Vannjustering i Norsk Pils?

khs skrev:
Gahr skrev:
En grad °P tilsvarer (for practical purposes) en oechslegrad (1.001 grad SG).
Fikk ikke dette helt til å stemme når jeg skulle regne. Tror han mente: 1 °P ≈ 1.004 SG.
Dvs. 0,75 * 20 * 48 / 4 = 180

Selvsagt! En ikke helt ubetydelig skrivefeil der. 1 °P tilsvarer ca. 4° oechsle!

Bryggedag for pils imorgen, og planen er å forsøke meg på vannjustering for første gang.
Har kjøpt inn en del forskjellige mineraler og salter (alt de hadde på petit agentur  :) ).

Jeg har lest en del, og kommet fram til at jeg skal prøve 2g kalsiumsulfat per 10 liter vann. I tillegg har jeg forstått at det er ønskelig med noe klorid, helst kalsiumklorid.
Jeg har imidlertid ikke fått tak i CaCl2, men jeg har kaliumklorid. KCl har jeg ikke klart å bli helt klok på utifra hva jeg har lest. Kan jeg bruke det som direkte erstatning for 1g CaCl2 per 10L vann? Vil da kaliumet jeg ellers ikke ville hatt gi meg noen uønskede effekter, eller effekter i det hele tatt?

Hans-Christian

Leste at klorid framhever sødme, og natrium framhever maltsmak. Du kan kanskje bruke vanlig bordsalt, altså natriumklorid. Høres jo ut som et egnet mineral i f.eks. en bokk.

Noen som har erfaring i bruk av natriumklorid?

Det ligger en utmerket artikkel tilgjengelig på forumet dersom du blir medlem. Anbefales!

Når det er sagt, kaliumklorid ligger nok nærmere effekten til natriumklorid enn kalsiumklorid. Derfor tror jeg du skal være litt forsiktig med tanke på saltsmak ved overdreven bruk.

Heisan.

Du kaller dette vannjustering, for at du skal justere må du vite utgangspunkitet ditt. og egentlig hvilken vanntype du vil etterligne.

Dersom du laster ned BeerSmith, antageligvis også andre bryggeprogrammer, har de profilen for et antall vanntyper som benyttes i kjente ølmerker/typer. dersom du legger inn profilen for det vannet du har i kranen, vill du kunne beregne hva du skal tilsette for å oppnå ønsket vannprofil

Ja, var litt bekymra for saltsmaken, tygde noen korn med KCl, og det smakte salt, bare saltere og generelt vondt  :eek:ppkast:
Min bror (medlem) har lest artikkelen du refererer til, og ikke funnet noe om kalium.

Kanskje jeg skal nøye meg med CaSO4 siden det er første forsøk, og utvide derfra senere.
Hvis ingen andre kommer med noen rå tips om tilsetninger til pilsen min innen bryggestart imorgen?

Roger:
Du har selvfølgelig helt rett. Har tenkt å skaffe info om springvannet her i Trondheim, men det har jeg ikke fått gjort. Jeg har bare tatt utgangspunkt i at det er lite av alt, noe jeg ikke tror er langt fra sannheten.
Når det gjelder hva jeg ønsker å etterlikne har jeg bare tatt utgangspunkt artikkelen som er nevnt tidligere i tråden, der beskrev han hvilke mengder han brukte i forskjellige typer øl.

Takk for linken!
Jeg fant ikke Trondheim der, men jeg så tabellen til Gahr, og har lest et sted (lest så mye idag at jeg husker ikke hvor) at jeg kan ta utgangspunkt i verdiene for Bergensområdet. Skal visst være omtrent det samme her.
Siden jeg ikke har fått tak i CaCl2, ender jeg nok opp med bare å bruke CaSO4. Kan bli artig å prøve igjen når jeg har skaffet CaCl2 og se forskjellen.

Takk for innspill og hjelp alle sammen!
Det endte med at jeg brukte 2 mL CaSO4 per 10 liter vann i alt vannet jeg brukte. Så får jeg heller avansere enste gang og sammenlikne.
Bryggingen gikk forøvrig helt strålende, med 87% utbytte.

Tilbake
Topp