Vannjustering... igjen

andor

Norbrygg-medlem
Hei,

Her kommer nok et emne rundt vannjustering, beklager på forhånd.

Jeg har planlagt en IPA som brygges med selvkomponert oppskrift for 3. gang.

Jeg har kjøpt in CaSO4 og CaCl2(flytende), og planlegger å teste med disse tilsetningene, for å se om jeg merker noe bedring. Jeg har lest tråd på tråd på forumet, og mistenker at jeg foretrekker overvekt av CaCl i en IPA, da jeg ikke er så glad i veldig tørr/bitter smak, men gjerne vil ha en litt mer malty, rund følelse på IPA'en.(Etter hva jeg har skjønt fra Miguel sin tråd om Klorid vs sulfat vil klorid gjøre nettopp dette).

Ifølge kalkulatoren på bryggekalkulator.no(glimrende side), skal jeg tilsette følgende i en IPA:

CaSO4(mesk): 10g
CaCl2(Mesk): 0g
CaCO3(mesk): 2,5g
NaHCO3(mesk): 2,5g


Jeg har også lest at et forhold på 2:1 i favør CaCl vil kunne oppnå en mykere munnfølelse og mer maltsmak, noe jeg ønsker å oppnå. Jeg velger å bare justere mesken i første omgang, for å se om det har noen effekt.

Hvis jeg tilsetter 3g CaSO4 + 7g CaCl2 i mesken, vil jeg kunne oppnå det jeg ønsker da? Er CaCl2 og CaSO4 de mest brukte, eller er det noen som også bruker CaCO3 som anbefales på bryggekalk(Gahrs tabell), og som mener dette er kritisk ved justering?

Har Oslovann med normal pH og hardhet.
 
Utgangspunktet ditt er vel de erfaringene du har gjort. Kan det tenkes at noe kan gjøres med mesketemperaturen, også? Hva har du mesket på tidligere?
Trenger du å senke ph'en? Hvis ikke, ville jeg vært nokså konservativ med tilsetningene. Du kan jo dessuten tilsette i koken i stedet, hvis det bare er smaken du vil påvirke.

Jeg tror jeg ville begynt litt pent, med ei teskje CaCl2 i mesken - gitt at vi snakker om en normal sats på 20-25 liter. Det generelle rådet fra "de store" er jo å holde disse justeringene på et minimum.
 
Takk for svar Finn! Du har nok rett, mulig jeg bør ta det litt rolig, og kanskje bare tilsette litt CaCl i kok for å teste. :) Ble rett og slett nysgjerrig på hvordan det vil bli. Kanskje jeg bør brygge denne IPAen på vanlig måte, og tilsette rett i glasset for å se om jeg merker noen forskjell. Egentlig lurte jeg på om det var en "snarvei" til ett enda mykere og "smoothere" øl ved vannjustering, men når jeg tenker over det, så bør jeg kanskje ta det gradvis, og optimalt sett eksperimentere i glasset i stedet for med en batch på 25 L. Når det gjelder mesketemp og restsødme(som jeg regner med du sikter til?), så føler jeg at jeg har ålreit kontroll på det. Brygger på Speidel, og treffer stort sett OG/FG med +\- 1 grad. :)

Robert: feiret 1års jubileum som medlem 1. Januar, og betalte kontingent 15. Des for 2016, men klarte å bruke KID for 2015 av en eller annen syk grunn, så Norbrygg holder på å ordne opp i det for meg as we speak. :)
 
Uten at jeg skal hevde alt for sterkt at det faktisk har noe for seg, så tror jeg at et lengre opphold - opp mot en time - på 70-72 grader under meskingen ("dekstrinasjonssteg"), gjør noe med både munnfølelse og maltsødme. Men det jeg tenkte på i første omgang, var bare å flytte mesketemp én grad opp for å se på effekten av det. Du har jo fordelen av å ha brygget den samme oppskriften flere ganger; det gir deg et godt grunnlag for å teste effekten av ulike tiltak.

Jeg holder på med dette sjøl. Jeg har ofte syntes at ølet mitt har savnet litt rundhet/tyngde, og så langt synes jeg dekstrinasjonssteget + litt høyere forsukringstemperatur virker som lovende tiltak. (Jeg har forøvrig litt hardt og basisk vann, og bruker en blanding av melkesyre og CaCl2 for å komme ned på ph 5,2, og det hjelper også. Men du har jo et helt annet vann.) Carapils og annen melanoidinmalt er også noe å tenke på for å øke munnfølelsen, og jeg tror nesten alle oppskriftene mine har en god dose lys munich for maltsmakens skyld.

Heisann - der havnet jeg visst langt ute på jordet:p!
 
Har ikke selv brygget samme oppskrift systematisk for å prøve og forbedre resultatet, så du har et ypperlig utgangspunkt. Når man begynner med å justere vannet bør man absolutt ha et pH-meter slik at en kan få bekreftet effekten av tilsetningene. Men du vil neppe gjøre noe galt med en moderat salting av meskevannet, så 2-3g CaSO4 og 4-6g CaCl i mesken (25l batch) for en IPA (hvor du ikke benytter mye mørkt malt) med stor sannsynlighet gi deg en pH på rundt 5.3-5.5. Dette vil være gunstig for bla. enzymaktiviteten i mesken og således kunne gi deg et bedre sluttresultat.
 
Skal teste et dekstrinasjonssteg, også er det mulig jeg blir nødt til å prøve meg med moderat tilsetning, sånn Terje beskriver det. Takk for svar, alle sammen! [emoji4]

Edit: Og jeg lurer sikkert meg selv hvis jeg sier at jeg ikke kommer til å ha "behov" for et pH-meter, så det settes herved på innkjøpslista. ;)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp