Vann og alkaliner, syrlig lett metallisk ettersmak

Hei,

Har slitt litt med en litt syrlig ettersmak på samtlige brygg etter jeg begynte med BIAB og å brygge i min leilighet i nydalen i Oslo.
Jeg har postet litt på amerikanske bryggeforum og det er mange som nevner at alkaliner kan forårsake dette, ved at PH'en under mesk er for høy.
Jeg er en ivrig hjemmebrygger, men jeg er langt fra så proff og erfaren at jeg har begynt å surre med vann og kjemi i særlig stor grad.
Er det noen her som har peiling på om dette kan være årsaken, og ikke minst, hvordan man kan få målt dette slik at man evt kan gjøre justeringer om det trengs? Synes alle bryggene har vært meget bra bortsett fra dette. Det minner litt om den syrligheten man får fra hvitvin, men i MYE mindre grad, selvsagt. Det er ikke infeksjon da det ikke forverrer seg over tid. Det er for all del ikke en usmak, men den skal ikke være der heller.
 
Det er litt merkelig at høy pH skal gi syrlig smak, skulle tro det var motsatt, at det heller skyldes lav pH. Har du en link til forum der de diskuterer dette?

Min siste apa ble litt syrlig. For første gang på lenge brukte jeg tørrgjær fordi jeg ikke fikk tak i flytende, så jeg tenkte det kunne være årsaken. Den smakte både litt av svidd gummi og syrlighet i starten, men den kommer seg nå etter noen uker på flaske.

pH-måler får du kjøpt på ebay i mange forskjellige prisklasser hvis du vil måle mesken.
 
Det er litt merkelig at høy pH skal gi syrlig smak, skulle tro det var motsatt, at det heller skyldes lav pH. Har du en link til forum der de diskuterer dette?

Min siste apa ble litt syrlig. For første gang på lenge brukte jeg tørrgjær fordi jeg ikke fikk tak i flytende, så jeg tenkte det kunne være årsaken. Den smakte både litt av svidd gummi og syrlighet i starten, men den kommer seg nå etter noen uker på flaske.

pH-måler får du kjøpt på ebay i mange forskjellige prisklasser hvis du vil måle mesken.

Hei og takk for svar. Har fått dette resultatet både med fersk og tørr gjær, så spørs om det ligger der. Men ja, tenkte ikke på ebay, det tror jeg jeg skal gjøre umiddelbart.
Det vedkommende skrev var "If your water has high alkalinity you might not be getting the PH of your mash down to the recommended range"

Så derfor jeg antok at det var litt høy PH som var problemet.
 
Det bør ikke være så høy alkalitet i vannet ditt, med mindre du bor en spesiell plass i Norge. Problemet med høy pH er som regel at du trekker ut mer tanniner fra mesken. Vet ikke om det er det du smaker.
 
Det bør ikke være så høy alkalitet i vannet ditt, med mindre du bor en spesiell plass i Norge. Problemet med høy pH er som regel at du trekker ut mer tanniner fra mesken. Vet ikke om det er det du smaker.

Ja jeg skulle ønske jeg visste hva det var, jeg skviser ikke BIAB sekken ved skylling i det hele tatt. Og jeg bør rett nedenfor maridalsvannet i Oslo, så vannet bør være av høy kvalitet. Det eneste jeg vet med sikkerhet at er en "ikke-ideell" ting er at det har tidvis vært litt ujevn temperatur ved gjæring. Ikke store variasjoner ... men en av de jeg brygget sto på 18 grader 1 uke og så på ca 21-22 grader den andre uka. Med Safale 05, så jeg tenkte at det var sånn noen lunde innafor selv om det ikke er ideelt.
 
Oslo vann og avløp opplyser følgende på sine nettsider: (maridalsvannet)
pH-verdi7,40-7,90
Konduktivitet10,2-12 mS/m
Alkalitet0,60-0,80 mmol/l
Fargetall3 – 5 mg Pt/l-skala
Turbiditet0,10 – 0,16 FTU
Kalk17 - 21 mg Ca/l
Hardhet2,4 – 3,0 ºdH

Om dette gir noen som helst mening for noen...
 
Tilbake
Topp