Vannjustering av Irish Red

Finn Berger

Moderator
Jeg skal brygge en Irish Red til helga, og siden IR ikke er blant stilene i menyen til vannjusteringskalkulatoren her, lurer jeg på hvilken jeg kommer nærmest med. Jeg har landet på Brown Ale, men er veldig usikker.

(Oppskriften, hvis det er noen hjelp:
2.25 kg pale ale malt
2 kg Red X 30 EBC / 12 L
0.370 kg Crystal 120 / 45 L
0.370kg Special X 350 EBC / 132 L
25 gr Roasted Barley 1150 EBC / 430 L

18 SRM/35 EBC )
 
Du bruker fargen som et utgangspunkt, så en Brown Ale er nok innenfor. Deretter må du over 50ppm med kalsium. Utover det balanserer du klorid/sulfat forholdet i den retning du ønsker, på en irish red er det vel malt som skal fremheves og da er det klorid som skal være i overvekt med 2:1. Du kan fint bruke kun kalsium klorid og justere deg til riktig forventet ph, alt dette er kalkulasjoner så målinger må til. Husk å sjekke vannkvaliteten din og ta høyde for den i utregningen.
 
Takk skal du ha, det kjennes godt å få litt sikrere grunn under føttene.

Det er drøyt å mase på folk som gjør frivillig og ubetalt arbeid, så dette er en veldig ydmyk bønn: Er det mulig å legge inn Irish Red og Weissbier i kalkulatoren? (Se på signaturen min, så skjønner du hvorfor jeg spør:p.)

Å sjekke vannkvaliteten - altså mineralinnholdet - får jeg ikke gjort, for det vesle vannverket vårt tester ikke for det (ennå; det er visst håp:)). Jeg har bare ph og hardhet. Verdiene svinger ganske mye med vær og årstid, så det blir uansett mye snakk om å gjette litt. Jeg får ta utgangspunkt i kalkulatoren, og så legge til litt mer eller mindre etter som - og lære etter hvert hvordan jeg kommer ut med ph i mesken.
 
Sist redigert:
Ph og hardhet tar deg et stykke, hardheten består av ca. 4 deler kalsium og 1 del magnesium. Det kan du jobbe med.
 
Så når hardheten på vannet mitt ligger noe over det vanlige i Norge, må jeg altså legg på noe på den delen av kalkulatorens mix som senker ph'en? Altså mer gips/salt enn det som angis (med innbyrdes forhold styrt av om ølet er humle- eller maltdrevet)? Og så måle ph etter et kvarter? (Snappet visst opp at det tar såpass før ph'en stabiliserer seg.)
 
Ja, både kalsiumklorid og kalsiumsulfat senker ph, på lyse øl som pils og weizen er det nok nødvendig med syre for og komme ned i riktig ph. Med hardt vann blir mørke øl veldig bra, Som stout og porter.
 
Tilbake
Topp