeres i navnet på ølet. Gjør en ikke det, er det simpelt tjuveri. Simpelt hen.

Jeg tror faktisk nordmenn er verre enn amerikanere der. Ta en kikk på hva som er den offisielle betgnelsen på den amerikanske varianten blant amerikanske hjemmebryggere: https://www.bjcp.org/docs/2015_Guidelines_Beer.pdf

Men her er vi så amerikaniserte at vi glatt godtar at pale ale = amerikansk pale ale. Historieløst og tomhjernet - og forvirrende. For hva slags øl er det ølet som står i hylla på butikken og kaller seg pale ale? Hvordan skal en stakkar vite det? Kanskje det er et hederlig og ryddig bryggeri som kaller en spade en spade og en pale ale en pale ale, som har brygget det? Eller kanskje det er et historieløst foretakende som glatt kaller sin amerikanske pale ale for pale ale?

Så nå kan ikke engelskmennene kalle ølet sitt pale ale lenger - ikke om de vil selge det i Norge, i alle fall.

Akk ja. Det er en tapt sak. Men det er synd:(.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Da er eksperimentet gjennomført. En litt justert oppskrift av småtøs ble brygget, delt i to og satt til gjæring på 18 grader. Brukte US-05 i et spann og K-97 i det andre.
Lot det stå i seks uker før jeg flasket det og satte til karbonering i to uker til. Det er forskjell på de to batchene, den med K-97 har et litt mer fruktig preg enn US-05, men det er ikke noen usmak på noen av dem.

Nå ble det ikke noen kaldlagering av den batchen som ble gjæret med K-97, men det skal bli interessant å se på utviklingen etter at ølet har fått stå i kjøleskap over ferien.
 
Da er eksperimentet gjennomført. En litt justert oppskrift av småtøs ble brygget, delt i to og satt til gjæring på 18 grader. Brukte US-05 i et spann og K-97 i det andre.
Lot det stå i seks uker før jeg flasket det og satte til karbonering i to uker til. Det er forskjell på de to batchene, den med K-97 har et litt mer fruktig preg enn US-05, men det er ikke noen usmak på noen av dem.

Nå ble det ikke noen kaldlagering av den batchen som ble gjæret med K-97, men det skal bli interessant å se på utviklingen etter at ølet har fått stå i kjøleskap over ferien.

Bra:). Det var vel hva man skulle forvente, tror jeg?
 
Tilbake
Topp