Vann, vannkjemi og imperial stout

cjohansen

Norbrygg-medlem
Skal brygge en svær imperial stout, og lurer på om jeg for første gang må forholde meg til vannkjemi.

1. Hvordan finner jeg ut av hvor drikkevannet mitt kommer fra (Kolbotn)?
2. Finnes det slike rapporter om hva som er i vannet tilgjengelig på nett, evt hvor henvender man seg for sånt?
3. Burde jeg gjøre noe med vannet? Oppskriften jeg jobber med lander på ~70SRM. Er det nok å dunke litt 5.2 i mesken, eller må det mer intelligent arbeid til?

Vannet i Oppegård kommer fra Gjærsjøen, og det gir godt øl. Jeg bor på Greverud. Har lest her på forumet at vann fra norske vannverk er så likt at det i praksis ikke betyr noe hvor vi bor og brygger. Bruk av 5.2 er lurt. Det finnes er artikkel om vannjustering i medlemsseksjonen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Artikkelen om vannjustering, som Einar nevner, er veldig fint. Der finner du en genial tabell som du kan følge slavisk.

Bruk av 5.2 hjelper slik jeg har forstått det "kun" med å få rett PH i mesken. Artikkelen i medlemsseksjonen forklarer hvordan du skal bruke kalsiumsulfat, kalsiumklorid, natriumbikarbonat og kalsiumkarbonat til å oppnå det samme. Forskjellen er at disse tilsetningsstoffene også påvirker smaksbildet. Kalsiumsulfat vil f. eks. fremheve humlepreget i et øl, og kalsiumklorid vil fremheve maltpreget. På den måten kan man bruke vannjustering til mer enn bare å få riktig PH i mesken.

Takk for innspill. Tenker at jeg kommer til å gå for 5.2 i denne omgang, og så sette meg mer inn i detaljene til senere brygg. Men, for å ha glede av denne artikkelen (jeg må se og bli medlem i norbrygg) så bør jeg vel ha en vannrapport, så jeg vet hva utgangspunktet er?

Ja, selvfølgelig skal du bli medlem i Norbrygg. :) Det burde alle hjemmebryggeri bli. Du trenger ikke vannrapport.

Sent from my iPad using Tapatalk

Har lest her på forumet at vann fra norske vannverk er så likt at det i praksis ikke betyr noe hvor vi bor og brygger.

Hva med grunnvann?
Finnes det noe laboratorie som tar analyser for privatpersoner her til lands?

Jeg har brygget tre ganger på nytt sted nå, og får muligens noe høyere utbytte, men har ikke fått smalk noe av ølet enda.

Tilbake
Topp