Jeg nå skal begynne å lære om vann justering og lurer på om dere bruker en kalkulator for og tilsette riktig kalsium og liggende for å få pH pluss andre til spesiale type øl?
Hvor begynner mann? det er veldig forvirrende informasjon på nettet.
Vannjustering er todelt, en del er å sørge for riktig pH i mesken slik at konverteringen av stivelse til sukkerarter får optimale betingelser. Den andre er mineral tilsetninger som gir smak til ølet, sammenlignbart som krydring av mat.
Som ved krydring av mat så er det forskjellige oppfatninger av hva som er "riktig", men forskjellige ølstiler har noen retningslinjer, så kan en eksperimentere hva som passer sin gane når en blir dreven nok.
Er abolutt å anbefale å bli Norbrygg medlem - artikkelen over en bare en av grunnen. Like vel vil jeg si du klarer deg med denne http://www.glennrlie.net/kalk_vann
Er abolutt å anbefale å bli Norbrygg medlem - artikkelen over en bare en av grunnen. Like vel vil jeg si du klarer deg med denne http://www.glennrlie.net/kalk_vann
Jeg ble ikke fornøyd med den, den tar for lite hensyn til maltsammensetningen din, f.eks. ved American Pale Ale. Og den er hard på sulfat tilsetningen, noe som er langt unna f.eks hva Lervig bruker i sin Lucky Jack og personlig liker jeg litt mere kalsiumklorid i likhet med bryggeriets original oppskrift. Og hvorfor du skal tilsette kalsiumkarbonat i en Pale Ale hvor du normalt skal senke pH skjønner jeg ikke, men det kan være min begrensede viten.
Men som sagt så er dette som krydderier, vannjusteringer kan være forskjellen på et godt øl og meget godt øl.
For mye vannjusteringer kan gjøre et godt øl til et dårlig øl.
Jeg synes iallefall min Lucky Jack ble dårligere med kun kalsiumsulfat slik som nevnte kalkulator foreslo, og det er milevis unna original oppskriften til bryggeriet.
Igjen så er det også personlige preferanser/gane, ikke noe fasitsvar her med to strek under
Jeg har brukt ezwater, og kontrollmålinger viser rimelig god treffrate, det er er stort tema og mye å lese på, men gir stor gevinst om det gjøres rett. Begynn enkelt med å treffe ph og justere kalsium/sulfat forholdet. ph strips tar deg et stykke
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.