Vann!

Iffuer

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har akkurat gjenopptatt bryggehobbyen, og i den forbindelse har jeg fått målt pH på vannet i brønnen min. Det viser seg å ha en pH på 8.3, og er dermed såvidt en novise i faget kan bedømme ideellt til stout og bitter, mens det er mindre egnet til lyse undergjærede øl.  Irriterende, ettersom jeg nettopp da hadde råstoff klart til en tjekkisk pilsner :jaha:.

Med det samme jeg målte pH på brønnvannet tok jeg også med en prøve snø som jeg "samplet" et stykke ut på naboens jorde.  Denne prøven viste pH 6.8, og bør dermed være gunstig.

Ulempen med å bruke snø er at den er deponi for alt som er av luftbåren forurensninger, og at det spirer og gror godt med mikroorganismer i den.  Jeg har veid litt for og i mot, og kommet frem til at jeg er villig til å gi snø en sjanse, siden jeg bor slik til at jeg ikke trenger å være særlig engstelig for luftbåren forurensning og at det som måtte være i snøen av "fauna og flora" vil stryke med under vørterkokingen.

Prosedyren har vært å smelte snø som jeg har hentet midt ute på et jorde, langt fra alle hus i bryggepanna.  Snøen er spesielt gunstig i år pga. "heldig" snefall, og det var usedvanlig lite rusk i den.  Vannet ble likevel filtrert gjennom vanlige kaffefilter for å bli kvitt div. fremmedlegemer.  Resultatet ble et helt "dødt" vann som er så bløtt at man blir glatt på hendene av å drive med det.

Jeg brygget tjekkisk pils fra malt på dette vannet i går, og endelig dom kan ikke felles over snø som råstoff før det har gått noen uker (the proof of the pudding is in the eating...), men basert på den liflige duften som bredte seg i huset i går kveld bør mulighetene for inntak av snøbasert tjekkisk pils på terrassen i påsken absolutt være tilstede!

Andre som har erfaringer med snø som råstoff?

-Iffwer

Såvidt jeg vet er ikke pH'en på vannet ditt i seg selv av stor betydning. Det er pH'en i mesken som betyr noe, som bestemmes av diverse ioner i vannet.

Du trenger derfor en vannanalyse.

Når det gjelder å bruke snø eller regnvann ville jeg vært skeptisk i og med at du ikke aner hvor dette vannet kommer fra og hva slags sporstoffer det har vært utsatt for i atmosfæren. Det er sikkert ikke noe farlig i det her på våre trakter, men det vil sannsynligvis være bedre å ordne en analyse av brønnvannet ditt og så bruke dette vannet året rundt. Da får du de samme mineralene i hvert eneste brygg og kan lettere justere deg inn på den øltypen du brygger.

Når alt dette er sagt synes jeg det er kjempegøy med alt som kan prøves, så jeg gir deg likevel poeng for kreativitet og ønsker deg lykke til med snø-ølen :skitbra:

Synes det er et tøft eksperiment du har gjort  :yes:

Forbinder snø-vann med fjellturer vinterstid. Dette er da ganske vanlig når man ikke har rennende vann og er kaffetørst. Tror ikke det er skadelig, men det kan nok inneholde litt forurensning og sporstoffer.

MVH
Børge

For 100 tusenvis  av oss som har vannforsyning fra overflate vann, og IKKE har vannverk med utstyr for annet en UV behandling, Så er det jo akkurat smelte vann vi har i rørene.. Ingen sporstoffer forsvinner av UV. De kan nok bunnfelle i magasiner etter en tid. Men prinsippete er det samme.. Vi drikker REGN vann :eek:ppkast:  :djevelsk:  :lmao:

Jeg veit lite om vannverk, annet enn at det koster 3000 spenn i monopol:)

Spørsmål: Vil den kjemiske variasjonen i regnvann samlet inn fra f.eks. en tønne være større over et år enn f.eks. springvann i en by?

Oppfølgingsspørsmål: Holder det å ta én analyse av sitt springvann og så arbeide ut fra dette, eller bør man ta regelmessige målinger? Bør man kanskje som en mellomting skaffe seg 3-4 målinger gjennom et år for å holde styr på variasjonene?

Dalaker skrev:
Oppfølgingsspørsmål: Holder det å ta én analyse av sitt springvann og så arbeide ut fra dette, eller bør man ta regelmessige målinger? Bør man kanskje som en mellomting skaffe seg 3-4 målinger gjennom et år for å holde styr på variasjonene?

De som driver med melke og osteproduksjon må ta målinger hvert år. Så det gjelder også bryggerier. (alle som produserer matvarer) Før du for tillatelse til å bruke vann til matproduksjon må flere målinger over lengre tid være positivt.

Ok, men dettte er vel med hensyn til liv og helse? Hva med hensyn til ølet?

Dvs.: jeg regner det som bomsikkert at vannet mitt ikke er skadelig å drikke, men vil det være fluktuasjoner i alkalinitet, sulfatinnhold, etc.?

I bygda der jeg bor hadde vi for noen år siden vann fra ei elv. Da var det store variasjoner gjennom året på vannkvaliteten og vannsmaken, og helt sikkert på mineralinnhold. Noen ganger kunne det være kokevarsel på vannet, så jeg antar det ble tatt prøver av bakterier med jevne mellomrom for å ha kontroll på dette. Etter at vi fikk ny vannforsyning så er kvaliteten blitt mye bedre og uten disse svingningene. Det er faktisk fortsatt overflatevann, men hentet fra et fjellvann på litt større dyp (så vidt jeg husker). Jeg vil tro at brønnvann er stabilt gjennom året med tanke på mineraler/bakterier, men ofte med et høyt nivå av mineraler.

Alle vannverk kan hoste opp vannanalyser, hvis de vil. Selv kontaktet jeg Bergen Vann, og da jeg sa jeg drev med ølbrygging, og forklarte hva jeg var ute etter, fikk jeg det. Det som imidlertid er klart, er at kvaliteten vil svinge en del, nesten uansett. Verdier som oppgis på mineralinnhold, pH osv., vil være gjennomsnittsverdier. Skal man være fullstendig über-nazi på vannet, skal man gjøre målinger hver gang man brygger, men med vannet vi har i Norge (jevnt over svært bløtt vann) er dette fullstendig unødvendig. Så lenge det er rent nok til å drikke, vil det egne seg til brygging. Tilsetting av mineraler kan gjøre det bedre, men det er ingen absolutt nødvendighet.

Tilbake
Topp