Vaniljesmak

Finn Berger

Moderator
Et streif av vanilje i en stout eller porter er noe jeg gjerne skulle få til. Jeg har googlet og søkt, og finner en del om vaniljestenger og vaniljeekstrakt, og jeg har fått et råd om eikeflis (i stoutartikkel-tråden), som jeg nok kommer til å prøve ut.

I utgangspunktet er jeg lite lysten på å bruke kryddertilsetninger i øl. Det er sikkert en fordom, og dem kan man saktens kvitte seg med. Men det er en smertefull prosess, og jeg vil helst slippe. Så plan A er å finne ut om det er noen "naturlig" måte å få produsert vaniljetoner i ølet på. Plan B dreier seg om å utnytte den lokale ekspertisen til å finne ut den beste måten å bruke vanilje som krydder på.

Så altså:
  1. Fines det noe malt/noen gjær som behandlet riktig vil gi vaniljetoner?
  2. Hvordan bruke vanilje på best måte?
NB! Jeg er ikke ute etter å lage vaniljeøl/vaniljebomber. "Streif av vanije" er hva det dreier seg om. Det skal være der, men ikke dominere.
 
Eik er det som skaper vaniljesmak i Bourbon. Der dei bruker nye fat.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Er usikker på mengder. Men er ikkje dette frå brukte fat?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Jeg tviler sterkt på at de bruker brukte fat. Der er jo mye av eikesmaken vasket ut og poenget med chipsene er å tilføre nettopp eikesmak. Dessuten er eik langt billigere enn brukte fat, som er rimelig dyre saker.
 
Jeg var i Mexico for et år siden. Der solgte de vaniljeekstrakt (vanilje ekstrahert i sprit). Bruke en slant av dette sammen med kaffe i en imp stout. Minte om en slags "baileys for menn".
 
Sist redigert:
Eikespon eller eikefat er den hyggeligste måten å få fram vaniljetoner i øl da man trekker ut vanillin fra trestoffet. Jo mindre eikefat, jo større overflate ifht mengde øl, og det trengs kortere lagringstid. Ifht eikespon har jeg brukt 25-30 gram pr 20 ltr i Stout med OG 1.043, og med imperial er tendensen å øke både mengde og lagringstid med spon. Ofte bruker imperial stout å ha en større andel crystal hos meg, og jeg mesker med temperatursteg. Jeg mesker ikke med crystal før mot slutten på 68 gr og opp til 75. Vaniljetoner synes jeg har en tendens til å komme bedre fram sammen med mer crystal, så mengden økes ikke drastisk. Legg til 10 gr eikespon på OG 1.070 og det har funket fint. Type humle har en god del å si på hvordan vanillin oppfattes i øl, der jeg har best erfaring med fuggle, EKG, NB og Perle faktisk. Om andre har tips og humleanbefalinger som passer godt i Stout med eikespon hadde det værtbinteressant å høre!

Sent fra min C6903 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp