Vandregjær - kveik på farten?

Jeg er som sagt på ferie f.o.m. torsdag 26 juni t.o.m. Fredag 3 juli. Da blir ikke posten tatt vare på. Viss du sender illøpet av neste uke skulle det gå greit.
Noen som kan si hvor stor starter man skal lage og hvor mye som pleier å sendes??
Hvordan tar man vare på denne kveiken? Kan jo ikke la den dø ut.
 
Då har eg sett startar. er det nokon som står igjen på lista? Det ser ut som alle har det dekt, eller har eg feil?
 
F..., kommer nettopp heim fra Fyllingsdalen
Den står nå her og koser seg til du kommer... har også laget en pale ale som jeg tester ut kveiken på så da regner jeg med det er rikelig med gjær om en uke eller to også.
Angrer på at jeg ikke hadde humle i starteren....for den smakte nydelig :)
 
Noen andre som kan gi litt tilbakemeldinger på denne gjæren? Temperatur, smak etc? Spent på å teste den selv.
 
Min nabo som er fra Dyrvedalen hvor gjæren har fått utfolde seg i fri natur, pleier å pitche den på 30-35grader. Han har et isolert gjæringskar ute i boden hvor den da får leve sitt eget liv med fri stigning av temp gjennom gjæringen.
Han lager veldig godt øl med den metoden.
Jeg gjør et eksperiment nå med at jeg pitchet på 35 grader og satte den i et rom som holder 18grader... så den får noe kjøling fra rommet. Veldig spent på å smake på forskjell på disse.
Har også satt en 25l til gjæring av samme batch med Vermont gjær, så da har man forhåpentligvis to forskjellige pale ales å servere om noen uker :)
Kveik er hissig... så den var i gang lenge før dunken med Vermont gjær hadde tenkt på å komme i gang.
 
Per Øyvind Arnesen
Petter F
JoakimO
Kaarekri
kjetinho
Fredrik R
msevland
arefsah
Claude Arne
Zliverfox
Rikvold
RawRoffe
Heggestad
KriHart
Sturlis
Weigner
oyvindt
SvErD
Weigner
thormodsrud
glenn pederz

mykle (Sturlis?)
ærefrykt (RawRoffe?)
Mortenpip (RawRoffe?)

Eg har to rør til som kan hentast i Sandviken i Bergen. PM
 
Fredrik R, kjører du firrern til og fra jobb? Hadde det isåfall vært mulig og kunne møttes i Hakadal-området for å få sniki til seg litt kveik? :)
 
Om det stadig er noen som ikke har fått og som vil ha, så har jeg to søte små glass klar til henting eller sending :)

kveik.jpg
 
Tilbake
Topp